fresh&cool market: Rynek dań gotowych. Przegrupowanie do atakuDania gotowe opierają się niekorzystnym zjawiskom gospodarczym. Producenci, coraz ściślej współpracujący z handlem, na bieżąco dostosowują się do oczekiwań klientów i zmieniającej się sytuacji.Rynek dań gotowych rozwija się ostatnio nierównomiernie, ale rośnie. Spowolnienie gospodarcze najbardziej odczuły kategorie najmłodsze, najnowsze, najmniej odporne. Dotkliwie skurczył się rynek produktów w nowoczesnych opakowaniach, np. w kartonowych pudełkach czy na tackach będących naczynie do podgrzania i talerzem jednorazowym. Większość pozostałych grup dań gotowych wykazuje kilku-, a nawet kilkunastoprocentową dynamikę. Wygląda na to, że nie słabnie na nie popyt. Widać stabilny wzrost, który od kilku lat jest charakterystyczny dla żywności wygodnej. Stabilna tendencja przyciąga nowych dostawców, np. Grupę Animex, która uruchomiła linię do produkcji mięsnych dań gotowych. Jednocześnie obawy, że może dojść do stagnacji, załamania popytu i tąpnięcia sprzedaży sprawiają, że doświadczeni producenci uważne śledzą zachowania konsumenckie i racjonalizują działania...
Sprzedaż dań gotowych Sprzedaż dań gotowych w ostatnim badanym okresie (od sierpnia 2008 do lipca 2009) wzrosła - wynika z danych firmy Nielsen. Dotyczy to wszystkich głównych kategorii. Najwyższą, blisko 30-procentową dynamikę, wykazały dania instant, prawie o 20 proc. wzrosła sprzedaż zapiekanek. Ponad 10-procentowy wzrost odnotowano w przypadku mrożonej pizzy i pierogów oraz warzyw z wartością dodaną. Warto zaznaczyć, że niemal we wszystkich kategoriach bardziej wzrosły wartości niż wolumeny sprzedaży - dania gotowe podrożały wskutek wzrostu cen większości surowców, z których są produkowane...
Spożycie Spożycie dań gotowych w Polsce jest średnio dwukrotnie niższe niż w Europie Zachodniej, blisko czterokrotnie niższe niż we Francji czy Belgii. Dane o spożyciu poszczególnych kategorii są niepełne, dotyczą tylko kilku rodzajów produktów, w tym potraw mięsno-warzywnych w słoikach, puszkach i kartonach. Można ją potraktować jako reprezentatywną dla rynku. Po tę kategorię sięga najwięcej konsumentów: 40,5 procent. Na zbliżonym poziomie jest spożycie zup w proszku i instant. Dania gotowe rzadko należą do codziennego jadłospisu, najwyżej kilkanaście proc. konsumentów spożywa je raz w tygodniu lub częściej. Charakteryzuje je także sezonowość: sprzedaż rośnie w wakacje...
Perspektywy różowe Rynek dań gotowych zaliczany jest do najbardziej perspektywicznych segmentów przetwórstwa spożywczego. O tym, że zapotrzebowanie na takie produkty będzie rosło, świadczą wyraźne trendy konsumenckie w całej Europie. Coraz liczniej i częściej sięgamy po produkty wygodne i szybkie w przygotowaniu, łatwe do przechowania. Segment przyciąga czołowych światowych producentów opakowań, którzy wdrażają bardziej funkcjonalne opakowania popularyzujące te dania.
Tekst: Olga Andrzejewska
Więcej w październikowym wydaniu miesięcznika fresh&cool market
pełna lista aktualności
|