Doniesienia prasowe - tendencje konsumpcji żywności w PolsceProcesy warunkujące przemiany w sferze konsumpcji żywności w Polsce są typowe dla krajów wysoko rozwiniętych.Obserwuje się zatem postępujący proces starzenia społeczeństwa, spadkową tendencję w przyroście naturalnym, wydłużenie średniej trwania życia, zmniejszenie wielkości gospodarstw domowych, a także wzrost aktywności zawodowej kobiet.
Następstwem tych zmian jest wzrost popytu na produkty wysoko przetworzone, tzw. żywność wygodną, czyli półprodukty, koncentraty oraz dania gotowe. Obserwuje się również zwiększone zapotrzebowanie na żywność specjalnego przeznaczenia żywieniowego, a więc niskokaloryczną, beztłuszczową, dietetyczną, przeznaczoną dla określonych grup konsumentów. Tendencje te mają swoje odzwierciedlenie w trendach rozwoju nowych grup produktów żywnościowych. I tak, według prognoz ekspertów Global New Produkt Database, coraz więcej innowacji będzie związanych ze starzeniem się społeczeństw. Poszerzy się gama produktów skierowanych do seniorów – będą to produkty żywnościowe o działaniu „odmładzającym” i opóźniającym proces starzenia, a także dania łatwe do żucia i przełykania.
Drugim trendem jest wprowadzanie na rynek coraz mniejszych, wygodnych opakowań jednostkowych. Eksperci są również zdania, że duży wpływ na innowacje produktowe może mieć wzbogacanie żywności substancjami wzmacniającymi i stymulującymi mózg i układ nerwowy, takimi jak nienasycone kwasy Omega 3 oraz niektóre aminokwasy.
1. Handlowiec, „Konsumpcja żywności w Polsce”, D. Puchalska, 01.01.2006 r. 2. Puls Biznesu, „rok seniorów, małych porcji oraz Omega 3”, W. Szczepaniak, 15.03.2006 r.
pełna lista aktualności
|