Polskie owoce i warzywa liderem na europejskich stołach !Polska jest istotnym producentem warzyw i owoców w skali Europy. W 2016 w Unii Europejskiej produkcja owoców wyniosła 39,5 mln ton (według nieostatecznych danych AMI – Agrarmarkt Informations-Gesellschaft mbH), gdzie udział Polski stanowi 4,6 mln (wzrost o 14,7% względem roku poprzedniego). Polska umocniła się też na pozycji największego w UE producenta zagęszczonych soków owocowych i mrożonych owoców. Polski rynek odpowiada za ok 50% produkcji we Wspólnocie. Krajowa produkcja warzyw wyniosła natomiast 5,9 mln ton, co stanowi ponad 9% udziału w produkcji unijnej (64,2 mln ton).Polskie
produkty stają się coraz bardziej rozpoznawalne na całym świecie i kojarzą się
z jakością. Jej utrzymywanie stanowi wyróżnik, na który kładziony jest nacisk w
realizowanych działaniach promocyjnych. Dzięki temu Polska stała się ważnym
graczem w regionie i liderem w pozyskiwaniu nowych rynków zbytu.
„Polskie sadownictwo przez ostatnie 30 lat bardzo się zmieniło.
Jakość handlowa i konsumpcyjna polskich owoców i warzyw powoduje, że cieszą się
one coraz większym zainteresowaniem partnerów handlowych na rynkach z całego
świata. Jednym z bezdyskusyjnych sukcesów jest otwarcie na polskie owoce i
warzywa rynku chińskiego, który charakteryzuje się wyjątkowo wymagającym
konsumentem. Kolejnym celem dla krajowych producentów warzyw i owoców jest
dalsza ekspansja na światowe rynki, na przykład na rynki afrykańskie”- dostrzega Waldemar
Żółcik, Prezes Zarządu Unii Owocowej Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów
Owoców i Warzyw.
Bardzo dynamicznie rozwija się też rynek produktów
mrożonych w Polsce. Co prawda, nadal bardzo odstajemy
od standardów europejskich, jednakże widoczne jest zwiększenie spożycia
mrożonek. W ciągu ostatniego roku rynek mrożonek
powiększył się o 5,8 proc. pod względem wolumenu oraz o 7,4 proc. wartościowo.
Co ważne, ten pozytywny trend dotyczy wszystkich rodzajów mrożonek, począwszy
od mieszanek warzywnych, przez warzywa na patelnię a skończywszy na niszy, jaką są mrożone owoce.
Polacy
kupują rocznie już blisko 92 mln kg mrożonej żywności, przeznaczając na nią
około 770 mln zł.
Produkty mrożone nie tracą
znacząco na wartości odżywczej oraz jakości poprzez mrożenie. Badania
przeprowadzone przez naukowców z California Institute of Technology (CALTECH)
pokazały, że żywność mrożona zawiera niewiele mniej składników odżywczych niż
świeże warzywa i owoce, jeśli zostały zachowane odpowiednie warunki
przechowywania warzyw i owoców. Na przykład zamrożony świeżo po zerwaniu groszek zawiera o 25% więcej
witaminy C niż niemrożony dwutygodniowy produkt. Do wzrostu znaczenia żywności
mrożonej w Polsce niewątpliwą rolę ma dzisiejsza intensywność życia, a co za
tym idzie brak czasu, a konsumenci w Polsce są coraz bardziej świadomi, wybierają produkty wartościowe,
zawierające, jak najmniej konserwantów i ulepszaczy smaku.
Logistyka produktów
głęboko mrożonych jest jedną z najtrudniejszych gałęzi logistyki z uwagi na
konieczność zachowania ciągłej temperatury minimum -18°C podczas całego
łańcucha logistycznego przy zmiennej temperaturze zewnętrznej. Przerwanie
procesu wpływa katastrofalnie na jakość produktów.
„Wychodząc
naprzeciw potrzebom konsumenta, rynku i firm logistycznych w tym roku oferujemy dodatkowy sektor Chłodniczych
Łańcuchów Dostaw i Logistyki w Temperaturze Kontrolowanej ColdChain Poland.
Jest świetna okazja aby połączyć firmy
produkujące towary wymagające takich usług z firmami świadczącymi usługi
chłodnicze i logistyczne, czyli V Międzynarodowe Targi Żywności i Napojów WorldFood Warsaw, organizowane, jak co roku
wiosną w Warszawie„ – podkreśla Agnieszka Szpaderska, manager Targów.
Patronat
nad tą edycją Targów objęli Zarząd Unii Owocowej
Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw i Krajowa Unia Producentów Soków KUPS. Dlatego, już dziś zapraszamy
wszystkich zainteresowanych branżą owocowo - warzywną i rozwojem tego
rynku do udziału w panelach tematycznych, dyskusji, ale przede wszystkim rozmów B2B,
profesjonalnie zorganizowanych przez Organizatorów.
Do
zobaczenia w kwietniu 2018 podczas WorldFood Warsaw.
Więcej
informacji na www.worldfood.pl
Zgłoszenia
do udziału w Targach: info@worldfood.pl
pełna lista aktualności
|