Po raz czwarty rozpoczęły się Targi WorldFood WarsawNastąpiło uroczyste otwarcie czwartej edycji targów WorldFood Warsaw. To największa i najważniejsza impreza targowa poświęcona branży spożywczej w Warszawie.Uroczystego
otwarcia i przecięcia wstęgi otwierającej czwartą edycję WorldFood Warsaw
dokonali Andrzej Łuszczewski, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego, Andrzej
Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, Andrzej
Wojciechowicz, doradca Komisji Europejskiej branży FMCG, Aldo Mazzocco, prezes
Bellavita Expo LTD oraz Agnieszkę Szpaderską, dyrektor targów WorldFood Warsaw,
która serdecznie powitała wszystkich wystawców i gości. - Witam serdecznie wszystkich na kolejnych już targach WorldFood Warsaw. Nasza impreza z roku na rok
jest coraz większa i rozwija się dzięki Państwu – mówiła dyrektor
Szpaderska. Podkreśliła udział wielu firm z zagranicy, szczególnie z Włoch. - Polski rynek
spożywczy jest atrakcyjny dla firm z całego świata. - na przykładzie targów WorldFood Warsaw, które mają
międzynarodowy charakter - Obecna jest
misja handlowa z Meksyku, dużo firm z Azji, a także pawilon narodowy Włoski
– podkreśliła Agnieszka Szpaderska.
- Targi po raz kolejny zaskakują mnie swoją
wielkością i co jest znamienne łączą tradycję z nowoczesnością. Są prezentowane
najnowsze trendy zarówno z polskich przedsiębiorstw jaki i zagranicznych. Unia
Europejska baczną uwagę zwraca i promuje produkty wysokiej jakości. Ten trend jest
widoczny w prawie i na tych targach. Widać na dzisiejszych targach wszystkie
trendy czyli połączenie tradycji z nowoczesnością. Jestem tym naprawdę
ukontentowany – mówił podczas otwarcia Andrzej Wojciechowicz, ekspert
Komisji Europejskiej. Z kolei Andrzej Gantner podkreślił znaczenie branży
spożywczej w całej gospodarce.
Niezwykle
istotnym elementem targów są debaty ekspertów. Pierwszą z nich prowadził
Andrzej Gantner. - Według ministerstwa
rolnictwa polski eksport żywności jest warty 24 miliardy euro. Jesteśmy szóstym
eksporterem żywności w Unii Europejskiej. Co ciekawe 82 proc. polskiej żywności
sprzedajemy we Wspólnocie. Pierwszym partnerem handlowym są Niemcy, które
sprowadzają naszą żywność za 5,4 mld euro, drugim partnerem jest Wielka
Brytania, a trzecim Czechy. Z tego można wysnuć wniosek, że wielkość eksportu
nie zależy od wielkości i ludności danego rynku. Inną ciekawostką jest fakt, że
do samych Niemiec sprzedajemy tyle co do wszystkich krajów trzecich poza Unię
– mówił dyrektor Gantner. W debacie brała udział także Agnieszka Różańska z
UPEMI. W swojej wypowiedzi poruszyła sprawy zdobywania nowych rynków i
organizowania tam promocji. - UPEMI przeprowadziło 4 wielkie projekty
promocyjne, między innymi w USA czy w Kazachstanie. Cały czas trzeba być promocyjnie obecnym i bardzo aktywnym na takich
rynkach – podkreśliła Agnieszka Różańska. Zwróciła uwagę na kłopoty i
utratę pewnych rynków po pojawieniu się ASF w naszym kraju. - Przez tę chorobę straciliśmy możliwość
eksportu do Chin czy Korei Południowej. Nasze firmy musiały przez to zmienić
strategię i szukać nowych rynków – dodała. Na ciekawą rzecz zwrócił uwagę
Andrzej Wojciechowicz. Zauważył, że każdy rynek ma swoją własną specyfikę. Rynki afrykańskie czy azjatyckie mają
zupełnie inną kulturę i profil konsumpcji, inne warunki i wymagania dystrybucji
hurtowej i detalicznej. To wszystko należy brać pod uwagę – mówił ekspert
KE. Firmom, które chciałyby zdobywać nowe rynki, doradził aby otwierały małe
przedstawicielstwa w krajach, które je interesują. - Takie przedstawicielstwo zwróci się w ciągu roku. Należy pamiętać, że
najważniejszy jest pragmatyzm – podkreślił Andrzej Wojciechowicz.
Michał
Lipiński z Fundacji Teraz Polska, zwrócił uwagę na konieczność budowania marki
polskiej, która obejmowała by nie tylko branżę spożywczą, ale całą Polskę i
wszystkie polskie produkty. - Nasza
fundacja promuje to co najlepsze ma Polska do zaoferowania – dodał.
Podczas
kolejnej debaty poświęconej branży owocowo-warzywnej Waldemar Żółcik
podkreślił, że Polska utraciła rynek rosyjski, który wydawał się naturalny. - Aby zrobić nowe rynki musimy myśleć w nowy
sposób, zmienić sposób myślenia o produkcji, przechowywaniu i sprzedaży jabłek
– mówił Waldemar Żółcik.
W
tegorocznej edycji udział bierze 300
firm z 25 krajów świata. Wśród nich są reprezentanci Grecji, Tajlandii,
Ukrainy, Włoch, Holandii, Wielkiej Brytanii, Czech, Korei, Iranu, Sri Lanki,
Chin i wielu innych krajów. Będzie to świetna okazja do przeprowadzenia
bezpośrednich rozmów z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami, wprowadzenie na
rynek i promocja nowych produktów i usług, pozyskanie opinii od odbiorców na
temat produktów firmy, budowanie wizerunku firmy poprzez profesjonalną
prezentację produktów, śledzenie najnowszych trendów oraz zaistnienie na arenie
międzynarodowej.
Partnerami
merytorycznymi i współorganizatorami debat i paneli tematycznych są największe
i najważniejsze organizacje branżowe – Polska Federacja Producentów Żywności,
Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Związek Sadowników RP, Unia Owocowa,
Krajowa Rada Drobiarska, UPEMI- Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu
Mięsnego, Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy, Związek Polskie Mięso,
POLBISCO- Stowarzyszenie Polskich Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych,
Stowarzyszenie Polska Ekologia, Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
KUPS, Fundacja Galicja Vitis, Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów
Mleka, Godło Promocyjne Teraz Polska.
Targi
WorldFood Warsaw to rozmowy biznesowe, promocja firm i ich oferty, ciekawe
pachnące kuchniami rożnych stron świata degustacje. Ale również bogaty program
merytoryczny. Jeśli chcecie posłuchać
znanych ekspertów, przedsiębiorców, ludzi nauki i biznesu, musicie
koniecznie wziąć udział w panelach tematycznych. Będziemy rozmawiać i poruszać
ciekawe zagadnienia dotyczące branży, jej rozwoju i problemów.
Zapraszamy jeszcze przez dwa najbliższe dni.