Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Andrzej Gantner na Food Show 2017: Polska powinna dbać o europejski rynek żywności
Jeśli chodzi o polski eksport, to jesteśmy w miejscu, w którym mieliśmy być – nie da się zdobywać rynku w nieskończoność, poza tym rynek łatwiej jest zdobyć niż utrzymać. Polska jest obecnie w momencie utrzymania rynku. Mamy ponad 80 proc. eksportu na rynek europejski i nic się ostatnio nie zmieniło – powiedział Andrzej Gantner, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności podczas debaty "Żywność - najlepsza wizytówka promocyjna Polski" w trakcie Food Show - nowego wydarzenia biznesu spożywczego, branży HoReCa oraz sektora kulinariów, które odbywa się w Katowicach w dniach 16-18 marca 2017 roku.

Rynek wewnętrzny UE wykazuje tendencje nasycenia i do rozpadania się. Powstają pozataryfowe bariery w handlu, które w nas uderzają - powiedział Andrzej Gantner, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Tłumaczył, że nie jest łatwo wejść z polską żywnością na rynki pozaeuropejskie. - Złudne mniemanie o tym, że rynek trzeci tylko czeka, aby zjeść polskie jabłka czy kiełbasę, rozwiało się. Mamy bariery logistyczne, historyczne i kulturowe – na trzecie rynki jest nam dużo trudniej się przebić – mówił Gantner.

Jego zdaniem stykamy się z barierą ceny – okazuje się, że powoli przestajemy być konkurencyjni cenowo. – Jesteśmy obecnie w trudnym punkcie – ale z drugiej strony to nie jest tak, że 1 proc. przyrostu to jest wielki problem – mówił.

– Jedną z najważniejszych pozycji eksportowych polskiego przemysłu spożywczego jest tytoń i wyroby tytoniowe. A jednym z głównym produktów, które wysyłamy do Czech, jest olej rzepakowy – mówił Andrzej Gantner.

– Obecnie nie ma recepty na to, co dalej z polskim eksportem. Mamy dwa rynki – UE i reszta. Jeśli chodzi o UE –Polska musi pilnować swobodnego przepływu handlowego. Musimy powstrzymać bariery, na jakie napotykamy w Czechach czy we Francji – tłumaczył.

Dodał, że Polska powinna dbać o wspólny europejski rynek i uczestniczyć w  procesie budowania wspólnej marki, która się nazywa europejską żywnością.

– Co oznacza europejska żywność w krajach trzecich? Otóż ta żywność jest jakościowo bardzo dobra i bezpieczna. My próbujemy to wykorzystywać, ale spójrzmy na to, jak wygląda wsparcie eksportu w Niemczech? To jest wsparcie systemowe, poprzez bardzo dobrą organizację Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji oraz zabezpieczeń transakcji. Do tego jako Polska powinniśmy dążyć – powiedział Andrzej Gantner.



Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij