Dyrektor PFPŻ ZP na Kongresie Słodycze 2016: Potrzebna jest długofalowa strategia eksportowaO tym, co i jak mamy promować na świecie dyskutujemy już od wielu lat. Jednak spektakularnych efektów w przypadku sektora rolno-spożywczego wciąż nie ma. To pokazuje pewien rozdźwięk między teorią a praktyką – powiedział na Kongresie Słodycze 2016 Andrzej Gantner, dyrektor generalny PFPŻ ZP.Zdaniem eksperta wszystkie kraje, które odnoszą sukcesy na międzynarodowym rynku żywności, działają na bazie strategii długoterminowych, zaplanowanych na 15-20 lat, obejmujących wszystkie elementy łańcucha produkcji „od pola do stołu”. - To nie są strategie „od wyborów do wyborów” – zaznaczył Andrzej Gantner. – Można powiedzieć, że najlepiej byłoby, gdyby rządzący w ogóle nic nie robili, tylko zostawili rynek w spokoju, ale to też nie jest do końca prawda – dodał.
Dyrektor PFPŻ ZP przypomniał również, że Polacy nie są pierwszymi ludźmi na tej planecie, którzy postanowili coś eksportować. Możemy zatem czerpać z doświadczeń innych państw, którym udało się wykreować silne marki. Poza tym, jak wskazuje Gantner, abyśmy mogli dalej rozwijać eksport, musimy zrobić porządek z rynkiem surowców w Polsce, a także sprawić, by koszty działalności firm spadły. - Koszty są za wysokie z powodu zbyt dużego obłożenia fiskalnego przez państwo – ocenia Gantner.
pełna lista aktualności
|