Zmiany w funduszach promocji produktów rolno-spożywczychNa posiedzeniu sejmowej komisji rolnictwa i rozwoju wsi odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy w tym zakresie.Posłowie zdecydowali o
powołaniu podkomisji, która opracuje szczegóły projektu, m.in. dotyczące
powoływania składów komisji zarządzających pieniędzmi zgromadzonymi na
funduszach.
Wiceminister rolnictwa Jacek Bogucki, przedstawiając projekt powiedział, że
proponowane poprawki do ustawy wynikają z postulatów przedstawicieli środowisk
producentów i przetwórców, którzy zasilają fundusze promocji produktów
rolno-spożywczych. Resort chce, by projektowane zmiany w tej ustawie w większym
stopniu wspierały polskich producentów produktów rolno-spożywczych.
"Rząd przygotował projekt wprowadzający rozwiązania, w których przewidujemy,
by środki były przeznaczone na promocje produktów rolno-spożywczych, których
produkcja odbywa się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a w przypadku
produktów przetworzonych takich, do których produkcji użyto nie więcej niż 25
procent składników pochodzących spoza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej"
- wyjaśnił wiceminister Bogucki.
Środkami funduszy promocji zarządzają zasiadający w komisjach przedstawiciele
organizacji branżowych reprezentujących producentów rolnych, przetwórców oraz
przedstawicieli izb rolniczych. Jak dodał wiceminister, z uwagi na to, że
ciężar wpłat na fundusze promocji spoczywa w dużej mierze na producentach
produktów rolnych, resort rolnictwa proponuje zmienić zapisy dotyczące składów
komisji. Obecnie w komisjach zarządzającymi funduszami promocji zasiada po
czterech przedstawicieli producentów i przetwórców oraz po jednym
przedstawicielu izb rolniczych. Ministerstwo proponuje zwiększyć skład
przedstawicieli producentów do 5 osób, a zmniejszyć do trzech liczbę
przetwórców.
Resort chce, by ustawa weszła w życie od przyszłego roku.
Fundusze Promocji Produktów Rolno-Spożywczych utworzone zostały na podstawie
ustawy z maja 2009 r. Powołano osiem funduszy promocji: mleka, mięsa
wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych;
owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb. Wcześniej istniał już Fundusz
Promocji Mleka.
Fundusze są tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego
kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów takich jak zboże,
mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane
za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez
Agencję Rynku Rolnego. Dysponują one ok. 40 mln zł rocznie. Największymi
pieniędzmi dysponują fundusze promocji mleka i mięsa wieprzowego.
Fundusze promocji mają przede wszystkim wspierać działania marketingowe.Z tych
pieniędzy można np. sfinansować udział w targach, badania rynkowe, akcje
promocyjne czy prace naukowe.
PFPZ/pap/ksem/
pełna lista aktualności
|