Magia zamknięta w opakowaniu Maggi – historia jednej z najpopularniejszych przypraw na świecieMagia zamknięta w opakowaniu Maggi – historia jednej z najpopularniejszych przypraw na świecie
Julius Maggi, założyciel marki noszącej jego imię, w ostatnich dekadach XIX wieku marzył o stworzeniu produktów żywnościowych, które stałyby się tak wszechobecne jak sól czy pieprz. Marzył też o dobrych produktach za uczciwą cenę pod marką, której nikt nigdy nie zapomni. Tak właśnie powstała Maggi.Firma Juliusa Maggi, syna właściciela młyna o włoskich
korzeniach, została założona w szwajcarskiej wiosce Kempthall, nieopodal
Zurichu, i produkowała mąkę pszenną. Oprócz swojej biznesowej działalności Julius
Maggi był również zafascynowany jasnowidzeniem i podobno uważał, że on również
potrafi widzieć przyszłość.
Nie da ukryć się, że był spostrzegawczym i wizjonerskim biznesmenem
potrafiącym dostrzec wpływ transformacji kultury pracy na nawyki żywieniowe.
Kobiety, które według tradycji przygotowywały posiłki dla swych rodzin, zaczęły
spędzać coraz więcej czasu w miejscach pracy, takich jak fabryki, a mniej w
kuchni. Julius Maggi zdawał sobie sprawę, że ludzie potrzebują jedzenia pożywnego
i bogatego w wartości odżywcze, a zarazem szybkiego do przygotowania. Przełom
nastąpił w 1882 roku, gdy Julius spotkał doktora Fridolina Schulera, który tak
jak on, odznaczał się wizjonerskim myśleniem. Było to przełomowe spotkanie, gdyż
zmieniło przyszłość firmy Juliusa i sposób gotowania w milionach domów.
Dzisiaj akcje Maggi, marki przypraw, bulionów i zup
należącej do Grupy Nestlé, generują jedne z największych zysków. Z tym samym
charakterystycznym czerwono-żółtym opakowaniem i z nazwą znaną na całym świecie,
Julius Maggi odniósł sukces, o którym zapewne śnił w swoich wizjonerskich snach.
Potencjał roślin
strączkowych
Doktor Fridolin Schuler wierzył, że istnieje powiązanie
pomiędzy niedożywieniem a wysokim poziomem chorób i śmiertelnością niemowląt.
Był on członkiem Szwajcarskiego Stowarzyszenia Dobrobytu Społecznego (Swiss
Public Welfare Society), którego celem było poprawienie życia pracującej części
ludności. Pożywne mięso było poza zasięgiem ich skromnego budżetu, ale doktor
Schuler wierzył, że przyswajalne i bogate w wartości odżywcze rośliny strączkowe
rozwiążą tę sytuację.
Zainspirowany tymi regułami, równocześnie widząc ogromny
potencjał przyszłego rynku, Julius Maggi przystąpił do tworzenia nowego rodzaju
mąki, produkowanej z nasion roślin strączkowych. Po dwóch latach badań
wprowadził dwa nowe produkty: sproszkowany groszek i mąkę z fasoli. Następnie,
w 1885 roku, na rynku pojawiły pierwsze na świecie zupy błyskawiczne. Rok
później, w 1886 roku, Julius Maggi wprowadził na rynek przyprawę Maggi – skoncentrowany
bulion w płynnej postaci, który miał stanowić podstawę dla zup i sosów. Był to
pierwszy tego typu produkt wzmacniający i poprawiający smak potraw.
Julius Maggi nieustanie wprowadzał innowacje, zaczynając
od zup o smaku curry, po przyprawę o smaku trufli. Wszystko po to, aby zaspokoić
coraz bardziej wyrafinowane wiktoriańskie podniebienia, jednocześnie utrzymując
swojej ofercie bardziej tradycyjne warzywne buliony.
Nowe produkty stworzone przez Juliusa odniosły
natychmiastowy sukces, a marka Maggi rozpoczęła międzynarodową ekspansję. W
ciągu dwóch lat, do 1888 roku, Julius otworzył oddziały i filie w Niemczech,
Francji, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych oraz we Włoszech.
Przejścia i kolory
Julius Maggi przewidział znaczenie silnej tożsamości
marki w zdobyciu lojalności konsumentów. Dołożył ogromnych starań, aby zarówno
nagłośnić, jak również ochronić swą markę.
Do 1900 roku Julius zarejestrował swój podpis i odmiany
jego imienia w różnych krojach pisma w dziesiątkach krajów. W samej Szwajcarii zabezpieczył
co najmniej 18 różnych wariacji swojego nazwiska – od Magi po Magique – wszystko
po to, aby zniechęcić potencjalnych naśladowców.
Pionier PR
Julius zainwestował również w reklamę. Był jednym z
pierwszych, którzy użyli lakierowanych tablic jako wiszących reklam na zewnętrznych
ścianach sklepów spożywczych. Dodatkowo Maggi zatrudniał młodych copywriterów i
malarzy, takich jak Leonetto Cappiello (często nazywanego „ojcem reklamy”).
Wielu z nich stało się znanymi dramatopisarzami, autorami i artystami.
Julius korzystał również z reklamy w środkach transportu
publicznego. W ten sposób zapoczątkował kampanie reklamowe w tramwajach,
wagonach kolejowych oraz, w Paryżu, na łodziach pływających wzdłuż Sekwany.
Kolejnym sposobem na promocję produktów Maggi było
rozdawanie na ulicach bezpłatnych próbek gorących zup i bulionów ze srebrnych
urn. W jego firmie wprowadzono jeden z pierwszych programów lojalnościowych dla
klientów, którzy dzięki przynależności do niego mogli zdobyć ekspres do kawy, a
nawet japońską ozdobną szafkę.
Klasyczna kostka
Jednym z popularnych produktów marki stworzonej przez
Juliusa Maggi jest jego kostka bulionowa. Przedsiębiorca stworzył przyprawę o
idealnym kształcie sześcianu, którą owinął w papierek w charakterystycznych
kolorach marki. Nazwał ją „Bouillon Kub”. Zachęcał konsumentów: „Żądajcie K!”.
Był to tak znakomity pomysł, że wywołał niezadowolenie konkurencji. W ciągu kilku
lat od wejścia kostki bulionowej Maggi na rynek stała się ona ikoną – Bouillon
Kub pojawiła się nawet na obrazie Pablo Picasso. Obecnie produkty Maggi są dostępne
na całym świecie.
Wizjonerskie połączenie
W 1947 roku Nestlé przejęło Maggi, co było czymś zupełnie
naturalnym. Zarówno Nestlé, jak i Maggi są szwajcarskimi firmami z wieloletnimi
tradycjami. Mają także pionierskie i wizjonerskie podejście do jedzenia. Jedna
z najpopularniejszych marek przypraw na świecie powstała dzięki determinacji
Juliusa Maggi, za to żywność dla niemowląt zawdzięczamy prekursorskiemu
podejściu Henri Nestlé, który stworzył biznes działający na rynku już od 150 lat! To dzięki rozumieniu i
przewidywaniu zmieniających się potrzeb i oczekiwań konsumentów, firmy Juliusa
Maggi i Henri’ego Nestlé osiągnęły tak ogromy sukces.
W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o
kontakt:
Edyta Iroko
Koordynator ds. Mediów
Email: edyta.iroko@pl.nestle.com
Telefon: +48 22 607 32 54
Mobile: +48 600 204 870
Marta Gryglewicz
Account ManagerEmail: m.gryglewicz@partnersi.com.plTelefon: 22 858 74 58 wew. 83Mobile: +48 504640 360
O Nestlé
Nestlé w Polsce jest
wiodącą firmą w obszarze żywienia, zdrowia i dobrego samopoczucia z portfolio
ponad 1500 produktów i prawie 90 marek, w tym m.in.: NESCAFĒ, WINIARY, GERBER, PRINCESSA, KIT KAT,
LION, NESQUIK, NAŁĘCZOWIANKA, MANHATTAN oraz PURINA. Nestlé działa na polskim
rynku od ponad 20 lat. Firma zatrudnia aktualnie 4500 pracowników w 8
lokalizacjach. W 2015 roku sprzedaż Nestlé w Polsce osiągnęła ponad 3 mld zł.