WorldFood Warsaw 2016 – targi międzynarodowe i rekordowe250 wystawców z 24 krajów świata, ponad 4 tysiące zwiedzających z 48 państw, w tym 128 przedstawicieli krajowych i międzynarodowych mediów, liczne zagraniczne delegacje. Tak w skrócie można podsumować minioną III edycję Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw.Zwiedzający
Wystawa, która odbyła się w dniach 19-21 kwietnia w
EXPO XXI Warszawa, przyciągnęła wielu reprezentantów sektora rolno-spożywczego.
Wśród zwiedzających aż 95% stanowiły osoby decyzyjne bądź osoby mające wpływ na
podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwach. Te statystyki potwierdzają biznesowy
charakter targów. Odwiedzający kolejną edycję targów reprezentowali sektor
związany z handlem i dystrybucją (41%), produkcją wyrobów spożywczych (34%),
przetwórstwem (15%). Dużą część stanowili importerzy i eksporterzy żywności
oraz sektor HoReCa. Oczywiście na wystawie nie mogło zabraknąć reprezentantów
najważniejszych organizacji branżowych i stowarzyszeń, przedstawicieli administracji
państwowej i samorządu oraz świata nauki.
Zwiedzający jako cel udziału w targach podawali
najczęściej poszukiwanie nowych partnerów biznesowych, dystrybutorów i
dostawców, podtrzymanie dotychczasowych kontaktów biznesowych, chęć zapoznania
się z nowościami branżowymi oraz udział w konferencjach.
O międzynarodowym charakterze wystawy najlepiej
świadczy duża ilość zagranicznych delegacji, m.in. z Ukrainy, Belgii,
Białorusi, Indii, Litwy, Łotwy, Mołdawii czy Holandii. Łącznie odwiedzający
reprezentowali aż 48 krajów.
Wystawcy
III
edycja targów WorldFood Warsaw okazała się także rekordowa pod względem ilości
wystawców. Udział w targach wzięło 250 firm spożywczych z całego świata, które
zaprezentowały swoją ofertę żywności, napojów, alkoholi, dodatków do żywności
oraz nowoczesnych technologii stosowanych w branży spożywczej. Dużym
zainteresowaniem cieszyły się przedsiębiorstwa produkujące wyroby ekologiczne i
tradycyjne, które eksponowały swoje produkty w premierowej strefie EcoFood.
Wydarzenia towarzyszące
Trzy
targowe dni obfitowały w liczne rozmowy biznesowe, promocję firm i produktów,
degustacje, spotkania wystawców z przedstawicielami sieci handlowych. Ale nie
tylko. Każdy z targowych dni był bogaty w konferencje, dyskusje branżowe i
panele tematyczne.
Wystawę
otworzyli: Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zbigniew Babalski, Poseł do Parlamentu Europejskiego Czesław Siekierski, Prezes Agencji Rynku Rolnego
Łukasz Hołubowski oraz organizatorzy: Dyrektor Targów Agnieszka Szpaderska i
Anatoly Sushon - Dyrektor Sektora Żywności i Opakowań w Grupie ITE. Wszyscy
goście honorowi zgodnie podkreślili, że targi WorldFood Warsaw to cenna
inicjatywa, która sprzyja nawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych i ekspansji
polskiej żywności na światowe rynki.
Właśnie
eksportowi krajowych produktów rolno-spożywczych na zagraniczne rynki
poświęcony był pierwszy dzień wystawy, w którym udział wzięli m.in. europoseł Czesław
Siekierski, prezes Związku Polskie Mięso Witold Choiński, prezes UPEMI Wiesław
Różański, dyrektor Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska Andrzej
Czernek czy Andrzej Szumowski – prezes Stowarzyszenia Polska Wódka. Z kolei
drugiego dnia eksperci zajęli się bardzo aktualnymi problemami handlu
żywnością, jego uwarunkowaniami prawnymi i podatkowymi. W tym dniu ekspertami
byli m.in. Andrzej Faliński z POHiD, Dorota Kałowska z PIH, poseł Mirosław
Maliszewski – prezes Związku Sadowników RP. Trzeci dzień był równie ważny i
ciekawy, a jego tematyka poświęcona była sektorowi ekologicznej produkcji i
sprzedaży żywności. Do ekspertów w tej tematyce należeli: Marcin Fajerski z
EkoDostawców, Izabella Byszewska - prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego oraz Renata Przegalińska – GIJHARS.
Zwiedzający
mogli uczestniczyć także w licznych degustacjach przygotowanych przez
wystawców. Największe zainteresowanie, a tym samym tytuł najbardziej
Przyjaznego Stoiska zyskała
Brytyjsko-Polska Izba Handlowa. W ramach ekspozycji Kevin Aiston, znany w
Polsce Brytyjczyk, serwował gościom brytyjską jagnięcinę oraz inne specjały
kuchni Wielkiej Brytanii. „Dzięki takim inicjatywom jak targi WorldFood Warsaw
możemy poznać różnorodność kuchni całego świata i dzielić się z innymi tym, co
najlepsze!” – podkreślał Brytyjczyk.
Złote Medale
Podczas
uroczystej Gali po raz trzeci już przyznano Złote Medale Targów WorldFood
Warsaw, które wyróżniają wyjątkowe produkty. W tym roku nagrodzono: Czekoladę Figa & Dzika Pomarańcza
zgłoszoną przez firmę EkoHurtownia, Ketchup
Diabełek Dziadunia zgłoszony przez firmę Ogródek Dziadunia Czesław
Ślusarczyk Sp.J., Bio Chipsy Kokosowe
zgłoszone przez firmę Nomak, Jogurt
grecki bez laktozy zgłoszony przez OSM w Łowicz, Kiełbasę siekaną zgłoszoną przez firmę Kapecki Sp. J. – Rzeźnictwo
i Handel, Olej lniany zgłoszony
przez firmę Olejowy Raj, Wino Bonifacio
Alicante Boushet 2012 zgłoszone przez firmę Competir International, Czarną herbatę z kawałkami owoców marakui
zgłoszoną przez Regency Teas (Ptv) Ltd.
Złoty
Medal w kategorii Debiut Polski otrzymał
produkt Bio Canihua firmy Bio Naura
– produkt rodem z Ameryki Południowej zawierający duże ilości
pełnowartościowego białka oraz błonnika pokarmowego, zaś Złoty Medal w kategorii Debiut Zagraniczny Mix nasion i orzechów firmy SIA S.C. Gran. Jury przyznało również kilka wyróżnień produktom zaprezentowanym
podczas III edycji targów. Pełna lista znajduje się na stronie www.worldfood.pl.
„Już
dziś zapraszamy na IV edycję Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów
WorldFood Warsaw, która odbędzie się w dniach 11-13 kwietnia 2017” – zachęca
dyrektor Agnieszka Szpaderska.
www.worldfood.pl