Handel na WorldFood WarsawSektor handlu przechodzi obecnie przez liczne zmiany, które wpłyną na cały łańcuch dostaw. To właśnie temu sektorowi – jego modyfikacjom, zmianom legislacyjnym i podatkowym oraz kierunkom rozwoju poświęcony był drugi dzień targów WorldFood Warsaw.Handel jest
sektorem osiowym wobec procesu transformacji i gospodarki. Restrykcje, które
dotykają ten sektor są przenoszone również na otoczenie biznesowe – dostawców
żywności, konsumentów – tym stwierdzeniem rozpoczął się panel dyskusyjny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, w którym
udział wzięli: Mirosław Maliszewski – poseł na sejm i prezes Związku Sadowników
RP, mecenas Marcin Zawadzki oraz mecenas Andrzej Nikończuk, a moderatorem był
Andrzej Faliński, dyrektor generalny POHiD.
Eksperci
podkreślali, że handel nie jest odosobnionym działem gospodarki i restrykcje,
które go dotkną wpłyną również na wszystkie ogniwa łańcucha dostaw. „Obciążenia
podatkowe sektora handlu mają spowodować wpływy do budżetu państwa. Zasilenie
budżetu odbędzie się kosztem dostawców żywności, którzy za to zapłacą. Może to
spowodować znikanie podmiotów z rynku i spadek opłacalności produkcji” –
podkreślał Mirosław Maliszewski.
Mecenas Andrzej
Nikończuk uzupełnił, że dostawcy żywności będą próbowali obniżyć nałożone na
nich koszty poprzez szukanie oszczędności w płacach czy ograniczaniu planów
rozwojowych. „Konsument w mniejszym stopniu zostanie dotknięty tymi
restrykcjami wobec handlu. Trzeba pamiętać, że klient głosuje portfelem.
Podwyżka cen produktów spowoduje zwrócenie się w stronę konkurencji”.
Z kolei mecenas
Marcin Zawadzki poinformował, że „podatki nie powinny być narzędziem
stymulowania rynku. Nie powinniśmy wspierać jednych kosztem drugich. Zamiast
wprowadzać kolejne obciążenia lepiej uszczelnić system podatkowy”.
Podsumowując,
Andrzej Faliński uzupełnił, że handel szuka możliwości przerzucenia kosztów na
partnerów. Powoduje to zniszczenie łańcucha dostaw i agresywną konsolidację.
Wobec tych zmian bezbronne pozostają małe i średnie przedsiębiorstwa.
Kolejna dyskusja została zorganizowana
przez Ambasadę Belgii – Przedstawicielstwo Ekonomiczne i Handlowe Flandrii, a
udział w niej wzięli: Andrzej Wojciechowicz z FMCG Business Consulting oraz
Andrzej Faliński z POHiD. Uczestnicy panelu omówili rynek hurtowy w Polsce
i kierunki sektora dystrybucyjnego. Jednocześnie podkreślili, że polski sektor
handlu jest typowy dla Europy i występuje na nim pełne spektrum jednostek
rynkowych.
Trzeci panel tematyczny tego dnia
poświęcony był marce własnej i jej ewolucji. Uczestnicy dyskusji: Dorota
Kałowska – PIH, Partner&Strategy Consultant Cobalt Spark, Andrzej
Wojciechowicz i Andrzej Faliński określili duże wyzwania, jakie stoją przed
markami własnymi. Coraz częściej są one bowiem zarządzanie jak brandy
poszczególnych przedsiębiorstw, produkty charakteryzują się coraz lepszą
jakością. Marki własne obecnie zapełniają od najniższej półki aż po produkty
premium.
Dorota Kałowska
podkreśliła, że „wyzwaniem dla sieci handlowych będzie przechodzenie z markami
własnymi na wyższy poziom komunikacji z konsumentem. Sieci przesuwają
oczekiwania w kierunku kategorii niszowych i wymagającego odbiorcy”.
„Marki własne są
kwintesencją handlu. Powstały na skutek pomysłu na przybliżenie współpracy
pomiędzy dostawcą, a sprzedawcą” – dodał Andrzej Wojciechowicz.
Podsumowując
dyskusję Andrzej Faliński stwierdził, że nie ma marek własnych i cudzych. Są
marki dobre, które trwają i te złe, które wypadają z rynku.
Drugiego dnia
targów zostały omówione również zabezpieczenia
płatności w transakcjach zagranicznych dokonywane przez Korporację Ubezpieczeń
Kredytów Eksportowych. Reprezentant firmy JARS omówił znakowanie żywności
wprowadzanej na rynek Unii Europejskiej, poinformował o obowiązkowych
informacjach jakie mają znaleźć się na etykietach artykułów rolno-spożywczych. Beata Studzińska z SAI Global Assurance
Services LTD scharakteryzowała praktyczną interpretację wymagań standardów
sieci spożywczych. Podkreśliła przy tym, że wprowadzenie jednolitych
standardów przynosi liczne benefity, m.in. obniżenie kosztów czy zadowolenie
konsumentów.
Ponadto eksperci
omówili efektywne wykorzystanie narzędzi internetowych w celu zwiększenia
sprzedaży oraz trendy kulinarne 2016 roku.
Tematyka handlu
cieszyła się dużym zainteresowaniem wystawców i zwiedzających targi. Z
pewnością te kwestie zostaną poruszone w kolejnej edycji targów. Zapraszamy za
rok na WorldFood Warsaw 2017!
Kontakt dla
mediów:
Agencja PR: Milena Zacharzewska,
pr@worldfood.pl , tel: 516 685 229
Marketing:
Beata Bątorek, marketing@worldfood.pl , tel: 698 054 192