Polacy nie wykorzystują szansy w AfryceRosnąca siła nabywcza konsumentów sprawia, że Afryka staje się coraz atrakcyjniejszym rynkiem dla eksportu żywności. Zwiększa się też popyt na maszyny.W Afryce mieszka obecnie ponad
miliard ludzi, a w ciągu najbliższych 20 lat ich liczba się podwoi. Rosnąca
siła nabywcza konsumentów sprawia, że kontynent ten staje się coraz
atrakcyjniejszym rynkiem dla eksportu żywności. Co prawda na Czarnym
Lądzie znajduje się około 30 proc. wszystkich uprawnych ziem na świecie i 25
proc. zasobów łatwo dostępnej dla ludzi i zwierząt wody pitnej, ale
jednocześnie kontynent ten nie radzi sobie z produkcją wystarczającej
ilości żywności. Ta sprzedawana w supermarketach pochodzi w zdecydowanej
większości z importu. Lokalnie wytwarzana jest tylko niewielka
część żywności przetworzonej oraz owoce i warzywa sprzedawane w
sieciach handlowych. Na półkach sklepowych znaleźć można przede wszystkim
produkty z USA, Chin, Indii, Australii itp.
Innymi ważnymi produktami
eksportowymi z Polski mogą być maszyny i urządzenia, na które popyt znacząco
rośnie. Wielu eksporterów z naszego kraju już jest obecnych na tamtejszych
rynkach, jednak Polska ma potencjał do znacznie szybszego wzrostu. Czego
obawiają się polscy przedsiębiorcy w eksporcie do Afryki? Podstawowymi
problemami są: słaba znajomość tamtejszego rynku, trudności w pozyskaniu
partnerów, obawa przed nieuczciwymi kontrahentami, wysoki koszt obsługi
logistycznej, prawnej, serwisu itp. na zagranicznych rynkach oraz finansowanie
eksportu. Nawiązywaniu kontaktów z zagranicznymi kontrahentami służy obecność
na spotkaniach z ich udziałem.
Dobrą okazją do spotkania z przedsiębiorcami
dystrybuującymi żywność, maszyny i urządzenia na rynkach afrykańskich i
arabskich jest World Commerce Summit, odbywający się 14-15 kwietnia w Warszawie
pod patronatem prezydenta RP Andrzeja Dudy. W trakcie tego spotkania
wicepremier Mateusz Morawiecki i przedstawiciele Banku Gospodarstwa Krajowego przedstawią
strategię oraz programy wsparcia ekspansji zagranicznej polskich
przedsiębiorstw. O rozwoju eksportu żywności będzie mówił minister
rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztof Jurgiel. W World Commerce Summit wezmą też
udział biznesmeni ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, którzy zarządzają
kanałami dystrybucji żywności w krajach arabskich i w Afryce.
Więcej w: Rzeczpospolita
1/04/2016 oraz na stronie wwwiese.edu/wcs
pełna lista aktualności
|