Raport o handlu - stare i nowe dylematy rozwoju handlu w PolsceInstytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur we współpracy z Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji zaprezentował wyniki polskiego handlu w ostatnich latach oraz zarysował perspektywę dla handlu na rok 2016.Raport został zaprezentowany 18
stycznia 2016 r. w trakcie konferencji naukowej nt. Przedsiębiorstwo handlowe - strategie,
innowacje, relacje biznesowe. Konferencja była poświęcona ocenie stanu i
kierunków rozwoju handlu oraz wymianie myśli, poglądów i doświadczeń
przedstawicieli nauki i praktyki gospodarczej na temat kierunków działań
różnych grup przedsiębiorstw handlowych w warunkach narastającej konkurencji,
rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz zmieniających się
preferencji zakupowych konsumentów.
Dane ekonomiczne wskazują, że
handel w gospodarce Polski zanotował niewielkie spadki - liczba przedsiębiorstw
handlowych zmalała o 2,7%, zaś liczba pracujących w handlu zmalała o 0,9%.
Jednocześnie nastąpiło zwiększenie
liczebności sklepów o 2,5% i o 9,8% powierzchni sprzedażowej ogółem w kraju
oraz wzrost znaczenia sklepów z kapitałem zagranicznym.
Wśród dylematów przedsiębiorstw
handlowych dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. IBRKK omawiająca Raport
zaznaczyła takie zagadnienia jak zapewnienie harmonijnego rozwoju różnych form
handlu na rynkach lokalnych, zagrożenia wynikające ze zmiany regulacji prawnych
dotyczących sfery handlu (dodatkowe opodatkowanie zaproponowane przez PIS) oraz
wyczerpywanie się łatwych metod wzrostu w handlu. Wśród czynników koniecznych
do dalszego wzrostu w handlu wymieniowe zostały konieczność dostosowania strategii
przedsiębiorstw handlowych do innowacyjnych technologii i zmieniających się
oczekiwań klientów. Sugerowane kierunki działania to: multikanałowość,
dywersyfikacja formatów handlu posiadanych przez przedsiębiorstwa handlowe
(multiformatowość), specjalizacja asortymentowa i poszukiwanie innowacyjnych
konceptów oferty asortymentowo-usługowej, wykorzystywanie pozaekonomicznych
czynników konkurowania oraz personifikacja ofert. Warunkiem wzrostu
konkurencyjności małych firm detalicznych jest konieczność przebudowy handlu
hurtowego (integracja przedsiębiorstw hurtowych - rozwój przez integrację hurtu
i detalu).
W 2016 roku autorzy Raportu
oczekują niewielkiego wzrostu obrotów o ok. 2,1%. Spodziwane zmiany regulacji
prawnych dotyczących sfery handlu przyczynią się jednocześnie do obniżenia
zysków. Ponadto, wśród trendów wymienia się silną konkurencję w handlu,
nielojalność konsumentów i zmianę zachowań zakupowych, a także rosnące
znaczenie postępu technicznego w zarządzaniu firmami handlowymi.
Źródło: PFPŻ na podst. IBRKK
pełna lista aktualności
|