Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Raport o handlu - stare i nowe dylematy rozwoju handlu w Polsce
Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur we współpracy z Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji zaprezentował wyniki polskiego handlu w ostatnich latach oraz zarysował perspektywę dla handlu na rok 2016.

Raport został zaprezentowany 18 stycznia 2016 r. w trakcie konferencji naukowej nt. Przedsiębiorstwo handlowe - strategie, innowacje, relacje biznesowe. Konferencja była poświęcona ocenie stanu i kierunków rozwoju handlu oraz wymianie myśli, poglądów i doświadczeń przedstawicieli nauki i praktyki gospodarczej na temat kierunków działań różnych grup przedsiębiorstw handlowych w warunkach narastającej konkurencji, rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz zmieniających się preferencji zakupowych konsumentów.

 

Dane ekonomiczne wskazują, że handel w gospodarce Polski zanotował niewielkie spadki - liczba przedsiębiorstw handlowych zmalała o 2,7%, zaś liczba pracujących w handlu zmalała o 0,9%. Jednocześnie nastąpiło zwiększenie liczebności sklepów o 2,5% i o 9,8% powierzchni sprzedażowej ogółem w kraju oraz wzrost znaczenia sklepów z kapitałem zagranicznym.

 

Wśród dylematów przedsiębiorstw handlowych dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. IBRKK omawiająca Raport zaznaczyła takie zagadnienia jak zapewnienie harmonijnego rozwoju różnych form handlu na rynkach lokalnych, zagrożenia wynikające ze zmiany regulacji prawnych dotyczących sfery handlu (dodatkowe opodatkowanie zaproponowane przez PIS) oraz wyczerpywanie się łatwych metod wzrostu w handlu. Wśród czynników koniecznych do dalszego wzrostu w handlu wymieniowe zostały konieczność dostosowania strategii przedsiębiorstw handlowych do innowacyjnych technologii i zmieniających się oczekiwań klientów. Sugerowane kierunki działania to: multikanałowość, dywersyfikacja formatów handlu posiadanych przez przedsiębiorstwa handlowe (multiformatowość), specjalizacja asortymentowa i poszukiwanie innowacyjnych konceptów oferty asortymentowo-usługowej, wykorzystywanie pozaekonomicznych czynników konkurowania oraz personifikacja ofert. Warunkiem wzrostu konkurencyjności małych firm detalicznych jest konieczność przebudowy handlu hurtowego (integracja przedsiębiorstw hurtowych - rozwój przez integrację hurtu i detalu).

 

W 2016 roku autorzy Raportu oczekują niewielkiego wzrostu obrotów o ok. 2,1%. Spodziwane zmiany regulacji prawnych dotyczących sfery handlu przyczynią się jednocześnie do obniżenia zysków. Ponadto, wśród trendów wymienia się silną konkurencję w handlu, nielojalność konsumentów i zmianę zachowań zakupowych, a także rosnące znaczenie postępu technicznego w zarządzaniu firmami handlowymi.

 

Źródło: PFPŻ na podst. IBRKK



Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij