Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Relacja z konferencji szkoleniowej PFPŻ ZP "Informowanie konsumentów o produktach spożywczych w świetle obowiązujących przepisów”
Prawidłowe znakowanie produktów spożywczych było głównym tematem konferencji, zorganizowanej w dniu 1 października 2015 r. przez Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” w Warszawie.

W konferencji wzięło udział ponad 90 przedstawicieli firm żywnościowych z całej Polski. Konferencję prowadziła Dorota Kozłowska – dyrektor ds. legislacji PFPŻ ZP.

 

Część merytoryczną konferencji rozpoczęła Dorota Balińska-Hajduk – dyrektor Biura Kontroli Jakości Handlowej w Głównym Inspektoracie Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. W prezentacji pt. „Znakowanie produktów spożywczych wg rozporządzenia 1169/2011 - najczęściej stwierdzane nieprawidłowości” prelegentka wytłumaczyła, na czym polegały błędy w znakowaniu żywności w zakresie nazwy środka spożywczego, jego składu, wartości odżywczej, szczególnych właściwości, pochodzenia i sposobu wytwarzania lub metod produkcji. Pani Balińska-Hajduk wskazała również jakie uwagi dotyczyły czytelności etykiety i warunków przechowywania. Dzięki wysłuchaniu prezentacji uczestnicy konferencji mieli możliwość zapoznania się z prawidłowym sposobem udostępniania informacji konsumentom na konkretnych przykładach.

 

Kolejną prezentację pt. „Etykieta produktu spożywczego – sposób przedstawienia informacji dla konsumentów wg wymagań prawnych” omówiła Małgorzata Krzepkowska z J.S. Hamilton Poland S.A. Prelegentka przedstawiła szczegółowo obowiązkowe informacje, w tym dane towarzyszące nazwie produktu oraz zasady rozmieszczenia ich na etykiecie. Ponadto, omówione były reguły podawania informacji dobrowolnych oraz zamieszczania na opakowaniu produktów grafik.

 

Następnie Marlena Żarnecka - adwokat z kancelarii Dentons przedstawiła zagadnienie „Orzecznictwo sądowe z zakresu znakowania produktów spożywczych oraz reklamy żywności”. W trakcie swojego wystąpienia pani Żarnecka omówiła aktualne orzecznictwo sądów krajowych i unijnych w zakresie znakowania żywności, zwracając uwagę na uzasadnienia wyroków oraz ich praktyczne przełożenie na działalność firm sektora spożywczego. . Wyjaśnione zostały także stanowiska sądów w kwestii reklamy środków spożywczych.

 

„Ograniczenia w reklamie produktów spożywczych skierowanej do dzieci wprowadzone przez nadawców telewizyjnych od 1 stycznia 2015 r.” omówił Andrzej Gantner, dyrektor generalny PFPŻ ZP. W swojej prezentacji przypomniał, że zgodnie z postanowieniami porozumienia podpisanego w dniu 29 października 2014 r., nadawcy telewizyjni zobowiązali się, że audycjom dla dzieci nie będą towarzyszyć reklamy oraz wskazania sponsorskie dotyczące artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w codziennej diecie jest niewskazana. Pan Gantner zaznaczył również, że trzonem samoregulacji Nadawców są Kryteria Żywieniowe reklamy żywności skierowanej do dzieci do lat 12 opracowane przez PFPŻ ZP, które pozwalają na łatwą ocenę produktów pod kątem spełniania przez nie wymogów samoregulacji.

 

Joanna Gajda-Wyrębek z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny omówiła następnie temat „Znakowanie środków spożywczych zawierających aromaty”. Uczestnicy konferencji dowiedzieli się o przepisach regulujących to zagadnienie oraz o wytycznych zawartych w projekcie dokumentu przygotowywanym przez Komisję Europejską pt. „Pytania i odpowiedzi dotyczące oznakowania aromatów w środkach spożywczych przeznaczonych dla konsumenta”. Ponadto, pani Gajda-Wyrębek przedstawiła przydatny przewodnik opracowany przez europejską organizację FoodDrinkEurope. W trakcie prezentacji została także omówiona kwestia umieszczania wizerunku owoców na opakowaniach.

 

Ostatnim wystąpieniem, które zamknęło konferencję była prezentacja Doroty Kozłowskiej z PFPŻ ZP pt. „Stosowanie określenia ‘naturalny’ w oznakowaniu produktów spożywczych”. Podczas wykładu zostały omówione zasady wynikające z uregulowań unijnych w przedmiotowym zakresie. Ponadto, dzięki prezentacji uczestnicy dowiedzieli się o trwających pracach na poziomie międzynarodowym, w tym w ramach Międzynarodowej Organizacji ds. Standaryzacji.

 


 Partnerzy Strategiczni PFPZ ZP:

  • J.S. Hamilton Poland S.A.
  • Kancelaria DENTONS

 Patroni konferencji PFPZ ZP:

  • Krajowa Rada Drobiarska Izba Gospodarcza
  • Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
  • Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP
  • Związek Polskich Przetwórców Mleka
  • Związek Polskie Mięso
  • Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego
  • System Gwarantowanej Jakości Żywności „QAFP”.

Patroni medialni PFPZ ZP:

  • Bilans
  • „Food-Lex”
  • Gospodarka Mięsna
  • Mistrz Branży
  • Polskie Mięso
  • Portal www.pfpz.pl
  • Nowy Przegląd Mleczarski
  • Przegląd Mleczarski
  • Przegląd Piekarski i Cukierniczy
  • Przemysł Spożywczy 


Konferencja szkoleniowa PFPŻ ZP
Konferencja szkoleniowa PFPŻ ZP
Konferencja szkoleniowa PFPŻ ZP
Konferencja szkoleniowa PFPŻ ZP
 

Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij