Relacja z konferencji szkoleniowej PFPŻ ZP "Informowanie konsumentów o produktach spożywczych w świetle obowiązujących przepisów”Prawidłowe znakowanie produktów spożywczych było głównym tematem konferencji, zorganizowanej w dniu 1 października 2015 r. przez Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” w Warszawie.W
konferencji wzięło udział ponad 90 przedstawicieli firm żywnościowych z całej
Polski. Konferencję prowadziła Dorota
Kozłowska – dyrektor ds. legislacji PFPŻ ZP.
Część merytoryczną konferencji rozpoczęła Dorota
Balińska-Hajduk –
dyrektor Biura Kontroli Jakości
Handlowej w Głównym Inspektoracie Jakości Handlowej Artykułów
Rolno-Spożywczych. W prezentacji pt. „Znakowanie produktów spożywczych wg
rozporządzenia 1169/2011 - najczęściej stwierdzane nieprawidłowości” prelegentka
wytłumaczyła, na czym polegały błędy w znakowaniu żywności w zakresie nazwy
środka spożywczego, jego składu, wartości odżywczej, szczególnych właściwości,
pochodzenia i sposobu wytwarzania lub metod produkcji. Pani Balińska-Hajduk
wskazała również jakie uwagi dotyczyły czytelności etykiety i warunków
przechowywania. Dzięki wysłuchaniu prezentacji uczestnicy
konferencji mieli możliwość zapoznania się z prawidłowym sposobem udostępniania
informacji konsumentom na konkretnych przykładach.
Kolejną prezentację pt. „Etykieta produktu spożywczego –
sposób przedstawienia informacji dla konsumentów wg wymagań prawnych” omówiła Małgorzata
Krzepkowska z J.S. Hamilton Poland S.A. Prelegentka przedstawiła szczegółowo obowiązkowe
informacje, w tym dane towarzyszące nazwie produktu oraz zasady rozmieszczenia ich na etykiecie. Ponadto,
omówione były reguły podawania informacji dobrowolnych oraz zamieszczania na
opakowaniu produktów grafik.
Następnie Marlena Żarnecka - adwokat z kancelarii Dentons przedstawiła
zagadnienie „Orzecznictwo sądowe z zakresu znakowania produktów spożywczych
oraz reklamy żywności”. W trakcie swojego wystąpienia pani Żarnecka omówiła aktualne orzecznictwo sądów
krajowych i unijnych w zakresie znakowania żywności, zwracając
uwagę na uzasadnienia wyroków oraz ich praktyczne przełożenie na działalność firm
sektora spożywczego. . Wyjaśnione zostały także
stanowiska sądów w kwestii reklamy środków spożywczych.
„Ograniczenia w reklamie produktów spożywczych skierowanej do dzieci wprowadzone przez
nadawców telewizyjnych od 1 stycznia 2015 r.” omówił Andrzej Gantner,
dyrektor generalny PFPŻ ZP. W swojej prezentacji przypomniał, że zgodnie
z postanowieniami porozumienia podpisanego w dniu 29 października 2014 r.,
nadawcy telewizyjni zobowiązali się, że audycjom dla dzieci nie będą
towarzyszyć reklamy oraz wskazania sponsorskie dotyczące artykułów spożywczych
lub napojów zawierających składniki, których obecność w nadmiernych ilościach w
codziennej diecie jest niewskazana. Pan Gantner zaznaczył również, że trzonem
samoregulacji Nadawców są Kryteria Żywieniowe reklamy żywności skierowanej do
dzieci do lat 12 opracowane przez PFPŻ ZP, które pozwalają na łatwą ocenę
produktów pod kątem spełniania przez nie wymogów samoregulacji.
Joanna Gajda-Wyrębek z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego
Zakładu Higieny omówiła następnie temat „Znakowanie środków spożywczych
zawierających aromaty”. Uczestnicy konferencji dowiedzieli się o przepisach
regulujących to zagadnienie oraz o wytycznych zawartych w projekcie dokumentu
przygotowywanym przez Komisję Europejską pt. „Pytania i odpowiedzi dotyczące
oznakowania aromatów w środkach spożywczych przeznaczonych dla konsumenta”.
Ponadto, pani Gajda-Wyrębek przedstawiła przydatny przewodnik opracowany przez
europejską organizację FoodDrinkEurope. W trakcie prezentacji została także omówiona
kwestia umieszczania wizerunku owoców na opakowaniach.
Ostatnim wystąpieniem, które zamknęło konferencję była
prezentacja Doroty Kozłowskiej z PFPŻ ZP pt. „Stosowanie określenia ‘naturalny’
w oznakowaniu produktów spożywczych”. Podczas wykładu zostały omówione zasady wynikające z uregulowań unijnych w
przedmiotowym zakresie. Ponadto, dzięki prezentacji uczestnicy dowiedzieli się o
trwających pracach na poziomie międzynarodowym,
w tym w ramach Międzynarodowej Organizacji ds. Standaryzacji.
Partnerzy
Strategiczni PFPZ ZP:
- J.S. Hamilton Poland S.A.
- Kancelaria DENTONS
Patroni konferencji PFPZ ZP:
- Krajowa
Rada Drobiarska Izba Gospodarcza
- Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
- Stowarzyszenie
Rzeźników i Wędliniarzy RP
- Związek Polskich Przetwórców Mleka
- Związek Polskie Mięso
- Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego
- System Gwarantowanej Jakości Żywności „QAFP”.
Patroni
medialni PFPZ ZP:
- Bilans
- „Food-Lex”
- Gospodarka Mięsna
- Mistrz Branży
- Polskie Mięso
- Portal www.pfpz.pl
- Nowy Przegląd Mleczarski
- Przegląd Mleczarski
- Przegląd Piekarski i Cukierniczy
- Przemysł Spożywczy
| Konferencja szkoleniowa PFPŻ ZP |
| | Konferencja szkoleniowa PFPŻ ZP |
| | Konferencja szkoleniowa PFPŻ ZP |
| | Konferencja szkoleniowa PFPŻ ZP |
| |
pełna lista aktualności
|