Rynek spożywczy w Polsce w 2015 r. warty 243 mld złRynek artykułów spożywczych w Polsce w 2015 r. będzie warty niemal 243 mld zł. Oznacza to, że względem poprzedniego roku wzrośnie o 2,1 proc. - wynika z prognoz firmy PMR zawartych w raporcie "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015-2020".Jak zauważają eksperci PMR, wzrost rynku spożywczego w Polsce generowany jest przede wszystkim w segmencie dyskontów oraz convenience. W jego tle pozostaje nadal deflacja cen produktów spożywczych z pierwszej połowy roku.
Rok 2014 zakończył się wzrostem rynku na jedynie trochę wyższym poziomie niż w roku wcześniejszym, bo o 1,8 proc., co przełożyło się na wartość 238 mld zł. Warto podkreślić, że jest to największy ze wszystkich segmentów rynku handlu detalicznego w Polsce.
Rynek ten można scharakteryzować jako względnie dojrzały, tzn. nie podlega on nagłym i znacznym zmianom w zależności od pogorszenia się lub polepszenia sytuacji ekonomicznej konsumentów lub ewentualnych zmian wśród największych graczy. Między innymi dlatego mimo deflacji cen na produkty spożywcze rynek ten wciąż rośnie. Niższe ceny i przez to częściowe oszczędności konsumentów dały klientom nieduże oszczędności, zostały wykorzystane na zakup produktów lepszych jakościowo, czy produktów na licznych promocjach prowadzonych przez największe sieci.
Co więcej, rynek spożywczy w Polsce cechuje się dużą konkurencją. Oprócz czołowych zagranicznych sieci funkcjonuje na nim bardzo wiele polskich sieci małych sklepów i supermarketów. Z drugiej strony jest to także rynek zdominowany przez sieci międzynarodowe, bo tylko jedna spółka wśród największych dziesięciu firm operujących na tym rynku posiada polskiego właściciela. Między innymi dlatego propozycje dodatkowego podatku obrotowego dla największych sieci, czy poszerzenia liczby dni wolnych od handlu o niedzielę trafia na tak podatny grunt.
Eksperci PMR zwracają uwagę na to, że rynek spożywczy z roku na rok się konsoliduje. Dziesięć największych firm generuje ponad połowę sprzedaży na rynku. Co więcej, w związku z tym, że małym sieciom, czy sklepom indywidualnym z roku na rok jest coraz trudniej, to albo przyłączają się one do franczyzy, albo starają się bardziej wyspecjalizować. Natomiast franczyzy sklepów jak: abc, Odido, Żabka, itp. są w znakomitej większości prowadzone przez największe spółki na rynku, co powoduje dalsze umacnianie pozycji liderów rynku.
Analitycy PMR prognozują, że w najbliższych latach, w związku ze zmieniającymi się przyzwyczajeniami konsumentów, nastąpi polepszenie sytuacji mniejszych sklepów, dzięki formatowi convenience oraz sklepom specjalistycznym. Dodatkowo prognozy firmy pokazują, że deflacja ustąpi z końcem wakacji, przez co cały rynek w 2015 roku wzrośnie powyżej dynamiki z roku minionego.
(Źródło: www.portalspozywczy.pl).
pełna lista aktualności
|