EXPO: z ziemi polskiej do włoskiejWystawa światowa Lepszej okazji do promocji branży spożywczej przez najbliższe lata w Europie nie będzie. Polskie instytucje i firmy doskonale zdają sobie z tego sprawęTego lata wszystkie drogi
prowadzą do Mediolanu. Na wystawę EXPO uznawaną za najbardziej prestiżowe
wydarzenie promocyjne przyjechał cały spożywczy świat. 145 krajów i organizacji
pokazuje to, co ma najlepszego, jeśli chodzi o przemysł rolno- spożywczy.
Krajowe pawilony zachwycają designem i zajmują ogromną przestrzeń - łącznie
odpowiada ona 160 boiskom piłkarskim
EXPO to wielka prezentacja
krajowych i regionalnych specjałów oraz branżowych trendów. Ale nie tylko -
kraje pokazują to, co uważają za swoje wizytówki, a więc np. wyróżniki związane
z kulturą, turystyką czy modą. Wśród ponad 80 pawilonów największe są niemiecki
i chiński, tuż za nimi plasuje się ekspozycja gospodarzy. Cieszy, że czwarty
pod względem wielkości jest pawilon polski. Przyciąga zwiedzających nie tylko
budynkiem stylizowanym na wielką skrzynkę z jabłkami. - EXPO jest doskonałą
okazją do tego, aby zaprezentować potencjał polskiego przemysłu
rolno-spożywczego. Nasza żywność ma już swoją eksportową markę.
Światowa wystawa może przybliżyć nas do kolejnego rekordu. Chcemy, aby udział
eksportu produktów rolno-spożywczych pobił ubiegłoroczny rekordowy wynik i
wzrósł z obecnych 13 proc. w całości eksportu do 15 proc. W ten sposób wejdzie
na drugie miejsce, wyprzedzając przemysł chemiczny - mówi Marek Sawicki,
minister rolnictwa i rozwoju wsi. Zwraca uwagę, że ogromną rolę w rozwoju
branży rolno-spożywczej odegrały fundusze z Brukseli. W ciągu zaledwie 11 lat
Polska zwiększyła produkcję żywności o 40 proc. Dzisiaj 32-35 proc.
naszej żywności eksportujemy do ponad 70 państw całego
świata.
Polska jest największym globalnie eksporterem mrożonych owoców i zagęszczonych
soków z owoców miękkich oraz drugim eksporterem zagęszczonego soku jabłkowego.
W ostatnich latach stał się drugim po Chinach eksporterem jabłek. Poza tym zajmujemy
czwarte w UE miejsce pod względem produkcji mleka i mięsa drobiowego oraz
trzecie w produkcji zbóż i cukru. Polska to jeden z największych w Europie
producentów, przetwórców i eksporterów rzepaku. Plasujemy się na drugiej
pozycji w produkcji truskawek, ogórków i cebuli. W Mediolanie wykorzystujemy
każdą szansę, aby pokazać, że w branży rolno-spożywczej jesteśmy jednym z
największych graczy. Ale EXPO zostało zorganizowane głównie z myślą o
przedsiębiorcach - to przede wszystkim oni mają na nim skorzystać. Według
polskich firm, które przyleciały do Włoch, warto było się tu pokazać. - To
właściwie jedyna okazja dla takich jak nasza młodych rozwijających się firm,
aby dotrzeć bezpośrednio do ważnych potencjalnych partnerów biznesowych czy
instytucji samorządowych we Włoszech - mówi Michał Danielewski, współwłaściciel
firmy Bioseco z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego.
Więcej w: „Puls Biznesu"
pełna lista aktualności
|