PepsiCo obchodzi dziś 50. urodzinyFrito-Lay i Pepsi-Cola połączyły siły w 1965 roku, aby razem podbić światowe rynki.Równo 50 lat temu w Nowym Jorku powstała firma PepsiCo, która z
czasem stała się światowym potentatem w produkcji artykułów spożywczych i
napojów. Dzisiaj konsumenci w ponad 200
krajach na całym świecie sięgają po produkty PepsiCo miliard razy dziennie. Rozwój notowanej na nowojorskiej giełdzie
firmy w ciągu pół wieku działania obrazuje fakt, że 100 dolarów zainwestowanych w 1965 roku w akcje PepsiCo było na koniec 2014 roku warte prawie
43 000 dolarów.
W 1965 roku Herman Lay, szef
firmy Frito-Lay produkującej chipsy ziemniaczane i inne przekąski oraz szef
produkującej napoje firmy Pepsi-Cola Donald Kendall postanowili połączyć siły.
Ich celem było rozwijanie firmy i zdobywanie nowych rynków – nawet najtrudniej
dostępnych. Już w 1959 roku, Donald Kendall wybrał się na amerykańską wystawę w
Moskwie, gdzie udało mu się poczęstować Pepsi Nikitę Chruszczowa. Dekadę
później Pepsi weszła na rynek rosyjski. Z kolei w 1985 roku PepsiCo opracowało
we współpracy z NASA kosmiczną puszkę, dzięki czemu Pepsi-Cola poleciała w kosmos
razem z astronautami na promie Challenger.
W 1965 roku przychody roczne PepsiCo wynosiły
510 milionów dolarów. Obecnie jest to ponad 66 miliardów dolarów. Dziś
PepsiCo jest jedną z zaledwie 77 spółek giełdowych, które w 1965 roku były
notowane na liście Fortune 500 i które nadal działają. W dodatku PepsiCo mieści
się w górnej ćwiartce tych 77 firm pod względem zwrotu dla akcjonariuszy.
53% obrotów PepsiCo pochodzi ze sprzedaży
żywności, a 47% z napojów. Firma zatrudnia ponad 270 000 pracowników. Z okazji
jubileuszu PepsiCo udostępniło na swoim serwisie internetowym interaktywną oś
czasu,
pokazującą najważniejsze wydarzenia z życia firmy, w tym zdjęcia i filmiki z
całego świata.
„Jesteśmy dumni z drogi, którą przeszliśmy.
PepsiCo to firma, która umiała się na bieżąco adaptować i wprowadzać nowe
sposoby działania, zawsze z myślą o przyszłości. Dzięki temu wyrośliśmy na
jedną z najbardziej podziwianych firm na świecie. Portfel naszych produktów to
marki żywności i napojów, które konsumenci uwielbiają, co daje nam świetną
pozycję do dalszego rozwoju” – powiedziała Indra K. Nooyi, prezes zarządu PepsiCo na świat.
…42 lata w Polsce
Już kilka lat po powstaniu PepsiCo firma
związała się z Polską. W 1973 roku w Gdańsku uruchomiony został pierwszy zakład
produkcyjny Pepsi-Coli z bardzo nowoczesną jak na tamte czasy linią
produkcyjną. Produkcja ruszyła w Dzień Kobiet, a na rynek dostarczane były
szklane butelki Pepsi-Coli o charakterystycznym „zakręconym” kształcie i
pojemności 0,25 l. Dla dzisiejszych 40-latków był to „smak Zachodu”, dostępny w
lokalach gastronomicznych, a także w niektórych sklepach.
Gospodarka wolnorynkowa przyniosła nowe
możliwości – PepsiCo uruchomiło w Polsce nowoczesne zakłady produkcyjne. W 1993
roku ruszył zakład produkujący słone przekąski w Grodzisku Mazowieckim, który
teraz dostarcza na rynek około 30 tysięcy ton przekąsek rocznie. W tym samym
roku kupiony został zakład rozlewniczy w Michrowie k. Grójca, który firma
następnie zmodernizowała i rozbudowała. Obecnie PepsiCo ma w Polsce cztery
zakłady. Napoje i soki produkowane są w Michrowie i Żninie, skąd na rynek
trafia łącznie 35 tys. butelek na godzinę, co oznacza, że z tych dwóch zakładów
wyjeżdża dziennie 116 tirów załadowanych napojami PepsiCo. Chipsy ziemniaczane
i przekąski są produkowane w Grodzisku Mazowieckim i Tomaszowie Mazowieckim.
PepsiCo zatrudnia obecnie w Polsce 2 850 pracowników.
Na potrzeby produkcji przekąsek PepsiCo
kupuje od polskich rolników 120 tys. ton ziemniaków rocznie. Firma od 22 lat
prowadzi w Polsce program agrarny, współpracując z rolnikami, którzy przez ten
czas dokonali w swoich gospodarstwach prawdziwej rewolucji technologicznej.
Obecnie PepsiCo ma w Polsce 42 dostawców ziemniaków - niektóre gospodarstwa
mają po kilkaset hektarów, choć rozpoczynając współpracę z PepsiCo miały
zaledwie po kilka.
Firma PepsiCo istotnie przyczyniła się do
rozwoju segmentu napojów gazowanych oraz słonych przekąsek w Polsce, dzięki
wprowadzeniu na lokalny rynek globalnego know-how, doświadczenia oraz
najnowszych technologii produkcyjnych. W ramach filozofii „Performance with
Purpose”, PepsiCo buduje i pielęgnuje długofalowe relacje z lokalnymi
dostawcami surowców oraz dba o podnoszenie jakości życia lokalnych
społeczności.
O firmie PepsiCo
Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po
produkty firmy PepsiCo miliard razy dziennie. Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży produktów
żywnościowych i napojów oferowanych przez przedsiębiorstwa Frito-Lay, Gatorade,
Pepsi-Cola, Quaker i Tropicana, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł w
2014 roku ponad 66 mld dolarów amerykańskich. W swoim globalnym portfolio
PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę produktów żywnościowych i napojów
oferowanych pod wieloma markami, a każda z 22 najlepiej sprzedających się marek
generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów
amerykańskich.
Działalność PepsiCo opiera się na filozofii „Performance with Purpose”,
co oznacza, że firma koncentruje się na osiąganiu wysokich wyników finansowych,
jednocześnie dbając o zrównoważony wzrost. Zgodnie z filozofią „Performance
with Purpose”, PepsiCo oferuje szeroki wybór produktów żywnościowych i napojów,
od przekąsek po produkty o profilu prozdrowotnym, poszukuje innowacyjnych
sposobów pozwalających ograniczać wpływ swojej działalności na środowisko oraz
zmniejszać koszty operacyjne. Firma zapewnia bezpieczne i sprzyjające warunki
pracy wszystkim swoim pracowników na świecie, a także szanuje, wspiera i
inwestuje w rozwój społeczności lokalnych, w których prowadzi działalność.
Więcej informacji na temat PepsiCo jest dostępnych na globalnej witrynie pod
adresem www.pepsico.com oraz na polskiej stronie firmy http://www.pepsicopoland.com
Kontakt dla mediów:
Aleksandra
Kwiatkowska, e-mail: akwiatkowska@questiapr.pl
Jarosław
Soroczyński, e-mail: jsoroczynski@questiapr.pl
tel.: +48 22
623 07 00
Questia sp. z o.o. sp. k.
Communications Management Consultants