ARR szuka nowych rynków zbytu dla polskiej żywnościAgencja Rynku Rolnego zajmuje się m.in. poszukiwaniem możliwości zbytu polskich produktów rolno-spożywczych na rynkach zagranicznych. W ramach tej działalności organizowane są misje przedsiębiorców na zagraniczne targi, gdzie mogą zaprezentować swoje produkty.Poszukiwania nowych rynków zbytu
odbywają się przy współpracy z wydziałami promocji i handlu polskich ambasad.
Zaczyna się ona od analizy możliwości ulokowania określonego rodzaju produktów,
m.in. analizuje się, czy nasze artykuły odpowiadają nawykom jedzeniowym w danym
kraju, jaką żywność importuje ten kraj, czy są uzgodnione świadectwa
weterynaryjne i fitosanitarne - wyliczała dyrektor Biura Współpracy
Międzynarodowej Agencji Rynku Rolnego Agnieszka Rembisz.
Najbardziej perspektywiczny dla
eksport polskiej żywności jest rynek chiński. Tam w praktyce można sprzedać
wszystko. Są szanse na zwiększenie eksportu do Kanady, gdyż jest już podpisane
porozumienie między Unią a Kanadą o wolnym handlu, teraz czekamy, aż wejdzie
ono w życie - mówiła PAP Rembisz.
Jej zdaniem istnieją też
możliwości zwiększenie wymiany z krajami Afryki Północnej, w tym z Algierią. W
tym roku ARR była z misją po raz czwarty i już widać efekty tej współpracy w
postaci trzykrotnego wzrostu eksportu na tamten rynek. Dodała, że do
perspektywicznych rynków należy też Arabia Saudyjska, która w tym regionie
świata jest głównym reeksporterem żywności.
"Firmy trzeba jednak
namawiać do wyjazdów. Pracownicy Agencji muszą przekonywać przedsiębiorców, że
warto jechać, bo np. produkt, który wytwarzają, jest poszukiwany na danym
rynku. Wielu przedsiębiorców obawia się dużych kosztów wyjazdu, nie wierzą w
możliwości sprzedaży swojego produktu lub też nie wiedzą, jak się zabrać do
takiej współpracy zagranicznej" - zaznaczyła dyrektor.
ARR stara się więc kompleksowo
zorganizować udział przedsiębiorców w imprezach targowych np. oferując im
wykupienie małego stoiska we wspólnym "pawilonie" narodowym. Firmy są
wówczas lepiej zauważalne niż by wykupiły własny boks (standardowe stoisko 9 m2
jest bardzo drogie, co odstrasza wielu potencjalnych wystawców). Agencja
zapewnia ponadto wystrój stoiska narodowego, organizuje zaplecze, zapewnia
obsługą informacyjną.
(Źródło: PAP 29.04.2015)
pełna lista aktualności
|