KE zatwierdziła programy promujące żywnośćKomisja Europejska zatwierdziła we wtorek 41 nowych programów, których celem jest promocja produktów rolnych w UE i na rynkach trzecich. W ich ramach do Polski trafi ponad 5 mln euro, czyli niecałe 8 proc. środków na ten cel.Pieniądze trafią do organizacji,
które wystąpiły o wsparcie ich działań mających na celu znalezienie nowych
rynków zbytu, po tym jak Rosja wprowadziła embargo na produkty rolne z państw
UE.
Ponad 2,6 mln euro w ciągu
trzech lat z budżetu UE dostanie konsorcjum utworzone przez Stowarzyszenie
Rzeźników i Wędliniarzy RP, Grupy Ogrodnicze, Polskie Sadownictwo oraz Polski
Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego. Z informacji przekazanych przez
KE wynika, że całkowity budżet działań, jakie chcą podejmować te grupy
producentów, to ponad 5 mln euro.
Mniejsze sumy - od 450 tys. euro
do 1,1 mln - trafią w ciągu trzech lat do innych polskich organizacji
zajmujących się promocją wyrobów rolnych, w tym m.in. mięsa, wina czy olejów
roślinnych Całkowita suma budżetów promocyjnych, które mają być realizowane
przez podmioty z Polski, to 10,3 mln euro, w tym wsparcie z UE ma wynosić 5,1 mln
euro.
Z kolei jeśli chodzi o całą UE,
to wartość programów w ciągu trzech lat ma wynieść 129,7 mln euro, z czego
dofinansowanie unijne ma wynieść 64,8 mln euro. Największa część tej kwoty -
ponad 19 proc. - trafi do Grecji; na kolejnych miejscach są Francja (14 proc.),
Włochy (11 proc.) oraz Bułgaria (10 proc.).
"Promowanie unijnych
produktów rolno-spożywczych na globalnych rynkach jest zdecydowaną i proaktywną
odpowiedzią na rosyjskie embargo" - podkreślił cytowany w komunikacie KE
unijny komisarz ds. rolnictwa Phil Hogan.
17 programów jest nakierowanych
na rynek unijny, natomiast 24 na rynki trzecie. W przypadku Polski dominują
państwa poza unijne, w tym Chiny, Japonia i kraje afrykańskie.
(Źródło: PAP)
pełna lista aktualności
|