Dyrektor Coca-Cola HBC: Nowe trendy konsumenckie to wyzwanie dla handlu i producentówWprowadzanie produktów markowych do sieci dyskontowych to trend, który od jakiegoś czasu rozwija się w wielu krajach, dobrym przykładem jest np. rynek dyskontów niemieckich. Ich doświadczenia potwierdzają zasadność takich zmian - zauważa w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska.-
Zmniejsza się lojalność polskiego klienta zarówno wobec detalistów, jak i
producentów żywności. Jednocześnie rosną oczekiwania związane z obniżkami cen.
Jak to wpływa na strategię Coca-Coli?
-
Rzeczywiście obserwujemy trend zwiększającej się grupy tzw. Smart Shopperów,
którzy z definicji szukają okazji cenowych. Oprócz tego wzrasta presja czasu,
która dotyka większości konsumentów, w tym osoby dokonujące zakupów do domu -
są to najczęściej matki, często pracujące. Aby sprostać ich potrzebom
proponujemy naszym partnerom gotowe rozwiązania, np. pomysł na wieczorny obiad.
Takie rozwiązania „tu i teraz" pozwalają wspólnie budować wartość
kategorii.
-
Presję cenową sklepy starają się zrekompensować poprzez zwiększenie
atrakcyjności oferty, poszerzenie asortymentu. Czy producentom żywności uda się
wygenerować dodatkową sprzedaż w wyniku poszerzenia oferty asortymentowej przez
handel nowoczesny?
-
Handel nowoczesny nie jest jedynym kanałem, który może wygenerować większą
sprzedaż. Na rynku obserwujemy trend zwiększającej się liczby sklepów
specjalistycznych. Sieci handlu nowoczesnego próbują efektywnie dopasować swoją
ofertę handlową do zróżnicowanych potrzeb konsumentów. Jest to niezmiernie
trudne, gdyż każde wprowadzenie oferty niszowej wiąże się z dodatkowymi
kosztami operacyjnymi po stronie sieci. Te sieci, które zdecydują się w jak
najlepszym stopniu sprostać wyzwaniu, mogą liczyć na długotrwałą lojalność
nabywcy. Jednakże w krótkim czasie nie przełoży się ona w znaczący sposób na
wzrost obrotów.
-
Dyskonty zaczęły wprowadzać do swojej oferty produkty markowe. Czy to szansa
dla dostawców dysponujących silnymi brandami?
-
Wprowadzenie produktów markowych do sieci dyskontowych to trend, który od
jakiegoś czasu rozwija się w wielu krajach - dobrym przykładem jest rynek
dyskontów niemieckich. Ich doświadczenia potwierdzają zasadność takich zmian.
Jak zawsze rzetelna analiza asortymentowa i dobra znajomość konsumentów to
klucz w podejmowaniu decyzji. W przypadku przemyślanego poszerzenia
asortymentu, produkty markowe pomagają sieciom zwiększyć wartość kategorii.
Niejednokrotnie niewłaściwe decyzje powodują spadek sprzedaży produktów marek
własnych, a w efekcie spadek sprzedaży całej kategorii.
-
Jednak większość sieci nadal rozwija produkty pod markami własnymi...
-
Proces optymalizacji asortymentu to szansa dla tych sieci handlowych, których
decyzje podejmowane są w oparciu o potrzeby tzw. shopperów. Profile nabywców
różnią się pomiędzy sieciami. W samej sieci występują również różnice na
poziomie różnych lokalizacji - np. duże miasta, małe miasteczka. Zdecydowanie
przemyślane decyzje to szansa zarówno dla sieci jaki i dostawców.
- W
Polsce obserwujemy obecnie odejście od zakupów w hipermarkecie raz w tygodniu
na rzecz zakupów bieżących, gdzie, oprócz jakości i świeżości asortymentu,
istotną rolę odgrywa również bliskość do miejsca zakupów. Czy wpływa to nie
tylko na handel, ale też na strategie producentów?
-
Proces jest zauważany i znacząco wpływa na strategię producentów w wielu
aspektach, w tym w zakresie oferowanych pojemości opakowań, czy mechanizmów
promocyjnych. Jest to szczególnie duże wyzwanie dla sieci detalicznych
działających jednocześnie w różnych formatach sklepów. Rozróżnienie ofert w
zależności od formatu sklepu to duże wyzwanie dla procesów operacyjnych,
jednakże te sieci które sobie z tym poradzą lepiej i odpowiedzą na potrzeby
swoich nabywców z czasem zwiększą ich lojalność wobec siebie.
(Źródło: Portalspożywczy.pl)
pełna lista aktualności
|