Spadek cen żywności wpływa także na wyniki spółek giełdowychNiskie ceny są generalnie pożądane przez konsumentów. W tym kontekście spadek cen żywności o 2,4 proc. w ujęciu r/r cieszy kupujących. Jednakże deflacja cen żywności jest poważnym wyzwaniem dla spółek giełdowych, w szczególności producentów żywności oraz spółek z nimi handlujących – podaje Parkiet.Niższe
ceny żywności, bez wzrostu wolumenów, oznaczają niższe przychody ze sprzedaży
oraz wzrost presji na marże i w konsekwencji obawy o wynik netto. Dane o
zmianie cen żywności potwierdzają, że spadkowe tendencje nasilają się, z
krótkoterminową korzyścią dla konsumentów i negatywnymi konsekwencjami dla
spółek spożywczych oraz handlujących żywnością.
Choć wzrost
presji na przychody będzie można zobaczyć dopiero w wynikach za IV kwartał tego roku, publikowanych
od początku lutego 2015
r., to znając naturę rynku kapitałowego, część inwestorów będzie próbowała działać z wyprzedzeniem.
Sygnałem do zmiany nastawienia byłoby odwrócenie negatywnych tendencji. Póki co
konsumenci mogą się cieszyć taniejącą żywnością, a inwestorzy czekać na
symptomy poprawy
otoczenia dla spółek spożywczych.
(Źródło:
Parkiet)
pełna lista aktualności
|