UE wprowadza nowe zasady promocji produktów rolnychW dzienniku urzędowym UE zostało opublikowane rozporządzenie ustalające nowe zasady promocji produktów rolnych.Celem nowej polityki promocyjnej
jest pozyskanie nowych rynków oraz dywersyfikacja partnerów handlowych. W
przyszłości planuje się nie tylko znaczne zwiększenie dostępnych środków z
budżetu UE przeznaczonych na tę politykę, ale także utworzenie europejskiej
agencji wykonawczej, której zadaniem będzie jej wsparcie.
Dzięki możliwości
zastosowania wyższych stawek współfinansowania budżet promocyjny wynoszący
obecnie 61 milionów euro rocznie zostanie zwiększony do 200 milionów euro.
Zgodnie z nowymi
przepisami współfinansowanie krajowe przestanie istnieć, a stawki
współfinansowania unijnego wzrosną do 70 proc. w przypadku programów prostych
zgłoszonych przez organizację z jednego państwa członkowskiego, do 80 proc. w
przypadku programów, w których bierze udział wiele państw członkowskich oraz
programów ukierunkowanych na państwa trzecie, a do 85 proc. w przypadku środków
kryzysowych.
Poza tym
wprowadzone zmiany rozszerzą zakres kwalifikujących się produktów (w tym
produktów przetworzonych, takich jak chleb czy makaron) oraz umożliwią
uczestnictwo w programach organizacjom producentów.
Jak powiedział Phil
Hogan - unijny komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, w ostatnich
latach następował stały wzrost eksportu produktów rolnych - do 110 mld euro.
Nowy system promocji oraz trzykrotne zwiększenie środków budżetowych
przeznaczonych specjalnie na ten cel (do 200 mln euro rocznie) poszerzy
możliwości pozyskania nowych rynków i zróżnicowania już istniejących oraz
przybliży konsumentom w Europie i na całym świecie funkcjonowanie norm jakości
produktów rolnych UE, a także pokaże znakomite tradycje i różnorodność UE.
Nowe
rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 grudnia 2015 r.
(Źródło: Farmer)
pełna lista aktualności
|