Konferencja szkoleniowa PFPŻ ZP pt.: „Znakowanie – informacja dla konsumenta”Relacja z konferencji szkoleniowej PFPŻ ZP pt.: „Znakowanie – informacja dla konsumenta”Prawidłowe
oznakowanie produktów spożywczych zgodne z wymaganiami prawa żywnościowego było
głównym tematem konferencji szkoleniowej, która
odbyła się 9 października 2014 r. w Warszawie. Wydarzenie to zostało
zorganizowane przez Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w
celu przybliżenia zmian wymagań prawnych z zakresu znakowania produktów
spożywczych, w tym sposobów podawania informacji dotyczących wartości odżywczej,
a także stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych. Zainteresowanie tą tematyką było bardzo duże,
w konferencji wzięło udział ok. 80 przedstawicieli przedsiębiorstw spożywczych
z całej Polski, reprezentujących różne branże.
Konferencję otworzyła i prowadziła Dorota Kozłowska
– dyrektor ds. legislacji Polskiej Federacji
Producentów Żywności Związku Pracodawców oraz zastępca redaktora naczelnego kwartalnika
„Food-Lex”.
Część merytoryczną rozpoczęła Joanna Furs – Naczelnik Wydziału ds. Współpracy Merytorycznej z Jednostkami
Międzynarodowymi w Departamencie Bezpieczeństwa Żywności i Żywienia Głównego
Inspektoratu Sanitarnego. P. Furs w swoim
wystąpieniu omówiła prace Komisji Europejskiej dotyczące
oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych umieszczanych w komunikacji z konsumentem.
Uczestnicy konferencji dowiedzieli się wówczas o podstawach prawnych tego
zagadnienia, a także trwających procedurach zatwierdzenia nowych oświadczeń i
oczekiwanych zmianach w ich rejestrze.
Następnie Konrad Nowakowski z COBRO - Instytutu Badawczego Opakowań omówił temat znaków
ekologicznych umieszczanych na opakowaniach. W swojej prezentacji p.
Nowakowski zwrócił uwagę na znaki identyfikujące
materiał opakowaniowy, znaki określające zawartość w opakowaniu surowca
wtórnego, a także znaki potwierdzające spełnienie określonych wymagań lub
kryteriów związanych z ochroną środowiska. Ponadto, przedstawione również zostały
znaki przynależności do obowiązującego systemu organizacyjno-prawnego
związanego z gospodarką odpadami opakowaniowymi oraz znaki wskazujące na
właściwe postępowanie z opakowaniem po jego wykorzystaniu. Na zakończenie
swojej części przedstawiciel COBRO omówił aspekty marketingowe ekoznakowania.
W kolejnej prezentacji pt. „Reklama żywności – wymagane informacje o produkcie w świetle nowych
regulacji” Marlena
Żarnecka z Kancelarii Dentons przedstawiła wymogi
prawne dotyczące reklamy środków spożywczych oraz wyjaśniła w jaki sposób
informacja o żywności może być prezentowana w innych przekazach handlowych.
Obowiązki producentów
żywności w zakresie znakowania wynikające z rozporządzenia UE 1169/2011 omówił natomiast Andrzej Kuciel – TÜV Rheinland Polska
Sp. z o.o. P. Kuciel odpowiedział m.in. na pytanie czy w momencie
projektowania nowych opakowań środków spożywczych wystarczy dostosować się
tylko do wymagań rozporządzenia UE nr 1169/2011. W dalszej części prezentacji
p. Kuciel przytoczył przykłady problemów z wdrożeniem wymagań rozporządzenia
1169/2011 na podstawie weryfikacji opakowań wykonanych przez Laboratorium TÜV
Rheinland Polska Sp. z o.o. oraz omówił nieprawidłowości w zakresie
deklarowania wartości energetycznych i odżywczych w opakowaniach projektowanych
przez producentów żywności.
Prace Komisji
Europejskiej dotyczące znakowania produktów spożywczych i przydatne wskazówki dla przedsiębiorców
przedstawiła następnie Dorota Kozłowska – dyrektor
ds. legislacji PFPŻ ZP. Dzięki
prezentacji uczestnicy dowiedzieli się o najnowszych interpretacjach tzw. „Q&A”, przewodniku QUID i kwestii alergenów, a
także wyjaśniony został temat informowania konsumentów o pochodzeniu produktów.
Ostatnim
wystąpieniem, które zamknęło konferencję było wystąpienie Marty Tomaszewskiej-Pielachy – dyrektor
ds. żywności i żywienia Polskiej Federacji
Producentów Żywności Związku Pracodawców, która w swoim
wykładzie omówiła Dobrowolny Program Znakowania Wartością Odżywczą
RWS. P. Tomaszewska wyjaśniła czym jest program RWS
oraz jakie są zasady uczestnictwa w programie. Ponadto, uczestnicy zapoznali się z oczekiwaniami
konsumentów wobec informacji o wartości odżywczej oraz oceną rozpoznawalność
systemu wśród polskich i europejskich konsumentów.
Konferencja cieszyła się bardzo dużym
zainteresowaniem słuchaczy, o czym świadczyła
liczba pytań zadawanych prelegentom po każdym wykładzie oraz żywa
dyskusja - również podczas przerw.
Partnerzy Strategiczni PFPZ ZP:
- J.S. Hamilton Poland S.A.
- Kancelaria DENTONS
- Mercedes
- Benz Warszawa Sp. z o.o.
- TUV
Rheinland
Patroni seminarium PFPZ ZP:
- Krajowa
Rada Drobiarska Izba Gospodarcza
- Krajowa
Unia Producentów Soku
- Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP
- Związek Polskich Przetwórców Mleka
- Związek Polskie Mięso
Patroni
medialni PFPZ ZP:
- Bilans dodatni
- Food Lex
- Mistrz Branży
- Przegląd Mleczarski
- Przemysł Spożywczy
- www.pfpz.pl
- www.polskie-mieso.pl
| Uczestnicy konferencji |
| | Uczestnicy konferencji |
| | Uczestnicy konferencji |
| | Joanna Furs – GIS |
| | Marlena Żarnecka – Kancelaria Dentons |
|
| Prelegenci konferencji |
| | Andrzej Kuciel – TÜV Rheinland Polska |
| | Marta Tomaszewska-Pielacha – PFPŻ ZP |
| | |
pełna lista aktualności
|