Polska branża spożywcza to potęga w Europie CentralnejPolska wypada imponująco na tle innych państw regionu, co świadczy o sile i pozycji krajowej branży spożywczej w tej części Europy - wynika z przygotowanego przez serwis PortalSpozywczy.pl oraz Bisnode „Rankingu 800 największych firm spożywczych Europy Centralnej".Krajowe firmy dominują w zestawieniu największych podmiotów z sektora spożywczego w Europie Centralnej - wśród największych spółek spożywczych z naszego regionu czołowa dziesiątka to podmioty działające w Polsce. W pierwszej dwudziestce rankingu odnaleźć można zaledwie pięć firm operujących w innym kraju (trzy czeskie i dwie węgierskie). O sukcesie polskiej branży spożywczej świadczy również fakt, że spółki z Polski zajmują ponad 50 miejsc w czołowej 100 zestawienia.
Choć w pierwszej dziesiątce rankingu bezapelacyjnie dominuje rodzimy przemysł spożywczy, nie można powiedzieć tego samego o polskim kapitale. Na pierwszym miejscu uplasowało się Imperial Tobacco, wyprzedzając drugą Kompanię Piwowarską i zamykającą podium Grupę Animex.
Kolejne miejsca zajęły odpowiednio Grupa Żywiec, JTI, Grupa Maspex, Sokołów, Nestle, SM Mlekpol i SM Mlekovita. Wśród 100 największych firm regionu jedynie nieco ponad 30 spółek to podmioty oparte na krajowym kapitale (polskim, czeskim, węgierskim, serbskim czy słoweńskim) - w zestawieniu dominują firmy z kapitałem zagranicznym.
Na najwyższych miejscach w rankingu przygotowanym przez PortalSpozywczy.pl i Bisnode uplasowały się firmy prowadzące dość zróżnicowaną działalność. Znalazły się tam m.in. spółki produkujące alkohol i papierosy, wyroby mleczne, wyroby czekoladowe, czy przetwarzające mięso. Pokazuje to, że branża spożywcza tak Polski, jak i Europy Centralnej, nie jest zdominowana przez przedsiębiorstwa z zaledwie jednej kategorii.
„Ranking 800 największych firm spożywczych Europy Centralnej" udowadnia, że sektor spożywczy jest odporny na problemy gospodarcze oraz ważny dla stabilizacji gospodarki. Jak wynika z zestawienia, największe pod względem przychodów przedsiębiorstwa z Europy Centralnej pokazały na przestrzeni lat 2011-2012 12-proc. wzrost sprzedaży i blisko 19-proc. wzrost zysku. To wynik imponujący, gdy weźmiemy pod uwagę, że większość krajów Europy pogrążona była wówczas w kryzysie gospodarczym.
- W przypadku Polski i krajowych przedsiębiorstw spożywczych, na ich korzyść działa potężny rynek wewnętrzny, systematycznie rosnąca gospodarka, niskie koszty pracy, a także dostęp do dużej ilości krajowego surowca. Polska ze względu na znaczną liczbę konsumentów, położenie i stabilną sytuację gospodarczo-polityczną jest coraz częściej punktem docelowym lub platformą do dalszej ekspansji firm z Europy Zachodniej na kraje regionu - komentuje wyniki rankingu Łukasz Stępniak, redaktor naczelny serwisu PortalSpozywczy.pl.
Zdaniem Tomasza Starzyka, analityka Bisnode, firmy z Europy Centralnej z sektora produkcji żywności zdały egzamin ze zdolności adaptacyjnych w trudnym czasie dla światowej gospodarki. - Wszystko wskazuje na to, że w kolejnych latach największe podmioty będą starały się wykorzystać poprawę koniunktury do wzrostu udziałów w rynku. Koncentrując się na pozyskiwaniu nowych klientów i planując przede wszystkim wzrost sprzedaży, co często wiąże się ze spadającą dynamiką zysków. - prognozuje Tomasz Starzyk.
I dodaje: - Wydaje się, że przedsiębiorcy wyciągnęli lekcję z ostatniego kryzysu gospodarczego. Rozumiejąc, że kontakt z klientem trzeba utrzymywać zawsze, zwłaszcza w kryzysie. W odróżnieniu od lat ubiegłych nie cięto ślepo kosztów, ale je racjonalizowano. Nie rezygnując przy tym z powiększenia wydatków wszędzie tam, gdzie wydawało się to słuszne, m.in. na marketing i reklamę.
Według analityka Bisnode taka polityka zdała egzamin. - Analiza przeprowadzona przez Bisnode Polska przeprowadzona w oparciu o zasoby bazodanowe D&B Poland pokazuje, że duże spółki zatrudniające powyżej 250 osób nie tylko bardzo dobrze poradziły sobie w kryzysie ale ponad 2/3 z nich jest w bardzo dobrej kondycji finansowej.
W „Rankingu 800 największych firm spożywczych Europy Centralnej" zestawienie czołowych spółek regionu wzbogacone zostało bogatymi komentarzami prezesów dużych przedsiębiorstw oraz analityków rynkowych. Treść wypowiedzi liderów świadczy o dobrej kondycji branży spożywczej tak w Polsce, jak i w całym regionie, jak również o jej szerokich, dalszych możliwościach rozwoju. Tempo tego rozwoju zależeć jednak będzie od segmentu, w którym działa dana firma.
Pełny ranking 800 największych firm spożywczych Europy Centralnej dostępny w Strefie Premium nastronie serwisu portalspozywczy.pl.
(Źródło: Portalspożywczy.pl)