Kodeksy dostawców marek społecznie odpowiedzialnychCzyli co jeszcze ważne poza jakością i terminowością dostawProducenci, przetwórcy, firmy transportowe wreszcie sprzedawcy i konsumenci budują złożony organizm, o zróżnicowanych potrzebach, oczekiwaniach i możliwościach. Dotyczą one przede wszystkim jakości wyrobów lub usług oraz ich wartości. Zgodność wyrobu lub usługi z zamówieniem, korzystna cena, terminowa dostawa – oto kryteria zazwyczaj decydujące o powodzeniu kontraktu. Jednak od dłuższego czasu obserwujemy wzrost znaczenia warunków poza jakościowych. Ochrona środowiska naturalnego, etyka biznesu, poszanowanie praw pracowniczych to sprawy do których coraz większą wagę przywiązują przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialne.
Wymagania
dotyczące społecznej odpowiedzialności mogą przybrać różnorodne formy.
Najczęściej mamy do czynienia ze zobowiązaniem dostawcy do przystąpienia do
jednej z inicjatyw na rzecz odpowiedzialności społecznej, np. takiej jak
inicjatywa na rzecz sprawiedliwego handlu (Ethical Trade Initaitive) lub do
przestrzegania własnego kodeksu dla dostawców. Trudno jednoznacznie stwierdzić,
ile takich kodeksów dziś funkcjonuje w branży spożywczej. Zróżnicowanie
kodeksów może rodzić dodatkowe utrudnienia dla tych z przedsiębiorców np. z
branży produkcji opakowań, którzy dostarczają swoje wyroby do kilku odbiorców z
różnych branż. W większości jednak wymagania kodeksów odnoszą się do
powszechnie akceptowanych praw wynikających z konwencji Międzynarodowej
Organizacji Pracy oraz z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
Co regulują kodeksy dostawców
Do
głównych punktów tych kodeksów należy zaliczyć: dobrowolność zatrudnienia oraz
uregulowanie stosunku pracy, wolność zrzeszania się i prawo do negocjacji
zbiorowych, zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, godziwa
płaca, tzn. wystarczająca dla zaspokojenia potrzeb socjalnych i zapewniająca
niejaką nadwyżkę, odpowiedni czas pracy, w którym nadgodziny nie będą stanowiły
regularnej formy organizacji pracy i będą stosowanie wynagradzane, zakaz
dyskryminacji pracowników oraz niegodnego traktowania. Dodatkowe wymagania, w
zależności od kodeksu, mogą odnosić się m.in. do ochrony środowiska naturalnego
oraz wolnych od korupcji praktyk biznesowych. Ponadto spotyka się również
wymagania dotyczące nadzoru nad dostawcami, czyli w skrócie ujmując
przeniesienia wymagań kodeksowych na niższe poziomy łańcucha dostaw.
Czemu służą dodatkowe wymagania
Trudno
jednoznacznie stwierdzić, dlaczego przedsiębiorstwa decydują się na
wprowadzenie dodatkowych wymagań poza jakościowych. Dla niektórych główną
motywacją mogą stanowić względy wizerunkowe, szczególnie ważne w branży FMCG, wrażliwej
na opinie konsumentów. Chociaż ruchy konsumenckie w Polsce nie są szczególnie
mocne i wyczulone na afery związane z łamaniem praw pracowniczych, to z
pewnością nie należy ich lekceważyć. Dla innych włączenie wymagań spoza
kategorii jakości i ceny to działanie zmierzające do minimalizacji ryzyka w
łańcuchu dostaw i zarządzania ciągłością działania. Przykładowym ryzykiem może
być pożar zakładu w wyniku zaniedbania wymagań ppoż., który spowoduje przerwę w
dostawie produktu. Wreszcie dla przedsiębiorstw o ugruntowanej kulturze
społecznej odpowiedzialności rzetelne wdrożenie wymagań poza jakościowych w
swoim łańcuchu dostaw jest wyrazem postępowania zgodnego z deklarowanymi wartościami.
Jak
spełnić wymagania odbiorcy
Ponieważ
do większości zasad, o których mówią kodeksy, odnosi się polskie prawo to można
przyjąć, że te z przedsiębiorstw, które zidentyfikowały przepisy dotyczące ich
działalności i dokładają starań co do ich przestrzegania, nie powinny mieć
większych problemów z dostosowaniem się do dodatkowych wymagań odbiorców. Z
naszych obserwacji wynika, że największe trudności mogą napotkać przedsiębiorcy
przy próbie objęcia nadzorem swoich dostawców i poddostawców, szczególnie jeśli
operują poza granicami naszego kraju.
Narzędziem
pomocnym w procesie dostosowywania się do dodatkowych wymagań odbiorcy mogą być
funkcjonujące w przedsiębiorstwie systemy zarządzania: środowiskowego,
bezpieczeństwem i higieną pracy. Dzięki nim przedsiębiorca zyskuje dodatkowe
wsparcie w identyfikacji przepisów prawa, ale również nadzorowania zgodności z
nimi. Warto również wykorzystać mechanizmy nadzoru nad dostawcami istniejące w
systemie zarządzania jakością.
W
przypadku, kiedy nasz odbiorca zwróci się do nas z prośbą o dodatkowe wymagania
nie należy wpadać w panikę. W pierwszym
rzędzie należy zapoznać się z wymaganiami i porównać z tymi, które nakłada na
nas prawo oraz inni odbiorcy. Potem należy dokonać samooceny spełnienia tych
wymagań i przygotować plan dostosowania się do nich. Wiele zależy od dobrej
komunikacji, zarówno z odbiorcą jak i z innymi zainteresowanymi stronami. Wdrożenie
niektórych rozwiązań może wymagać długotrwałej współpracy z odbiorcą lub grupą
odbiorców. Może okazać się, że zgoda na włączenie kodeksu dostawców do umowy będzie
wymagać negocjacji warunków dostaw, by móc sprostać wymaganiom kodeksowym dotyczącym
np. organizacji czasu pracy.
Danuta Kędzierska, Kierownik Standardów Odpowiedzialności Społecznej TÜV Rheinland Polska.
***
TÜV
Rheinland Polska jest w czołówce firm
certyfikacyjnych i badawczych w Polsce. Spółka jest częścią międzynarodowego
koncernu TÜV Rheinland Group, działającego w Niemczech od ponad 140 lat. Polski
oddział w trakcie kilkunastu lat działalności (od 1994 r.) zdobył pozycję
eksperta w dziedzinie certyfikacji wyrobów, technologii, systemów
zarządzania i personelu na krajowym rynku. Wśród klientów TÜV Rheinland Polska
znajdują się obecnie największe przedsiębiorstwa m. in. z branży
spożywczej, budowlanej, energetycznej
i medycznej. Więcej informacji: www.tuv.pl
Kontakt dla mediów:
Agata Tynka
Specjalista ds. Public Relations
TÜV Rheinland Polska Sp. z o.o.
tel.:
+48 32 271 64 89 w. 105
email: agata.tynka@pl.tuv.com
www.tuv.pl