Wyjść naprzeciw oczekiwaniom
Zmieniająca się sytuacja społeczno-ekonomiczna,
zmiany w prawie oraz rosnące wymagania pracodawców wymuszają zmianę podejścia do
pracy zawodowej. Młodzi ludzie coraz wcześniej rozpoczynają zdobywanie
pierwszych doświadczeń zawodowych – tak, by już pod koniec studiów mieć jasno
sprecyzowane cele swojej kariery. Są otwarci na wszelkie spotkania z praktykami
– zarówno w postaci konferencji, prelekcji czy np. stażu – wszystko po to, by
poznać jak zdobyta teoria sprawdza się w przedsiębiorstwie i jaka forma pracy
jest dla nich najwłaściwsza.
W odpowiedzi na to zapotrzebowanie, Nestlé
już od 14 lat organizuje program „Letnia Praktyka z Nestlé”. Biorący w nim
udział studenci i absolwenci uczelni wyższych, mają możliwość odbycia praktyk o
profilu ekonomicznym lub technicznym. Udział w programie to najlepsza forma
zdobywania doświadczenia zawodowego, która pomaga określić młodym ludziom
ścieżkę rozwoju ich kariery – tłumaczy Katarzyna Grzegory,
Specjalista ds. Rekrutacji Nestlé Polska S.A.
Ponadto już drugi rok z rzędu Nestlé wraz ze
środowiskami akademickimi w Polsce podjęło się zintegrowania sił biznesu i
szkolnictwa wyższego na rzecz dostarczania praktycznej wiedzy osobom
wkraczającym na rynek pracy – komentuje Katarzyna
Zadka i dodaje: Opracowując formułę spotkań
„Żywieniowego Roadshow”, pokazujemy studentom jak wykorzystywać swoją wiedzę w
praktyce, jakie możliwości stawia przed nimi zatrudnienie w dużym
przedsiębiorstwie i co powinni zrobić, by jeszcze lepiej przygotować się do
wykonywania zawodu. Organizowane przez uczelnie spotkania z pracodawcami
umożliwiają studentom znalezienie odpowiedzi na pytania: „Co dalej?”, „Czym mogę
zajmować się po studiach?", „Co zrobić, by już dziś rozpocząć przygotowania do
pracy w wymarzonej firmie?", „Na co położyć główny nacisk w swojej
edukacji?”.
Jak podkreśla dr hab. inż. Anna Czubaszek
z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu: nawiązanie kontaktów
przedstawicieli przemysłu ze studentami jest bardzo istotnym elementem ich
przygotowania do zawodu. Takie spotkania, jak to, w którym uczestniczyli
studenci Wydziału Nauk o Żywności naszego Uniwersytetu ze Specjalistą ds.
Żywienia Nestlé są doskonałą okazją nie tylko do poszerzenia wiedzy, ale także
dowiedzenia się, jak od praktycznej strony może wyglądać ścieżka rozwoju
zawodowego studentów. Mam nadzieję, że nasze kontakty będziemy nadal utrzymywać
i pogłębiać.
Oczami studentów
Opracowując formułę spotkań ze studentami,
postawiliśmy sobie pytanie, jak możemy pomóc przyszłym specjalistom w
przygotowaniu do podjęcia pracy. Wiedząc, że tylko 22% z nich pozytywnie ocenia
system edukacji pod kątem przygotowania do procesu poszukiwania pracy,
chcieliśmy dać im to, czego na co dzień może im brakować – praktyczne wskazówki
na temat sposobu funkcjonowania firmy spożywczej[1]. Znajomość zasad, jakimi
kierują się potencjalni przyszli pracodawcy, jest bez wątpienia atutem w ręku
młodych kandydatów, poszukujących pracy. Studenci mają tego świadomość – prawie
93% uczestników tegorocznych prelekcji uznało, że taka inicjatywa przyczyniła
się do zwiększenia ich wiedzy z zakresu żywienia, w tym także poszerzenia
informacji na temat działań naszej firmy. Ponadto ponad połowa uczestników
stwierdziła, że zadanie konkursowe II edycji projektu Nestlé dla studentów i
absolwentów dało im możliwość praktycznego sprawdzenia wiedzy zdobytej na
studiach. Możemy przypuszczać, że będzie też pomocne np. w pierwszych praktykach
zawodowych w roli dietetyka – podkreśla Katarzyna
Zadka.
5 zasad skutecznej komunikacji ze studentami
Oto zasadnicze reguły, którymi warto się kierować podczas spotkań ze
studentami:
- News you can use – przekazuj
studentom praktyczne informacje, które od razu będą mogli wykorzystać. Jako
praktyk, który na bieżąco śledzi branżę, doradź im, które obszary na rynku pracy
zyskują na znaczeniu! Podawaj konkretne przykłady i doświadczenia, dzięki którym
Twoi słuchacze pogłębią swoją wiedzę nt. praktyk ich potencjalnych pracodawców.
- Call to action – spotkania
praktyków ze studentami powinny być punktem wyjścia do działania. Podpowiedz
swoim słuchaczom co robić, by osiągnąć sukces. Podziel się swoją metodą pracy,
zarekomenduj udział w wartościowych kursach, szkoleniach, warsztatach. Pokaż im
wartość dodaną takich aktywności. Słowem: daj im bodziec do działania!
- Dialog zwycięża z monologiem –
minęły czasy, kiedy studenci byli tylko słuchaczami. Monolog zastąp więc
dialogiem ze swoim odbiorcą, dzięki czemu stanie się on zaangażowanym
partnerem.
- Interaktywność – wzrokowiec,
słuchowiec czy kinestetyk – formuła spotkań ze studentami zawsze powinna
uwzględniać różne typy odbiorców. Zgodnie ze stożkiem doświadczenia Dale’a,
dotyczącym sposobu przyswajania wiedzy, zapamiętujemy 90% tego, co sami robimy.
Gwarancją sukcesu jest więc wejście w interakcję.
- Inspiracje – podziel się
niestandardowymi i kreatywnymi rozwiązaniami, z których sam skorzystałeś. Dzięki
temu zainspirujesz swoich słuchaczy do działania i zmotywujesz do aktywności.
W ciągu 2 miesięcy, w ramach 10 prelekcji,
specjaliści ds. żywienia Nestlé spotkali się z prawie 500 studentami kierunków
związanych z żywieniem w całej Polsce. Wśród odwiedzonych miast znalazły się:
Bydgoszcz, Białystok, Łódź, Poznań, Wrocław, Gdańsk oraz Warszawa. Celem spotkań
było wsparcie osób zainteresowanych żywieniem w zdobywaniu zawodowego
doświadczenia poprzez poszerzanie ich wiedzy z tego zakresu. Uczestnicy
prelekcji dowiedzieli się m.in. o sposobach komunikacji i odpowiadania na
potrzeby współczesnych konsumentów przez producenta żywności.
***
Ogólnopolski projekt żywieniowy Nestlé,
realizowany od 2012 roku, jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na
specjalistów z obszarów zdrowia i prawidłowego odżywiania. Inicjatywa ma na celu
praktyczne przygotowanie do podjęcia pracy, wsparcie rozwoju i kariery
przyszłych żywieniowców. Projekt jest częścią strategii Nestlé Nutrition,
Health & Wellness (NHW) popularyzującej prawidłowe żywienie, dbanie o
zdrowie i dobre samopoczucie. Jest ona odpowiedzią na zmieniające się potrzeby
konsumentów, którzy stając się coraz bardziej świadomi swoich potrzeb, poszukują
produktów nie tylko smacznych, ale również dostarczających niezbędnych dla
zdrowia składników odżywczych.
[1]Raport Deloitte i Katedry Rozwoju
Kapitału Ludzkiego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, „Pierwsze kroki na
rynku pracy. Międzynarodowe badanie studentów i absolwentów”, kwiecień
2013.