Prace nad projektem ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowejW dniu 20 września br. odbyła się międzyresortowa konferencja uzgodnieniowa dotycząca przygotowanego przez Ministerstwo Środowiska projektu ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej.PFPŻ opiniowała projekt ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej w ramach konsultacji przeprowadzonych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wszystkie uwagi zawarte w stanowisku Federacji były zbieżne z zastrzeżeniami MRiRW co do treści przedmiotowego projektu ustawy, uwagi PFPŻ zostały przedstawione na dzisiejszej konferencji uzgodnieniowej jako uwagi Ministerstwa.
Uczestnicy konferencji (zarówno przedstawiciele poszczególnych resortów, jak i organizacji pozarządowych) byli przeciwni projektowi ustawy w jej obecnej formie. Szczególne zastrzeżenia wzbudza fakt, iż projekt ustawy oparty jest wyłącznie na subiektywnej ocenie problemu i nie uwzględnia jakichkolwiek obiektywnych, mierzalnych kryteriów oceny uciążliwości zapachowej. Jest to również jedno z zastrzeżeń zawartych w stanowisku PFPŻ.
Postulat wprowadzenia do przepisów ustawy możliwości zastosowania analitycznych narzędzi (pomiar całkowitej emisji zapachowej, określony w normie europejskiej EN 13725:2003) nie został uwzględniony przez Ministerstwo Środowiska, które stoi na stanowisku, że „nie jest możliwe zastosowanie ściśle określonych metod pomiaru uciążliwości zapachowej, ponieważ sama uciążliwość jest zjawiskiem nieokreślonym. Metody instrumentalne można zastosować jedynie w przypadku oceny jakości powietrza poprzez określenie ilości poszczególnych substancji w powietrzu”. Zdaniem MŚ w Polsce nie ma „dojrzałych metod” badania uciążliwości zapachowej.
Kwestia ta ma fundamentalne znaczenie, a wobec rozbieżności stanowisk MŚ i pozostałych resortów, oraz braku możliwości osiągnięcia konsensusu dalsze prace nad projektem ustawy nie są możliwe. W związku z powyższym przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki zaproponował zmianę zakresu ustawy.
Zgodnie z propozycją MG, ustawa miałaby dotyczyć jedynie planowanej działalności gospodarczej, a nie już prowadzonej. Wobec tak sformułowanego zakresu obowiązywania ustawy, nie pojawiałaby się konieczność oceny wystąpienia uciążliwości zapachowej, zbędna byłaby również budząca zastrzeżenia wizja lokalna. Nie pojawiłoby się również niebezpieczeństwo zamknięcia zakładu lub nałożenia na producenta sankcji karnych w związku z występowaniem uciążliwości zapachowej.
Główny Inspektor Ochrony Środowiska przedstawi w/w propozycję Ministrowi Środowiska i w zależności od jego decyzji podjęte zostaną dalsze działania. Członkowie PFPŻ będą na bieżąco informawani o postępie prac nad tym projektem.
pełna lista aktualności
|