Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
PFPŻ przeciwna projektowi ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej
Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności” stoi na stanowisku, iż
proponowany w obecnej formie projekt ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej
może mieć negatywny wpływ na warunki funkcjonowania przemysłu żywnościowego w
Polsce. W związku z tym PFPŻ wyraża swój stanowczy sprzeciw wobec projektu ustawy w jego obecnym kształcie.


Wątpliwości PFPŻ wzbudzają w szczególności następujące kwestie:

1. Projekt ustawy nie gwarantuje obiektywności w orzekaniu występowania uciążliwości zapachowej.

Stwierdzenie wystąpienia uciążliwości zapachowej, zgodnie z zapisami art. 7 ust. 4 - 10 zostaje podjęte jedynie na podstawie decyzji uczestników wizji lokalnej, którymi są przedstawiciele rady gminy, urzędu gminy, oraz pełnomocnicy mieszkańców gminy.
Projekt nie przewiduje zastosowania analitycznych narzędzi. Ocena uciążliwości zapachowej jest jedynie uznaniowa. Stowarzyszenie „Polska Federacja Producentów Żywności” postuluje, aby projekt ustawy przewidywał, wzorem regulacji innych krajów Unii Europejskiej, zastosowanie obiektywnego narzędzia oceny uciążliwości zapachowej, jakim jest pomiar całkowitej emisji zapachowej, określony w normie europejskiej: EN 13725:2003 "Air quality. Determination of odour concentration by dynamic olfactometry". Na podstawie analizy wyników tego narzędzia można stwierdzić występowanie uciążliwej emisji zapachowej.

2. Stan "uciążliwości zapachowej" jest kwestią poddawaną pod obrady rady gminy.

Takie rozwiązanie należy uznać za potencjalnie korupcjogenne, ponieważ ustawa może stać się ogólnie dostępnym narzędziem służącym wyeliminowaniu danego przedsiębiorcy z rynku.
Uchwała rady gminy podjęta z własnej inicjatywy, z inicjatywy wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub na wniosek mieszkańców gminy, jest wystarczającym narzędziem, by doprowadzić do podjęcia decyzji administracyjnej wójta (burmistrza, prezydenta miasta) na temat sposobu i terminów ograniczenia uciążliwości zapachowej.

W przypadku, gdy pomimo podjęcia działań dostosowawczych przez przedsiębiorcę, nie uzyskany jest żądany efekt redukcji uciążliwości zapachowej, zgodnie z art. 11 ust. 1 proponowanej ustawy wójt może zakazać lub wstrzymać prowadzenia działalności gospodarczej.

Ponadto, zgodnie z art. 12 projektu ustawy, właściciel nieruchomości sąsiadującej z nieruchomością, na której prowadzona jest działalność powodująca uciążliwość zapachową, ma prawo żądać odszkodowania od przedsiębiorcy prowadzącego wspomnianą działalność, co przy uznaniowych kryteriach oceny tejże uciążliwości może prowadzić do kolejnych nadużyć.

Zapoznaj się ze stanowiskiem PFPŻ


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

 

Komentarze

Dodaj komentarz


Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij