Będą „obowiązkowe porozumienia dobrowolne”?Czy posłowie i gminy chcą zmusić przemysł do rezygnacji z opakowań wielomateriałowych ?
Ustawa „opakowaniowa” wkrótce na sejmowej Komisji Ochrony Środowiska
Sejmowa
Podkomisja stała ds. monitorowania gospodarki odpadami po rozpatrzeniu
rządowego projektu ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
przygotowała i przedstawi na posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów
Naturalnych i Leśnictwa, które odbędzie się w dniu 21 marca br., sprawozdanie o projekcie tej ustawy (druk
sejmowy 815).
Przedsiębiorcy protestują przeciwko przyjęciu
art. 24 i 25 (i dalszych, w konsekwencji) w zaproponowanej wersji, jako
rozwiązaniu kontrowersyjnemu, którego realizacja będzie droga i nierealna.
Prośba przedsiębiorców o konsultacje i dodatkową debatę zainteresowanych
stron na forum Podkomisji nie została przez posłów z Podkomisji uwzględniona.
Na mocy nowych zapisów, które wprowadzono na forum Podkomisji, na wniosek
Komunalnego Związku Gmin Czyste miasto, czysta gmina producenci,
którzy wprowadzają na rynek jakiekolwiek produkty w opakowaniach
wielomateriałowych oraz konsumenckie produkty zaliczane do niebezpiecznych (np.
kostki toaletowe, odświeżacze do powietrza, repelenty, pasty do butów itp.)
będą zobligowani do stworzenia odrębnego systemu ich zagospodarowania, obok już
istniejącego[1] (i właśnie zmienianego na
mocy nowego ustroju odpadowego[2]).
Każdy przedsiębiorca, który wprowadza na
rynek produkty w opakowaniach wielomateriałowych oraz produkty klasyfikowane
jako niebezpieczne będzie musiał zawrzeć porozumienie z marszałkiem województwa
w zakresie utworzenia i utrzymania systemu zbierania, transportu, odzysku lub
unieszkodliwiana odpadów z tych opakowań lub po tych produktach.
„Tworzenie powszechnych i obowiązkowych
rozwiązań, obok już istniejących, bez uwzględniania specyfiki poszczególnych
rynków niesie przesłanki naruszenia zbiorowego interesu konsumentów, stanowi
dyskryminację niektórych rodzajów opakowań oraz produktów, tym samym złamanie
zasad wolnego rynku”- mówi Agnieszka
Jaworska, dyrektor generalny Stowarzyszenia EKO-PAK.
Jak zebrać selektywnie pokonsumenckie
opakowania wielomateriałowe i po produktach niebezpiecznych?
Zarówno opakowania wielomateriałowe, jak i te po konsumenckich produktach
niebezpiecznych to grupy niejednorodne i równocześnie powszechnie stosowane
przez różne branże. Na mocy nowych zapisów w ustawie opakowaniowej, poza
nowobudowanym systemem selektywnego zbierania odpadów komunalnych, trzeba
będzie pozbierać osobno opakowania po maśle, jogurtach, czekoladzie,
przyprawach, kapsle, po bateriach, szczoteczkach do zębów, słodyczach,
kosmetykach, lekach, pokrywki do słoików i wiele, wiele innych, choć jedyną
grupą nadającą się do zbierania są kartony do płynnej żywności.
„Dziś chyba nie ma producenta żywności, który
nie stosowałby opakowań wielomateriałowych, więc zapisy będą dotyczyć
wszystkich. Realizacja tego pomysłu spowoduje drastyczne zwiększenie kosztów
przy wątpliwych efektach środowiskowych” – mówi Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów
Żywności.
Przemysł stopniowo będzie odchodził od problematycznych produktów, gdyż
zagospodarowanie opakowań po produktach niebezpiecznych stanie się trudniejsze
niż sama ich produkcja, co odbije się negatywnie na ich dostępności dla
konsumentów – ucierpi na tym nasza higiena i czystość.
„Już teraz, gdy opakowania po konsumenckich produktach
niebezpiecznych są objęte kaucją handel (sieci skoncentrowane i małe) odmawiają
ich dystrybucji, ze względu na uciążliwość kaucji na drobne opakowania. A wiele
produktów ma charakter sezonowy, konsument zatem często nie ma szansy odzyskać
kaucji” – mówi Irena Gadomska,
wiceprezes Stowarzyszenia EKO-PAK.
Podobny los może spotkać opakowania wielomateriałowe. Docelowo, zmiana
rodzajów opakowań w tym technologii pakowania może sprzyjać spadkowi jakości
produktów i poziomu bezpieczeństwa konsumentów, a opakowania wielomateriałowe
powszechnie wykorzystywane są w przemysłach farmaceutycznych i spożywczym.
Co nas czeka?
Polska stoi w przededniu rewolucji w
gospodarce odpadami komunalnymi, tymczasem wg badań Polacy nie wiedzą, jak
prawidłowo segregować odpady. „Pytania
bez odpowiedzi można mnożyć: jak wytłumaczyć Polakom sens oddzielnego zbierania
plastikowej butelki po napoju i owijki po kostce toaletowej? Puszki (aluminium
lub stal) i kapsle (opakowanie wielomateriałowe trzeba też będzie zbierać
osobno. Jaki będzie koszt dublującego się systemu? Dlaczego stroną porozumienia
ma być marszałek i co w sytuacji, gdy sprzedaż produktu odbywa się na innym
terenie, niż siedziba firmy? Jak ma wypełnić obowiązek producent środka
niebezpiecznego w opakowaniu wielomateriałowymi, do którego porozumienia miałby
przystąpić? Kto miałaby być inicjatorem porozumień na rozproszonych rynkach?”
– pyta Agnieszka Jaworska – Producenci na ogół mają całą paletę produktów w
różnych opakowaniach. – Taki pomysł
wypacza sens nowej dyrektywy o odpadach, która opady komunalne traktuje
strumieniowo: metale, szkło, plastik i papier - dodaje.
W przypadku produktów konsumenckich klasyfikowanych jak
niebezpieczne często są to bardzo małe opakowania (np. po wkładach do toalet –
kilkugramowe) selektywna zbiórka tego typu opakowań jest zwyczajnie niemożliwa.
Informacje systemowe
W Polsce nadal 80 % odpadów komunalnych
trafia na składowiska, a zużyte opakowania łącznie stanowią ok. 30% ich wagi.
Dzieje się tak, ponieważ składowanie odpadów komunalnych było przez lata
ekonomicznie najtańszą formą zagospodarowania odpadów, a w systemie
potwierdzania realizacji obowiązków odzysku i recyklingu kwitła szara strefa.
a.Opakowania wielomateriałowe to szeroka,
niejednorodna grupa opakowań stosowana w przemysłach spożywczym, kosmetycznych,
chemii gospodarczej oraz w farmacji.
b. Opakowania wielomateriałowe są lekkie i
stanowiły, wg danych z 2004 roku ok. 3% wytworzonych odpadów opakowaniowych, z
czego kartony do płynnej żywności ok. 1.5%.
Dodatkowych informacji
udzielają:
Agnieszka Jaworska
dyrektor generalny Stowarzyszenia
EKO-PAK – nr tel. 601 95 77 08
Andrzej Gantner
dyrektor generalny Polskiej Federacji
Producentów Żywności ZP – nr tel. 608 392
697
[1] Przedsiębiorcy zgodnie z obowiązującym prawem
mają obowiązek zapewnić odzysk, w tym recykling części zużytych opakowań (do
2014 r. 60 % odzysku oraz 55% recyklingu odpadów opakowaniowych). Obowiązek ten
realizują samodzielnie, pod pewnymi warunkami, bądź za pomocą wyspecjalizowanej
firmy, tzw. organizacji odzysku, za brak realizacji obowiązków nakładana jest
kara w postaci tzw. opłaty produktowej.
[2] Zmiana
ustawy o czystości i porządku w gminach oraz nowa ustawa o odpadach