Konferencja PFPŻ ZP „Społeczna Odpowiedzialność Biznesu Żywnościowego w praktyce” – 12.09.2012r.Społeczna odpowiedzialność przemysłu żywnościowego była głównym tematem konferencji szkoleniowej, która odbyła się 12 września 2012r. w Warszawie.Ponad 40 osób, dyrektorów, kierowników działów marketingu, PR, działów prawnych, właścicieli firm oraz przedstawicieli mediów branżowych, spotkało się 12 września br. na konferencji szkoleniowej Polskiej Federacji Producentów Żywności w Warszawie.
Konferencję otworzył pan Andrzej Gantner – Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Od lewej Dominik Lisiewski ( DNV Poland), Małgorzata Greszata ( CSR - Consulting) , Andrzej Gantner (PFPZ ZP).
Słuchacze
mieli możliwość pozyskania informacji dotyczących społecznej odpowiedzialności
biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR), która w ostatnich latach
zyskała w Polsce na znaczeniu. Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzanie
odpowiedzialnych praktyk, coraz częściej firmy strategicznie podchodzą do
odpowiedzialnego zarządzania swoim biznesem i raportują wyniki swoich działań
otoczeniu.
Szkolenie rozpoczął
wykład pani Mirelli Panek – Owsiańskiej – Prezes Forum Odpowiedzialnego
Biznesu, na temat społecznej odpowiedzialności biznesu – dekada praktycznych
doświadczeń w Polsce. Podczas prelekcji przedstawiła słuchaczom jak wygląda polski
CSR w 2012, m.in. w liczbach, czyli ile tak naprawdę mamy w Polsce firm
odpowiedzialnych społecznie i jak je odróżnić. Ponadto przedstawiła uczestnikom
konferencji najciekawsze inicjatywy i największe wyzwania branży spożywczej.
Jako druga wystąpiła
pani Małgorzata Greszta – partner zarządzający w CSR Consulting, która
przedstawiła w swojej prezentacji strategie CSR, jako odpowiedź na wyzwania
stojące przed sektorem spożywczym – podając przykłady liderów i dobre praktyki
raportowania. Pani Greszta przedstawiała i omówiła podstawową mapę kluczowych
odpowiedzialności wobec interesariuszy na tle łańcucha wartości. Przedstawiła liczne przykłady strategii CSR w
rzeczywistości, zapoznając uczestników z Planem Zrównoważonego Rozwoju 2020. Wystąpienie
zakończyła przedstawiając rolę raportu CSR i korzyści wynikające dla firm.
Zarządzanie
ryzykiem w procesie zrównoważonego rozwoju omówił pan Dominik Lisiewski,
audytor i wykładowca firmy DNV Business Assurance Poland Sp. z o.o., który mówił o skutecznym zarządzaniu ryzykiem w obszarze
odpowiedzialności społecznej – ESG. Zapoznał uczestników ze zmieniającym
się otoczeniem społeczno prawnym i wymaganiami Liderów Sektora Spożywczego. Dużą
część swojej prezentacji poświęcił zarządzaniu ryzykiem, mówił o zagrożeniach i
szansach dla uczestników łańcucha wartości (value chain) sektora spożywczego.
Interesującą
prezentację omawiającą społeczną odpowiedzialność biznesu na przykładzie
Mercedes- Benz przedstawił pan Andrzej Żurek, dyrektor Sprzedaży Samochodów
Dostawczych, w spółce Mercedes - Benz Warszawa. W swojej prezentacji omówił strategie
Mercedes- Benz, które godzą biznes i interesy społeczne oraz ochronę
środowiska, przedstawiając korporacyjny kodeks zasad Mercedes- Benz, jako
racjonalny element strategii dbałości o interesy społeczne oraz rozwiązania
techniczne Mercedes-Benz w ramach strategii dbałości o ochronę środowiska.
O
zdrowiu i edukacji konsumentów, jako filarach działań CSR w sektorze spożywczym,
mówiły pani Małgorzata Szlendak z firmy Nestle Polska S.A., pani Beata
Ptaszyńska – Jedynak z firmy Coca-Cola Poland Services Sp. z o.o. oraz pani
Marta Tomaszewska - Pielacha z Polskiej Federacji Producentów Żywności. Pani Małgorzata Szlendak w swojej prezentacji
zwróciła uwagę, jak bardzo ważna jest dbałość o produkty w Strategii Tworzenia
Wspólnej Wartości. Pani Beata Ptaszyńska-Jedynak mówiła o
odpowiedzialności firmy Coca-Cola w zakresie wspierania zbilansowanej diety i
aktywnego stylu życia oraz działaniach firmy Coca-Cola w zakresie aktywności
fizycznej, podając wiele przykładów. Pani Marta Tomaszewska - Pielacha z PFPŻ
ZP zapoznała uczestników z ogólnopolskim programem edukacyjnym „Trzymaj formę!”,
którego organizatorem jest Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz Polska Federacja
Producentów Żywności Związek Pracodawców. Głównym celem programu jak
podkreśliła Pani Marta Tomaszewska jest zwiększenie świadomości dotyczącej
wpływu żywienia i aktywności fizycznej na zdrowie wśród młodzieży w wieku 13-15
lat.
Temat
odpowiedzialności ekologicznej w łańcuchu dostaw przedstawiły przedstawicielki
dwóch firmy; pani Agnieszka Koc –Ankiersztajn z firmy Danone Sp. z o.o. oraz
pani Agnieszka Krejner- Pawełas z firmy Coca-Cola HBC Sp. z o.o.
Pani
Agnieszka Koc – Ankiersztajn w swojej prezentacji podkreśliła, jak ważny jest
wpływ firm na środowisko w całym łańcuchu wartości. Omówiła strategie
zrównoważonego Rozwoju 2009-2013 w Danone Polska oraz efekty działań
środowiskowych.
O
redukcji opakowań i promocji recyklingu wśród konsumentów mówiła podczas
konferencji Pani Agnieszka Krejner- Pawełas, posługując się licznymi
przykładami nowoczesnych technologii w ekologii. Podkreśliła również, że bardzo
ważna jest edukacja konsumentów, którą prowadzi firma Coca- Cola, głównie podczas
imprez masowych, zwracając uwagę, że bez segregacji nie ma recyklingu.
Konferencję
zakończyło wystąpienie pana Andrzeja Gantnera – dyrektora generalnego Polskiej
Federacji Producentów Żywności. W swojej końcowej prezentacji
przedstawił CSR w łańcuchu żywnościowym, zrównoważoną produkcję i konsumpcję,
odpowiedzialny marketing. Pan
Gantner wskazywał, że istnieje silne negatywne powiązanie pomiędzy wzrostem
gospodarczym, a szkodliwymi dla środowiska skutkami konsumpcji, wykorzystania
zasobów naturalnych i wytwarzania odpadów oraz że produkcja i konsumpcja
żywności znajduje się na trzecim miejscu (po produkcji energii i transporcie),
co do siły tego oddziaływania. W swojej prezentacji omówił główne obszary
wpływu łańcucha żywnościowego na środowisko. W podsumowaniu zaznaczył, że
równoważona produkcja i konsumpcja jest warunkiem niezbędnym dla dalszego
rozwoju gospodarki żywnościowej, niezbędne jest kompleksowe podejście do
systemów środowiskowych i znaczące wzmocnienie współpracy pomiędzy wszystkimi
ogniwami łańcucha żywnościowego w zakresie ich stosowania.
Konferencja
została zorganizowana przez Polską Federację Producentów Żywności Związek
Pracodawców i prowadziła ją pani Monika Jonczak, dyrektor ds. marketingu w
Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Partnerzy
Strategiczni PFPZ ZP:
- PKO
Bank Polski S.A.
- Det
Norske Verits Bussiness Assurance Poland Sp. z o. o.
- Stigen
Sp. z o.o.
- Paccor
Sp. z o.o.
- Patpol
Kancelaria Patentowa Sp. z o.o.
- Mercedes
- Benz Warszawa Sp. z o.o.
- Mercedes
– Benz Polska Sp. z o.o.
- Kancelaria
SALANS
Partner PFPZ ZP
- Ministerstwo
Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Partner
konferencji:
- Forum
Odpowiedzialnego Biznesu
- CSR
Consulting
Patroni
konferencji PFPZ ZP:
- Krajowa
Unia Producentów Soku
- Związek
Polskie Mięso
- Związek
Polskich Przetwórców Mleka