Wspólna Polityka Rolna na lata 2014-2020 – polskie priorytetyO ostatecznym kształcie Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2014-2020 zdecydują dwa, równolegle toczące się na forum unijnym procesy – negocjacje Wieloletnich Ram Finansowych (WRF) oraz wypracowanie nowych uregulowań prawnych w poszczególnych obszarach WPR.
Negocjacje nad nowymi ramami finansowymi
nabrały tempa od momentu publikacji przez Komisję Europejską (KE) komunikatu
budżetowego w czerwcu 2011 roku. Następnie w październiku 2011 roku, uwzględniając
propozycje budżetowe, KE przedstawiła pakiet siedmiu projektów rozporządzeń dla
reformowanej WPR. Pakiet obejmuje zmiany w systemie płatności bezpośrednich,
wspólnej organizacji rynków rolnych, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich oraz
finansowania, kontroli i monitorowania WPR. Od tego czasu trwają intensywne
prace zarówno w Radzie UE, jak i w Parlamencie Europejskim – obie instytucje
muszą zdążyć z decyzjami, aby nowa Wspólna Polityka Rolna weszła w życie
1 stycznia 2014 roku.
Decyzje
budżetowe a prace nad zmianami WPR
W komunikacie budżetowym Komisja
zaproponowała nie tylko pułapy wydatków dla wszystkich polityk UE. Dokument
określił ponadto wiele istotnych propozycji zmian w nowej WPR. Komisja
zaproponowała m.in. stopniową konwergencję płatności bezpośrednich pomiędzy
państwami członkowskimi, przeznaczenie 30% płatności bezpośrednich na działania
środowiskowe (tzw. „zazielenienie”), wprowadzenie uproszczonego systemu
wsparcia dla małych gospodarstw, czy też objęcie II filara WPR i funduszy
strukturalnych jednolitymi zasadami, tj. wspólnymi ramami strategicznymi oraz tzw.
„kontraktem partnerskim” pomiędzy KE a państwami członkowskimi.
Polskie
oczekiwania
WPR powinna być kontynuowana jako ważny
element integracji europejskiej – powinna sprzyjać niwelowaniu różnic
rozwojowych między państwami członkowskimi (II filar WPR) i zapewniać równe
warunki konkurencji na jednolitym rynku UE (I filar WPR). Rząd RP oczekuje zasadniczej
reformy WPR, a nie tylko pobieżnych zmian. Nowe rozwiązania mają wspierać nie
tylko rozwój europejskiego rolnictwa i obszarów wiejskich, ale dodatkowo mogą
pomóc Unii zmierzyć się z wyzwaniami gospodarczymi, czy środowiskowymi. Polityka
rolna nie może służyć wyłącznie utrzymaniu transferów budżetowych. Konieczne są
rozwiązania proste, zrozumiałe dla beneficjentów i podatników, zmniejszające
koszty wdrożenia i dostępu do wsparcia. Wiele propozycji Komisji nie spełnia
polskich oczekiwań i wymaga zmian lub dopracowania. W obecnej WPR istnieje też
wiele rozwiązań sprawdzonych – te należy utrzymać.
Kluczowe
postulaty Polski
Podstawowym
warunkiem zapewnienia efektywności zreformowanej WPR jest zachowanie spójności
pomiędzy stawianymi przed nią celami, a wielkością jej budżetu i sposobem
dystrybucji tych środków. Proponowanemu przez KE zwiększeniu zaangażowania WPR
w realizację celów związanych przede wszystkim ze środowiskiem i klimatem
towarzyszy realne zmniejszenie budżetu WPR. Dystrybucja środków finansowych,
zwłaszcza przeznaczanych na płatności bezpośrednie, nadal odzwierciedlałaby
historyczne poziomy wsparcia rolnictwa w poszczególnych państwach członkowskich.
Zdaniem Rządu RP, konieczna jest nowa dystrybucja środków na płatności
bezpośrednie w oparciu o obiektywne kryteria powiązane z celami WPR. Nie można
obiektywnych kryteriów stosować tylko do II filara WPR, a w przypadku I filara
ograniczać się tylko do arytmetycznego zmniejszenia różnic wsparcia
uzyskiwanego przez rolników.
Reforma WPR powinna przynieść uproszczenie
tej polityki.
Niestety, przedstawione przez KE propozycje są w wielu obszarach skomplikowane,
zmierzają w kierunku dalszego wzrostu biurokracji, wprowadzają wiele nowych
elementów, głównie do systemu płatności bezpośrednich, o wątpliwej wartości
dodanej. Likwiduje się przy tym proste i skuteczne rozwiązania. Sprzeczna z ideą
uproszczenia jest na przykład propozycja wycofania systemu jednolitej płatności
obszarowej (SAPS) w nowych państwach członkowskich.
Wspólna Polityka Rolna, w tym
płatności bezpośrednie i działania środowiskowe II filara, już obecnie skutecznie
realizują cele środowiskowe. Najlepszy efekt środowiskowy zazielenienia WPR można byłoby osiągnąć
stwarzając zachęty dla rolników do realizacji działań środowiskowych, np. przez
działania wzmocnionego finansowo II filara. Kluczowym aspektem takiego
podejścia jest jego dobrowolność. Prostszym rozwiązaniem może być także zazielenienie
przez skuteczniejsze wdrażanie zasady wzajemnej zgodności (cross-compliance):
wyrównanie pomiędzy państwami członkowskimi norm dobrej kultury rolnej zgodnej
z ochroną środowiska (GAEC) oraz sposobu wdrażania dyrektyw stanowiących
podstawę dla cross-compliance.
W przypadku
utrzymania proponowanej przez KE „wielowarstwowej” struktury systemu płatności
bezpośrednich, z obowiązkowym komponentem „zielonym”, rozwiązaniem
zapewniającym właściwą alokację środków na cele środowiskowe byłoby utworzenie
odrębnej wspólnotowej koperty finansowej rozdzielanej pomiędzy państwa
członkowskie wg obiektywnych kryteriów.
Jeżeli zazielenienie ma być
realizowane zgodnie z założeniami KE, to i tak konieczne jest uelastycznienie
tych propozycji. Zazielenienie w formie zaproponowanej w projekcie KE prowadziłoby do
nieproporcjonalnego wzrostu kosztów i obciążeń administracyjnych w stosunku do
zakładanych efektów. Dlatego, zdaniem Rządu RP, konieczne jest, na przykład:
-
uznanie pewnych rodzajów gospodarstw, ze względu na prowadzone przez nie
działania lub region w którym działają, za „zielone” z definicji,
-
zwiększenie progów powierzchniowych gospodarstw powyżej których muszą one
stosować poszczególne wymogi zazielenienia,
-
utrzymanie trwałych użytków zielonych na poziomie kraju lub regionu, a
nie gospodarstwa,
-
zmniejszenie odsetka gruntów przeznaczanych na obszary proekologiczne.
Alternatywny system płatności
bezpośrednich dla małych gospodarstw stanowi istotny element uproszczeniowy. Aby zachował taki
charakter konieczne jest przede wszystkim utrzymanie proponowanego przez KE
wyłączenia z niego gospodarstw z obowiązku spełniania i kontroli wymogów zasady
wzajemnej zgodności. Ponadto Polska oczekuje uelastycznienia tego systemu
(więcej niż jeden termin przystąpienia przez rolników) i podniesienia górnego
limitu dopłat na gospodarstwo. Alternatywny model płatności dla małych
gospodarstw nie może stanowić przy tym rozwiązania dla problemów strukturalnych
w rolnictwie UE. Aby je rozwiązać konieczne są odpowiednie instrumenty i środki
w ramach II filaru WPR.
Propozycje KE niestety odchodzą od
wzmacniania finansowego II filara WPR, co było elementem wszystkich
dotychczasowych reform. Taki podział ogranicza możliwości poprawy efektywności i skuteczności
tej polityki. Decydując o podziale środków II filara WPR pomiędzy państwa
członkowskie trzeba pamiętać o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i
modernizacyjnych rozszerzonej UE. Zdaniem Polski, cele II filara WPR
uzasadniają utrzymanie elementu kohezyjnego wśród kryteriów dystrybucji jego
środków.
W ocenie Polski, efekt
dotychczasowych prac nad nowymi kryteriami wyznaczenia obszarów z
ograniczeniami naturalnymi (ONW) nie jest zadowalający. Dlatego należy utrzymać obecny
sposób wyznaczania zasięgów tych obszarów w państwach członkowskich. KE powinna
kontynuować prace nad nowymi kryteriami wyznaczania takich obszarów. Nowe
kryteria powinny uwzględniać faktyczne zróżnicowanie UE pod względem naturalnej
produktywności rolniczej przestrzeni produkcyjnej, zapewniając m.in. ciągłość
tych obszarów pomiędzy państwami członkowskimi.
W odniesieniu do wsparcia rozwoju
obszarów wiejskich, podobnie jak w Polityce Spójności, należy wprowadzić
kategorię regionów przejściowych. Zdaniem Polski, powinny być to obszary, które po
raz pierwszy tracą status obszarów gorzej rozwiniętych. Takie obszary
przejściowe uprawnione byłyby do wyższych poziomów wkładu funduszu
Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w porównaniu
z regionami rozwiniętymi. Takie podejście zapewni równe warunki wsparcia
pomiędzy projektami finansowanymi ze środków Polityki Spójności, a projektami
wspieranymi ze środków EFRROW.
Na rynkach rolnych rolnicy UE
potrzebują efektywnej i rzeczywistej „siatki bezpieczeństwa”. Polska uważa, że ze względu
na zmiany cen środków produkcji i sytuację na globalnych rynkach należy
urealnić poziom cen referencyjnych. Zapewni to odpowiedni poziom bezpieczeństwa
na rynku. Ponadto, w celu stabilizacji rynków rolnych właściwe może być
utrzymanie sprawdzonych i skutecznych dotychczas instrumentów regulacji podaży,
jak kwoty w sektorze cukru i kwoty mleczne. W celu wykorzystania potencjału
produkcyjnego plantatorów buraka cukrowego oraz przemysłu cukrowniczego, kwoty
cukru należałoby zwiększyć co najmniej do poziomu zużycia cukru w UE.
Proporcjonalnie do zwiększenia kwot cukru powinny być zwiększone kwoty
izoglukozy.
Negocjacje
trwają
Negocjacje nad projektami rozporządzeń
dla nowej WPR rozpoczęła w Radzie UE polska prezydencja. Od tego momentu
prowadzono prace na wielu spotkaniach na poziomie politycznym (ministrowie
rolnictwa) oraz technicznym w grupach roboczych Rady, gdzie państwa
członkowskie reprezentują przedstawiciele administracji rolnej. Biorąc pod
uwagę efekty dyskusji w czerwcu 2012 r. prezydencja duńska przygotowała
propozycję zmian projektów prawnych. W wielu obszarach zmiany te zmierzają w
kierunku zgodnym z polskimi postulatami, inne nie zasługują na pozytywną ocenę.
Intensywne prace trwają również w Parlamencie Europejskim, jednak dopóki nie
zapadną decyzje w sprawie Wieloletnich Ram Finansowych 2014-2020, trudno będzie
o ostateczne stanowiska obu instytucji wobec poszczególnych rozwiązań dla
przyszłej WPR. Dopiero po osiągnięciu kompromisu Rady i PE Komisja Europejska będzie
mogła przygotować wymagane przepisy wykonawcze.
(Źródło: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi).