|
AKTUALNOŚCI |
Coca-Cola w Polsce kończy 40 lat360 mln Euro zainwestowanych w Polsce, ponad 2700 pracowników, 3 zakłady produkcyjne, ponad 120 tysięcy punktów sprzedaży - to bilans 40-letniej działalności firm systemu Coca-Cola w Polsce. Przedstawiamy historię tego popularnego napoju w naszym kraju..
Pierwszy raz Coca-Cola w
Polsce gościła na stoisku amerykańskim podczas Międzynarodowych Targów
Poznańskich w 1957 roku. Natomiast rozpoczęcie produkcji Coca-Coli w
Polsce przypada na okres sprawowania rządów przez Edwarda Gierka. To dzięki
podpisaniu umowy o współpracy z The Coca-Cola Company, 19 lipca 1972
r., w Warszawskich Zakładach Piwowarskich ruszyła pierwsza linia
rozlewnicza Coca-Coli z dostarczonego do Polski koncentratu.
Pierwsze 7 mln szklanych opakowań sprowadzono aż z Hiszpanii. Gdy
karmelowy napój zadebiutował w sklepach - w pierwszym dniu sprzedaży w
warszawskim Supersamie i Sezamie, w ciągu jednej godziny klienci kupili aż 5760 butelek Coca-Coli.
W latach 70-tych, w szczytowym momencie produkcja roczna tego napoju, w
porównaniu z obecną ilością, osiągnęła zaledwie 176 hektolitrów. Jak
donosiło Życie Warszawy z 1976 r., cena 1 litrowej butelki Coca-Coli wynosiła 19 zł, zaś kaucja 8 zł.
Wraz z upływem lat wizerunek Coca-Coli zmieniał się. W latach 50-tych i
60-tych - niedostępna jeszcze w Polsce Coca-Cola - w oficjalnej
propagandzie polskich władz pozostaje symbolem zgniłego kapitalizmu. Nie
braknie kwiecistych określeń w stylu charakterystycznym dla
socjalistycznej nowomowy tego okresu -
Coca-Colę nazywano "konsumpcyjnym symbolem wrogiego systemu", "imperializmem w płynie" albo "stonką ziemniaczaną w płynie".
W tamtym okresie do Polski trafiają z Zachodu nieliczne puszki
Coca-Cola. Wtedy dla wielu Polaków picie tego kultowego napoju i symbolu
Zachodu było swoistą manifestacją pozycji społecznej i przywiązania do
wolności. Coca-Cola pełniła także rolę ambasadora popkultury, pojawia
się np. w piosence Haliny Frąckowiak:
Wiele lat później "Bądź gotowy dziś do drogi, drogi, którą dobrze znam,
bądź gotowy, poprowadzę cię tam.
Weź podróżny, stary worek i butelki coli dwie,
jutro lub we wtorek wezmę ci"
o Coca-Coli śpiewają Kasia Kowalska, Franek Kimono, Róże Europy, lub zespół disco-polo Torino.
Wraz z normalizacją sytuacji społeczno-gospodarczej, Coca-Cola z ikony
wolności i zachodniego stylu życia stała się obecnie łatwo dostępnym,
pitym przez miliony napojem.
Podczas 40-letniej historii Coca-Coli w Polsce
autorami
haseł reklamowych byli najwięksi mistrzowie języka polskiego. Melchior
Wańkowicz, autor sloganu "Cukier krzepi", do konkursu na hasło reklamowe
Coca-Coli w 1982 r. zgłosił "Yes, Coca-Cola". Hasło Wańkowicza
przegrało z ponadczasowym sloganem Agnieszki Osieckiej - "Coca-Cola. To
jest to!". W 2005 nowe hasło stworzył językoznawca prof. Jerzy Bralczyk
- "Coca-Cola. Co za radość".
Wraz z przemianami polityczno-gospodarczymi zaczęły się nowe czasy dla firmy Coca-Cola.
W 1991 r. powstało pierwsze biuro w Pałacu Kultury i Nauki,
zatrudniające wówczas 15 osób. Cóż za paradoks - ikona kapitalizmu
znalazła siedzibę w darze Stalina dla narodu polskiego, symbolu systemu
komunistycznego. Latem 1992 roku do sklepów w Szczecinie trafiła
pierwsza lodówka Coca-Coli. Natomiast pierwszy automat do sprzedaży
napojów firmy został zainstalowany w Lublinie w 1997 r. Pierwsza
kampania z okazji Bożego Narodzenia, która dla wielu konsumentów
rozpoczyna okres świąteczny, pojawiła się w 1996 roku.
Od początku lat 90-tych Coca-Cola nieustannie poszerza swoją
ofertę o kolejne produkty
m.in.: Sprite i Fantę (1992r.), Coca-Colę light i tonik Kinley
(1993r.), Cherry Coke (1996r.), Powerade (2001r.), Nestea (2003r.),
naturalną wodę mineralną Kroplę Beskidu i napój energetyzujący Burn
(2004r.), Multivitę z ujęcia Kropla Minerałów (2009r.), soki, nektary i
napoje Cappy (2008). Dużym wydarzeniem było wprowadzenie na polski
rynek w 2008 roku Coca-Coli Zero - reklamowanej jako napój dla mężczyzn,
którzy cenią sobie życie wolne nie tylko od kalorii, ale i od
kompromisów. Obecnie firma Coca-Cola ma w swoim portfolio napoje ze
wszystkich kategorii, aby zaspokajać różnorodne potrzeby napojowe
konsumentów. Również te związane z coraz silniejszym trendem health
& wellness i chęcią ograniczania liczby przyjmowanych kalorii. Tutaj
Coca-Cola ma wiele do zaoferowania - oprócz znanych już marek, takich
jak: Coca-Cola light lub Coca-Cola Zero, które nie zawierają cukru,
również w innych katergoriach wprowadzane są warianty o ograniczonej lub
zerowej kaloryczności. Tylko w 2012 r. oferta firm Coca-Cola została
wzbogacona o trzy nowe napoje: Powerade Zero i Nestea Light, które nie
zawierają cukru oraz innowacyjną Nestea z ograniczoną o 30% ilością
cukru, z uwagi na zawartość słodzika naturalnego pochodzenia
pozyskiwanego z liści stewii.
Juz od lat Coca-Cola utrzymuje pozycję największego gracza na rynku
napojów bezalkoholowych w Polsce. W 2011 roku udział Coca-Coli w rynku
wyniósł 12,9% pod względem wielkości sprzedaży i 22,4% pod względem
wartości sprzedaży.
(Źródło: media2.pl).
pełna lista aktualności
|
|
|
|