Dyrektor PepsiCo: Konsumenci nie są przygotowani do zaakceptowania wysokich wzrostów cen napojówTemat cen surowców jest bardzo trudny dla producentów napojów. W tym roku wysoka inflacja dotyczyła opakowań plastikowych. Nie ukrywamy, że w parze z tym spadkiem sprzedaży w lipcu, to są dwa czynniki mające istotne znaczenie na zyskowność branży - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Anna Tutak-Kordyl, dyrektor generalna kategorii napojów PepsiCo General Bottlers Poland.- Firmy napojowe borykają się ostatnio z dużymi wahaniami cen surowców. Jak gwałtowny wzrost cen cukru przenosi się na biznes PepsiCo?
Drogi cukier oznacza dla całej branży przede wszystkim gwałtowny i znaczący wzrost kosztów produkcji w przyszłym roku. To jest jeden z czynników, które trzeba poważnie brać pod uwagę planując ten okres. Od niego będą zależały poziomy marżowości czy działania rynkowe w kategoriach napojów.
- Czy są jakieś sposoby na "ominięcie" tych podwyżek?
Niestety nie widzę takich sposobów. Musimy dostarczać to, czego oczekują konsumenci. Ale na pewno podejmiemy decyzje związane z tym, w jakim stopniu przenosić wzrosty cen cukru w asortymencie, w których surowiec ten ma największe znaczenie, na wzrost poziomów cen. W obecnej sytuacji rynkowej są to najtrudniejsze decyzje.
- Nieuchronne podwyżki cen mogą być problemem w obecnej sytuacji rynkowej...
Na wszystkich rynkach i kategoriach kupujący są bardzo wrażliwi na ceny. W związku z tym rynek napojowy rośnie dynamicznie ilościowo, natomiast wartościowo jest stagnujący - o ile nie spadkowy - przynajmniej w tym roku. Widać, że konsumenci są wrażliwi na nominalny poziom punktu cenowego, ale jednocześnie mają olbrzymie oczekiwania związane z wartością do ceny (tzw. "value for money"). W związku z obecną sytuacją ekonomiczną, konsument nie jest przygotowany do zaakceptowania bardzo wysokich wzrostów.
- Czy sieci handlowe są skore do zaakceptowania podwyżek?
Nasi partnerzy w handlu, w tym sieci handlowe - w obecnej sytuacji - rozumieją, ze cena powinna być dostosowana do akceptacji konsumenta i wszyscy pojmują to proste prawo - zarówno producenci, jak i handlowcy.
- Czy PepsiCo wprowadziła w tym roku już jakieś podwyżki?
Utrzymujemy politykę cenową i w tym roku w zasadzie poziom cen się nie zmienił. Reagujemy na to, na co jest przygotowany konsument i staramy się zwiększać sprzedaż oraz wygrywać wybory konsumentów.
(Źródło: www.portalspozywczy.pl).
pełna lista aktualności
|