AgroKonferencja, 13 października 2011 r.Szanse polskiego sektora rolno-spożywczego na zmieniającym się światowym rynku producentów żywności – to temat 6 AgroKonferencji zorganizowanej przez Bank BGŻ. Współorganizatorem konferencji była Polska Federacja Producentów Żywności.Podczas organizowanych przez Bank BGŻ corocznych konferencji poruszane są tematy ważne dla polskiego rolnictwa i gospodarki. Tegoroczna dyskusja skierowana była do przedstawicieli branży rolno-spożywczej i odbyła się 13 października 2011 r. w hotelu Gołębiewski w Białymstoku.
W konferencji wzięli udział klienci Banku BGŻ, przedstawiciele Komisji Europejskiej, Izby Zbożowo-Paszowej, Polskiej Federacji Producentów Żywności, Agencji Rynku Rolnego i specjaliści Banku BGŻ z obszaru agrobiznesu. Eksperci i praktycy związani z sektorem rolno-spożywczym przygotowali wystąpienia, które zainspirowały do merytorycznej dyskusji na temat obecnego stanu gospodarki żywnościowej, jej pozycji konkurencyjnej i perspektywy rynkowej zarówno w Polsce jak i na świecie.
Kluczowe kwestie poruszone podczas konferencji:
Zmiany zachodzące na globalnym rynku producentów żywności” - Bartosz Urbaniak, dyrektor zarządzający ds. agrobiznesu i MSP Banku BGŻ.
„Rola gospodarki żywnościowej w gospodarce narodowej ” - Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.
„Możliwości wykorzystania funduszy promocji dla wsparcia sprzedaży produktów rolno-żywnościowych poza granicami Polski i Unii Europejskiej” - Władysław Łukasik, Prezes Agencji Rynku Rolnego.
Istotnym punktem spotkania była dyskusja panelowa moderowana przez Michała Kobosko, redaktor naczelny Bloomberg Businessweek Polska.
- Jeśli chodzi o sektor rolno-spożywczy, Polska jest eksporterem netto. Na przykład w drobiarstwie około 30% produkcji idzie na eksport, a wołowiny sprzedajemy za granicę aż 90%. Te liczby mówią same za siebie. Nasi klienci dobrze odnajdują się na otwartym rynku - nie tylko unijnym, ale również na rynku wschodnim, czy wręcz na innych kontynentach. Północna Afryka to biznes turystyczny i może okazać się, że jak nasz turysta pojedzie do Tunezji, to zje polskiego kurczaka – powiedział Bartosz Urbaniak, dyrektor zarządzający ds. agrobiznesu w Banku BGŻ. Podczas konferencji nasi klienci dzielili się informacjami, jak zdobywają te rynki poza Polską. A my przekazywaliśmy im wiedzę jak te rynki się rozwijają. Zorganizowane przez nas spotkanie to była znakomita okazja do rozmów z przedstawicielami firm, które odniosły sukces w tym obszarze – dodał Bartosz Urbaniak.
Warto zaznaczyć, że w ostatnich latach wartość eksportu rolno-spożywczego zwiększyła się ponad 2,5-krotnie. Według wstępnych danych Ministerstwa Gospodarki w pierwszym kwartale br. wzrosła ona o kolejne 6 proc. Do tego sukcesu przyczyniło się zniesienie barier w wymianie z pozostałymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej i pozwoliło na pełne wykorzystanie przewag polskiej branży rolno-spożywczej. To spowodowało, że obecnie podstawowym rynkiem zbytu dla krajowych eksporterów jest rynek wspólnotowy.
Więcej informacji na temat konferencji udziela:
Ewa Sobiech
Dep. PR i Komunikacji Banku BGŻ
tel. 022 860 51 50
ewa.sobiech@bgz.pl
pełna lista aktualności
|