Zielona Księga dot. diety, aktywności fizycznej i zdrowia w PolsceDnia 12.01.2006 r. odbyły się warsztaty naukowe „Promowanie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej – polski wymiar zapobiegania nadwadze, otyłości i chorobom przewlekłym”. zorganizowane przez Instytut Żywności i Żywienia pod honorowym patronatem Ministra Zdrowia. Warszaty miały na celu wypracowanie stanowiska dla Rządu RP w sprawie realizacji startegii WHO w Polsce.Celem warsztatów było omówienie i próba odpowiedzi na 33 pytania zawarte w rozesłanej przez Komisję Europejską do krajów członkowskich Unii Zielonej Księdze „Promowanie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej: europejski wymiar zapobiegania nadwadze, otyłości i chorobom przewlekłym”. Problemy do dyskusji podzielone były na osiem bloków tematycznych: 1. Rola polityk wspólnotowych dla promowania zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, 2. Propozycje działań na rzecz poprawy stanu zdrowia publicznego w zmniejszaniu ryzyka występowania nadwagi i otyłości, 3. Promowanie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży, 4. Dostępność żywności, aktywność fizyczna i edukacja zdrowotna w miejscu pracy, 5. Zintegrowane wielosektorowe działania na rzecz promowania zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, 6. Aspekty społeczne i ekonomiczne, 7. Zalecenia dotyczące pobrania z dietą energii i składników odżywczych oraz wytyczne żywieniowe, 8. Propozycje stanowiska do trzech ostatnich pytań postawionych w Zielonej Księdze.
Główne postulaty przemysłu zgłoszone przez przedstawicieli PFPŻ (A. Gantner J. Czarnecki) w czasie spotkania to:
1. Wszelkie działania mające na celu opracowanie i wdrożenie rozwiązań dotyczących promowanie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej w celu zapobiegania nadwadze, otyłości i chorobom przewlekłym przebiegały przy ścisłym współudziale przemysłu żywnościowego. Uważamy, że działania takie, wzorem rozwiązań unijnych, powinny być oparte na partnerstwie wszystkich zainteresowanych stron i stosowaniu przejrzystych procedur konsultacyjnych. Za główną płaszczyznę prowadzenia takich działań uważamy „Platformę ds. promowania zdrowego stylu życia” umocowaną jako Radę ds. promocji zdrowego stylu życia przy Prezesie Rady Ministrów RP.
2. Przyjmowane krótko- i długofalowe rozwiązania powinny uwzględniać specyficzne uwarunkowania społeczno-ekonomiczne Polski tak, aby nie dyskryminować w żaden sposób żadnych grup produktów żywnościowych, ani nie naruszać niezbywalnego prawa konsumenta do swobodnego dostępu do żywności.
3. W zakresie opracowywanych obecnie przepisów UE o oświadczeniach żywieniowych i zdrowotnych (projekt rozporządzenia Parlamentu i Rady) przemysł postuluje możliwość stosowania oświadczeń w odniesieniu do wszystkich grup produktów, by w ten sposób nie dyskryminować żadnej kategorii żywności. Przemysł bierze pod uwagę możliwość umieszczania dodatkowych informacji w przypadku oświadczeń dotyczących produktów o niekorzystnym profilu żywieniowym. Byłoby to jednak możliwe dopiero w sytuacji dopracowania koncepcji profili żywieniowych, pozytywnego wyniku studium wykonalności i przetestowania profili przez EFSA.
4. W zakresie znakowania wartością odżywczą przemysł postuluje pozostawienie fakultatywności przepisów w tym zakresie. Jednocześnie należy uznać, iż możliwy jest rozwój systemów związanych z fakultatywnym podawaniem na opakowaniach zalecanych dziennych ilości składników odżywczych (GDA).
5. Za główne priorytety, jakie należy realizować w ramach realizacji strategii WHO dot. diety, aktywności fizycznej i zdrowia oraz zagadnień wyszczególnionych w Zielonej Księdze, uważamy:
- edukację dzieci i młodzieży:
Programy edukacyjne powinny mieć charakter holistyczny i rozpoczynać się już na poziomie szkoły podstawowej. Edukacja powinna w efekcie umożliwić dzieciom i młodzieży zrozumienie powiązań pomiędzy składem produktu, jego rolą w zbilansowanej diecie oraz stylem życia i wpływem tych czynników na zdrowie. Aby osiągnąć ten cel należy stworzyć i wdrożyć w ramach oddzielnej ścieżki edukacyjnej kompleksowy program, który będzie promował zarówno zasady zbilansowanej diety, jak i szeroko rozumianą aktywność fizyczną.
- promocję aktywności fizycznej:
Należy jak najszybciej doprowadzić do reformy metodyki prowadzenia zajęć wychowania fizycznego tak, aby ich forma w pełni odpowiadała obecnemu zapotrzebowaniu młodzieży. Zastąpienie tradycyjnych zajęć między innymi lekcjami tańca, aerobiku, jazdy na rolkach itp. powinno przyczynić się do akceptacji przez młodzież tej formy aktywności ruchowej. Ważnym jest, aby zajęcia wychowania fizycznego pokazywały alternatywne formy aktywności ruchowej możliwe i przydatne do stosowania w życiu codziennym, a nie tylko podczas zajęć w-f.
Wszystkie postulaty przemysłu zawarte w stanowisku PFPŻ wobec pytań zawartych w Zielonej Księdze zostały przekazane na ręce prof. M. Jarosza dyrektora IŻŻ. W wyniku dyskusji nad treścią omawianego dokumentu, w najbliższych dniach Instytut Żywności i Żywienia opracuje ramowe propozycje, które posłużą Ministrowi Zdrowia do przygotowania stanowiska Rządu RP w odniesieniu do strategii poprawy żywienia, aktywności fizycznej oraz prewencji przewlekłych chorób niezakaźnych ludności w Polsce.
pełna lista aktualności
|