Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
KE proponuje nowe zasady korzystania z tachografów
Od 2017 r. kierowcy ciężarówek będą mogli korzystać z bardziej nowoczesnych tachografów. W przyjętym we wtorek pakiecie KE proponuje wprowadzenie na rynek tachografów zgranych z satelitami nawigacyjnymi i zastąpienie kart do tachografów zawodowym prawem jazdy kierowcy.

Są to dwie z serii propozycji w przyjętym przez Komisję Europejską we wtorek pakiecie dotyczącym nowych zasad używania tachografów. Pakiet zawiera propozycję rozporządzenia modyfikującego zasady używania tachografów - urządzeń, które rejestrują przejechaną przez ciężarówkę drogę, prędkość i czas pracy kierowcy - oraz komunikat wyjaśniający politykę Komisji w tej kwestii.

W świetle obowiązujących obecnie europejskich zasad, tachografy muszą być obowiązkowo zainstalowane w ciężarówkach powyżej 3,5 tony oraz samochodach do przewozu przynajmniej dziewięciu osób.

Projekt rozporządzenia przyjętego we wtorek przewiduje wprowadzenie na rynek UE tachografów podłączonych do systemu naprowadzania przez satelitę, czyli odpowiednika GPS. "Pozwoli to na automatyczne wprowadzenie danych o miejscu wyjazdu i miejscu docelowym, podczas gdy obecnie, kierowca wprowadza te dane ręcznie" - wyjaśniał we wtorek dziennikarzom ekspert KE. Zaznaczył, że nowe tachografy będą też w stanie łączyć się z kontrolerami w czasie drogi. "Pozwoli to na lepsze ukierunkowanie kontroli i dzięki temu lepszą wykrywalność potencjalnych kierowców oszustów" - podkreślił.

Według propozycji KE łączność z satelitą ma być instalowana obowiązkowo we wszystkich nowych tachografach pojawiających się na rynku cztery lata po przyjęciu proponowanego rozporządzenia, czyli, jeśli propozycja KE nie zostanie zablokowana przez państwa członkowskie lub Parlament Europejski, już w 2017 r. Kierowcy i firmy transportowe nie będą jednak mieli obowiązku wymienienia starych tachografów na nowe.

Ponadto w tym samym rozporządzeniu KE przewiduje kilka propozycji nie technicznych. W większości zaczną one obowiązywać natychmiast po przyjęciu rozporządzenia.

Są to m.in. możliwość zastąpienia, od 2018 roku, dotychczasowych osobnych kart do tachografów prawem jazdy zawodowym. "Prawo jazdy zawodowego kierowcy ma dokładnie te same rozmiary, co karta do tachografów używana dotychczas. Wystarczy maleńka modyfikacja i +chip+ w prawie jazdy będzie mógł zarejestrować takie same informacje, które do tej pory rejestruje karta do tachografów" - powiedział ten sam ekspert. Zaznaczył, że podobnie jak karta do tachografów, zawodowe prawo jazdy musi być odnawiane co pięć lat, co dodatkowo sprzyja harmonizacji obu systemów.

(Źródło: PAP).


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij