25 proc. firm z Europy planuje wejście na nowy rynek w perspektywie 6 miesięcyEuropejskie przedsiębiorstwa powróciły na ścieżkę ekspansji po zawirowaniach rynkowych z kilku ostatnich lat. Koncentrują się teraz na rozwijaniu swojej oferty produktowej i działalności na arenie międzynarodowej. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego wśród uczestników konkursu European Business Awards, sponsorowanego przez bank HSBC.- Mimo niepewności, która wciąż panuje na rynku międzynarodowym,
europejskie przedsiębiorstwa z optymizmem patrzą w przyszłość,
przygotowując się do ekspansji na nowe rynki. To bardzo pozytywne
zjawisko, które może przyczynić się do poprawy kondycji gospodarki Unii
Europejskiej w tym trudnym dla niej okresie - mówi Janusz Dedo, prezes zarządu HSBC Bank Polska S.A.
A
to dlatego, że istnieje wyraźna korelacja pomiędzy poziomem aktywności
międzynarodowej firm, a ich kondycją, a przez to kondycją całych
gospodarek, jak przekonuje Andrzej Arendarski, prezes
Krajowej Izby Gospodarczej, patrona honorowego konkursu European
Business Awards w Polsce. - Podmioty działające na rynkach zagranicznych
rozwijają się szybciej i tworzą przez to więcej miejsc pracy. Częściej
także wprowadzają nowe produkty na rynek - mówi.
- Wyniki badania
przeprowadzonego wśród uczestników konkursu European Business Awards
pokazują, że co czwarta firma planuje wejście na nowy rynek w ciągu
najbliższych 6 miesięcy. Mam nadzieję, że ta pozytywna tendencja będzie
się umacniać. Poszukiwanie nowych rynków i dywersyfikacja geograficzna
wymiany handlowej jest nie tylko skutecznym sposobem na rozwój w czasach
prosperity, ale także na walkę z recesją - dodaje Andrzej Arendarski,
pełniący również funkcję wiceprezesa Eurochambres.
Kryzys
pokazał, że siłą napędową globalnej gospodarki są rynki wschodzące i to
właśnie w ich stronę zwracają się przedsiębiorstwa z Europy. Na pytanie
o najbardziej perspektywiczne regiony, 46 proc. respondentów wskazało
na rozwijające się gospodarki Azji, Ameryki Południowej i Europy
Wschodniej. - Duże i chłonne rynki wschodzące, realizujące znaczne
inwestycje, oferują możliwości rozwoju, których nie gwarantują rynki
rozwinięte. Przedsiębiorstwa biorące udział w konkursie European
Business Awards to wiedzą. Osiągnąłwszy sukces na rynku lokalnym, są
gotowe stawić czoła wyzwaniom związanym z prowadzeniem biznesu
międzynarodowego - mówi Janusz Dedo.
Europejscy przedsiębiorcy
dostrzegają jednak również wyzwania wynikające z dynamicznego rozwoju
rynków wschodzących. Za najważniejsze z nich uznali konkurencję ze
strony firm z tych rynków w zdobywaniu zamówień. Dlatego też tak ważne
jest dobre rozeznanie danego rynku oraz opracowanie efektywnej
strategii. 42 proc. respondentów badania uznało to za kluczowy czynnik
sukcesu na nowym rynku.
Źródło: www.portalspozywczy.pl / HSBC
pełna lista aktualności
|