Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia - podsumowanie konsultacji zewnętrznych16 grudnia 2005. Druga konferencja uzgodnieniowa w sprawie ustawy o bezpieczeństwie żywności upłynęła pod znakiem niewielkiej chęci ustępstw ze strony GIS oraz sporów kompetencyjnych pomiędzy resortami zdrowia i rolnictwa.Pod koniec czerwca 2005 Główny Inspektorat Sanitarny udostępnił do konsultacji projekt ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia mającej zastąpić obowiązującą ustawę o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, oraz umożliwić wprowadzenie w Polsce pakietu unijnych rozporządzeń w sprawie higieny, który ma obowiązywać od 1 stycznia 2006. Do tej pory uczestnicy konsultacji społecznych i zewnątrzresortowych czterokrotnie otrzymywali do zaopiniowania projekt tej najważniejszej ustawy w obszarze bezpieczeństwa żywności.
Ostatnia faza konsultacji dotyczyła tekstu opracowanego po konferencji uzgodnieniowej w dn. 10 listopada 2005. PFPŻ wnikliwie przeanalizowała tekst i skierowała do Głównego Inspektoratu Sanitarnego stanowisko, które popiera kierunek osiągnięty na obecnym etapie przez autorów ustawy oraz zwraca uwagę na potrzebę uwzględnienia najważniejszych spośród tych uwag PFPŻ, które nie zostały jeszcze przyjęte, a także kilku nowych kwestii dostrzeżonych przez ekspertów Federacji.
Federacja zdołała dotąd przekonać GIS do uwzględnienia kilkudziesięciu poprawek, co ostatecznie skłoniło PFPŻ do poparcia projektu. Ostatnia faza uzgodnień doprowadziła do uwzględnienia kilku kolejnych uwag PFPŻ:
-
kompromisowej definicji bezpieczeństwa żywności, nie uwzględniającej wartości odżywczej oraz marginalnie traktującej cechy organoleptyczne;
-
doprecyzowania definicji żywności zafałszowanej;
-
uszczegółowienia katalogu kar, co umożliwia elastyczne i proporcjonalne podejście, szczególnie w zakresie drobnych, nieumyślnych wykroczeń.
Nie udało się dotychczas zrealizować następujących postulatów PFPŻ:
-
umożliwienia sprowadzania do Polski produktów nie oznakowanych w języku polskim, przeznaczonych do oznakowania przed udostępnieniem ostatecznemu konsumentowi;
-
mimo wcześniejszych planów ostatecznie uniemożliwiono pozostanie w obrocie produktów po upłynięciu daty minimalnej trwałości;
-
niejasne i nierealistyczne są zasady rejestracji urządzeń dystrybucyjnych (maszyn vendingowych).
Kwestie te wymagają dalszych działań w okresie poprzedzającym uchwalenie ustawy przez Parlament
Ponadto podczas spotkania uzgodnieniowego odbyła się burzliwa dyskusja pomiędzy GIS a Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie kompetencji resortu rolnictwa w obszarze bezpieczeństwa żywności. Zgodnie ze stanowiskiem zajmowanym przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, ochrona interesów ekonomicznych konsumenta stanowi element bezpieczeństwa żywności i powinna stanowić element urzędowej kontroli w tym zakresie. Przedstawiciele GIS wyjaśnili, iż kompetencje IJHAR-S zostały określone w ustawie o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych i tylko w tej ustawie mogą być dokonywane zmiany związane z działalnością tej inspekcji.
pełna lista aktualności
|