GUS: Dobra koniunktura w branży żywnościowejW sierpniu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w handlu kształtuje się na poziomie plus 3 (plus 1 w lipcu). Poprawę koniunktury sygnalizuje 19 proc. badanych przedsiębiorstw, pogorszenie - 16 proc. (przed miesiącem odpowiednio 18 proc. i 17 proc.). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.Wskaźniki ogólnego klimatu koniunktury dla większości omawianych branż są korzystne. Najlepiej koniunkturę oceniają przedsiębiorstwa branży żywnościowej, dla której wskaźnik przyjmuje wartość plus 6 (plus 4 w lipcu). Branża artykuły gospodarstwa domowego ogółem odnotowuje wskaźnik równy plus 4 (plus 1 przed miesiącem). Wskaźnik dla branży pojazdy samochodowe wynosi plus 1 (minus 2 w lipcu).
Ujemny wskaźnik wynoszący minus 1 (minus 3 w zeszłym miesiącu) odnotowuje - jako jedyna - branża włókno, odzież, obuwie. Spośród badanych jednostek, w sierpniu 4,1 proc. deklaruje, że nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności (5,5 proc. przed rokiem). Największe trudności napotykane przez przedsiębiorstwa zgłaszające występowanie barier związane są z: konkurencją na rynku (barierę tę sygnalizuje 56 proc. przedsiębiorstw, w sierpniu 2009 r. 66 proc. - znaczenie tej bariery spadło w największym stopniu w porównaniu z ocenami sprzed roku), kosztami zatrudnienia (52 proc. w sierpniu, 57 proc. w analogicznym miesiącu 2009 r.), niedostatecznym popytem (46 proc. w sierpniu, 43 proc. przed rokiem), a także wysokimi obciążeniami na rzecz budżetu (42 proc. w sierpniu, 51 proc. rok temu).
Wysokie odsetki bankowe nie stanowią większej przeszkody dla przedsiębiorców (17 proc. w sierpniu i w analogicznym miesiącu 209r.).
(Źródło: GUS)
pełna lista aktualności
|