Nawet 4,3 miliona czekoladowych produktów dziennie – fabryka Mars w Janaszówku świętuje 30 lat działalnościFabryka wyrobów czekoladowych w Janaszówku od trzech dekad nieprzerwanie wytwarza uwielbiane przez konsumentów produkty kultowych marek z portfolio Mars. Niewiele osób wie, że produkowane tu batony Snickers, Twix, czy czekoladowe i orzechowe M&M’s spod Sochaczewa trafiają na sklepowe półki nie tylko w Polsce czy Centralnej Europie. Ich smakiem mogą się cieszyć konsumenci z ponad 50 krajów na świecie. Zakład w Janaszówku to dziś symbol dynamicznego rozwoju, lokalnych inwestycji i technologicznej nowoczesności. W ciągu najbliższych lat planowane jest uruchomienie kolejnych linii produkcyjnych, które pozwolą znacząco zwiększyć wolumen produkcyjny fabryki.Z okazji
jubileuszu zakład odwiedził Michael J. Mars, członek Zarządu Mars. Założona
w 1911 roku w kuchni Franka C. Marsa firma, to dziś globalna marka obecna na 80
rynkach, zatrudniająca blisko 150 tys. Współpracowników, która nieprzerwanie
pozostaje firmą rodzinną.
Historia
fabryki w Janaszówku
Polska historia
słodkich przekąsek z portfolio Mars rozpoczęła się w czerwcu 1994 roku, gdy w
Janaszówku pod Sochaczewem położono kamień węgielny pod pierwszą w Europie
Środkowej fabrykę słodyczy Mars. Już w
styczniu 1995 roku z fabryki wyjechała pierwsza paleta owocowych cukierków
Skittles®, sprowadzanych z Anglii i pakowanych w Janaszówku. Wkrótce
uruchomiono również produkcję tabliczek czekolady i gwiazdek Milky Way Magic
Stars®, a od stycznia 1996 roku – flagowych batonów Mars® i Snickers®.
Był to drugi
zakład Mars w Polsce, po uruchomionej wcześniej fabryce karmy dla zwierząt w
Sochaczewie. Obecnie fabryka w Janaszówku jest jednym z pięciu zakładów
firmy w kraju i trzecią co do wielkości fabryką czekolady Mars w Europie.
To dla mnie
ogromny zaszczyt być tu dziś, żeby docenić osiągnięcia 30 lat zaangażowania
naszych Współpracowników w wytwarzanie wysokiej jakości produktów, które cieszą
konsumentów w Polsce i na świecie. Fabryka w Janaszówku to nie tylko jeden z
filarów doskonałości łańcucha dostaw Mars w Europie, ale też wspaniała historia
wzajemnych korzyści i płynących z długoterminowego partnerstwa z Polską i
lokalną społecznością. Z całego serca życzę zespołowi kolejnych 30 lat sukcesów
i rozwoju – mówi Michael J. Mars.
Zakład, który napędza globalny
eksport
Aktualnie zakład
w Janaszówku posiada sześć linii produkcyjnych, w tym cztery w pełni
zautomatyzowane. Każdego dnia powstaje tu średnio 4,3 miliona opakowań słodyczy,
w tym batony Snickers®, Mars®, Twix®, czy Galaxy® / Dove®, a także draże M&M’s®
oraz czekoladowe gwiazdki Milky Way®, co przekłada się na ponad miliard wyrobów
rocznie.
Produkty z
Janaszówka wysyłane są do ponad 50 krajów na świecie, m.in. do Wielkiej
Brytanii (15%), Ukrainy (9%), Francji (7%), Niemiec (5%), Rumunii (5%), Arabii
Saudyjskiej, Iraku, Korei Południowej, czy Kenii. Aż 68% produkcji
dystrybuowane jest na rynek europejski, z czego znaczna część pozostaje w
Polsce, trafiając bezpośrednio do polskich konsumentów. Rodzimy rynek jest
jednym z najważniejszych kierunków dystrybucji i potwierdza strategiczne
znaczenie zakładu w strukturze Mars.
30 lat rozwoju,
innowacji i kapitału ludzkiego
W fabryce
pracuje dziś blisko 600 Współpracowników. Ponad 100 z nich związanych jest z
firmą od jej powstania, a 64% zespołu pracuje tu co najmniej 10 lat, co świadczy
o tym, że jest to cenione miejsce pracy.
Wśród
wdrażanych rozwiązań są m.in. coboty do pakowania, paletyzacji i sprzątania,
autonomiczne wózki oraz systemy monitorowania parametrów produkcji oparte na
uczeniu maszynowym (AI). Wiele usprawnień powstaje z inicjatywy samych
pracowników, w ramach programu „Make the Difference”, promującego innowacje
oddolne.
Fabryka w
Janaszówku to znacznie więcej niż miejsce produkcji, to społeczność
zaangażowanych i doświadczonych Współpracowników, których codzienna praca i
pasja stanowią fundament naszego sukcesu. Naszą siłą nie jest jedynie skala
produkcji, ale przede wszystkim jej jakość. Z dumą rozwijamy zakład jako
centrum innowacji, w którym technologia idzie w parze z troską o ludzi i
środowisko. Nieustannie doskonalimy procesy i dążymy do najwyższych standardów
operacyjnych – podkreśla Maxime Limpens, Dyrektor
fabryki Mars w Janaszówku. Naszym celem jest wyznaczanie nowych horyzontów
dla przemysłu jutra, w zgodzie z wizją: „Doskonali w działaniu, tworzymy
przyszłość – dodaje.
Technologia z
poszanowaniem tradycji
Zaawansowana
automatyzacja oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wdrażane w fabryce
Mars w Janaszówku zostały zaprojektowane tak, aby wspierać i kultywować
tradycyjne procesy produkcji czekolady, takie jak mieszanie, rozdrabnianie,
konszowanie, temperowanie i chłodzenie. Dzięki temu możliwe jest połączenie
najwyższych standardów efektywności operacyjnej z zachowaniem unikalnych
receptur i jakości charakterystycznej dla marek Mars. To synergiczne podejście
pozwala łączyć precyzję technologii z dziedzictwem rzemieślniczego podejścia do
produkcji, które od lat buduje zaufanie konsumentów na rynkach lokalnych i
międzynarodowych.
Zrównoważony
rozwój i ambitne cele środowiskowe
Zrównoważony
rozwój jest jednym z filarów globalnej strategii Mars. Od 2023 roku 100% kakao
wykorzystywanego w europejskich fabrykach należących do firmy, w tym w
Janaszówku, pochodzi ze źródeł zweryfikowanych jako odpowiedzialne.
W 2015 roku
uruchomiono w zakładzie nowoczesną oczyszczalnię ścieków o wartości 33 mln zł,
opartą na technologiach biologicznych i fizykochemicznych. Instalacja osiąga
ponad 99,9% efektywności w usuwaniu zanieczyszczeń i umożliwiła zmniejszenie
poboru wody wodociągowej o około 20%. Jednocześnie generuje zieloną parę i
energię z biogazu, powstającego z odpadów produkcyjnych.
Między 2015 a
2024 rokiem zakład zmniejszył intensywność zużycia energii (na tonę produktu) o
15%, a zużycie wody aż o 44%. W dłuższej perspektywie, od 2009 roku, udało się
ograniczyć ilość odpadów o 41%. Co istotne, już od 2007 roku żadne odpady nie
trafiają na składowisko, a wszystkie są poddawane recyklingowi materiałowemu
lub wykorzystywane energetycznie. Fabryka aktywnie wspiera realizację
globalnego celu Mars, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050
roku.
Inwestycje i
plany rozwoju
Od 2015 roku
firma zainwestowała w modernizację zakładu ponad 600 mln złotych. W ciągu
najbliższych lat planowane jest uruchomienie kolejnych trzech nowoczesnych linii
produkcyjnych, które pozwolą zwiększyć wolumen o 50%. Tym samym fabryka w
Janaszówku stanie się drugą co do wielkości fabryką czekolady Mars w
Europie.
Polska od lat
zajmuje strategiczne miejsce na mapie operacyjnej Mars w Europie. Potwierdzają
to konkretne decyzje i inwestycje w rozwój fabryki w Janaszówku, ale też
pozostałych zakładów firmy. Warto podkreślić, że Mars zainwestował do tej pory
w Polsce już ponad 4 miliardy zł. Planowane wdrożenia nowych linii pozwoli nie
tylko zwiększyć potencjał eksportowy, ale także umocnić naszą obecność na rynku
krajowym, rynkach Bałtyckich czy w całej Europie Centralnej – podsumowuje
Ewa Łapińska, General Manager Poland & Baltics Mars Wrigley.
O firmie Mars
Firma
Mars, Incorporated kieruje się przekonaniem, że świat, którego pragniemy jutro,
zaczyna się od tego, jak prowadzimy nasz biznes dzisiaj. Jako globalna,
rodzinna firma Mars przekształca się, wprowadza innowacje i ewoluuje, aby mieć
pozytywny wpływ na świat.
W zróżnicowanym i rozwijającym się portfolio wysokiej jakości przekąsek, żywności
oraz produktów i usług dla zwierząt, zatrudnianych jest ponad 150 000 oddanych
Współpracowników. Z ponad 47 miliardami dolarów rocznej sprzedaży, produkukowane są jedne z najbardziej lubianych marek na świecie, w tym Ben's Original™, CESAR®,
Cocoavia®, DOVE®, EXTRA®, KIND®, M&M's®, SNICKERS®, PEDIGREE®, ROYAL CANIN®
i WHISKAS®. Mars tworzy lepszy świat dla zwierząt domowych poprzez naszą globalną
sieć szpitali dla zwierząt i usług diagnostycznych - w tym AniCura, BANFIELD™,
BLUEPEARL™, Linnaeus i VCA™ - wykorzystując najnowocześniejszą technologię do
opracowania przełomowych programów w zakresie genetycznych badań przesiewowych
i testów DNA.
W Polsce
Mars działa i inwestuje od 1992 roku. Obecnie biznes Marsa w naszym kraju
obejmuje segment Mars Wrigley (wyroby czekoladowe, gumy do żucia, miętusy i
cukierki owocowe, przekąski, lody), Petcare (jedzenie dla zwierząt) oraz Mars
Global Services (centra usług wspólnych, które dostarczają usług HR, zakupowych
i finansowych spółkom Mars w wielu krajach). Częścią biznesu Marsa jest także
Royal Canin. We wszystkich fabrykach i biurach w Polsce Mars zatrudnia ponad 3
tysiące osób, których nazywa Współpracownikami. Podkreśla się w ten sposób
wkład każdego z nich w rozwój firmy i odpowiedzialność za budowanie przyszłości
Marsa.
Więcej informacji na
temat firmy Mars można uzyskać, odwiedzając stronę internetową www.mars.com. Śledź nas na Facebooku, Twitterze, Instagramie, LinkedIn i YouTube.