fresh&cool market: HoReCa – umiarkowany optymizmMakro Cash & Carry wyodrębniło specjalny dział zajmujący się obsługą klientów z sektora HoReCa. To odpowiedź na dynamicznie rozwijający się w ostatnich latach rynek gastronomiczno-hotelarski.Klienci MAKRO z branży HoReCa to około 60 tys. firm z całej Polski. Są wśród nich duże hotele i ekskluzywne restauracje, a także pizzerie, kawiarnie i bary szybkiej obsługi. Ocenia się, że ich właściciele lub pracownicy odpowiedzialni za zaopatrzenie zaopatrują się w MAKRO ogółem prawie 300 tys. razy w każdym miesiącu. Dzięki obszernej bazie danych zawierającej informacje o zachowaniach zakupowych klientów, eksperci firmy mogą obserwować zmiany na polskim rynku HoReCa.
Z ich analiz wynika wyraźnie, że mimo niezwykle dynamicznego wzrostu w ostatnich latach, sektor HoReCa będzie musiał stawić czoła wyzwaniom rynkowym, które towarzyszyć mogą kryzysowi gospodarczemu.
Wyniki badań podsumowujących 2008 rok wykazały, że nastąpił 7,1-procentowy wzrost ogólnopolskiego rynku HoReCa w stosunku do roku poprzedniego. Najbardziej spektakularny wynik uzyskał rynek gastronomiczny w Warszawie, który stanowi aż 21 proc. rynku ogólnopolskiego. Wzrost w aglomeracji warszawskiej był niemal dwa razy wyższy (13,6 proc.) niż przeciętnie w kraju. Pierwszy kwartał 2009 roku przyniósł jednak znaczne zahamowanie rozwoju. Specjaliści MAKRO odnotowali spowolnienie dynamiki wzrostu rynku HoReCa, która spadła do 1,5-2 proc. Taki trend najprawdopodobniej utrzyma się w dalszej części roku.
Tendencje rynkowe
Polski rynek gastronomiczny zaczynają dotykać skutki kryzysu ekonomicznego. Konsumenci co prawda nie rezygnują całkowicie z usług hoteli, restauracji czy kawiarni, jednak coraz częściej wybierają rozwiązania tańsze, a więc bary szybkiej obsługi oraz restauracje typu Fast Casual Dining, które sytuują się między klasycznym fast foodem a restauracją i wyróżniają się nieskomplikowaną ofertą za rozsądną cenę. Polacy rzadziej jadają dzisiaj w droższych restauracjach z pełną obsługą kelnerską- tzw. Fine Dining.
Tekst: Zofia Kobielska
Artykuł dostępny jest w majowym wydaniu miesięcznika fresh&cool market. Więcej informacji na stronie: http://www.fcmarket.pl/
pełna lista aktualności
|