Rejestracja „śliwki szydłowskiej” i „obwarzanka krakowskiego” jako ChOG Dnia 30 października 2010 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostały opublikowane dwa rozporządzenia Komisji Europejskiej: nr 975/2010 oraz nr 977/2010 z dnia 29 października 2010 r. Wpisują one w rejestr chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych odpowiednio nazwy: „śliwka szydłowska” oraz „obwarzanek krakowski”.
Są to
kolejne polskie produkty zarejestrowane przez Komisję Europejską jako Chronione
Oznaczenie Geograficzne(ChOG).
Pod nazwą
„śliwka szydłowska” rozumie się śliwki z pestkami lub bez pestek poddane
procesowi suszenia i wędzenia. Kształt śliwki zależy od odmiany i może być od
kulisto-spłaszczonego do podłużnego. Owoce charakteryzują się jednolitą,
elastyczną konsystencją miąższu i posiadają bardzo czysty, intensywny smak oraz
zapach wędzenia. Charakteryzują się bardzo pomarszczoną, błyszczącą,
ciemnogranatową skórką.
Wpływ na
wyjątkową jakość „śliwki szydłowskiej” mają unikalne umiejętności lokalnych
producentów oraz stosowane przez nich tradycyjne metody produkcji, m.in.
konstrukcja suszarni i sposób suszenia śliwek. Odpowiednia konstrukcja suszarni
zapewnia jednoczesny obieg ciepłego powietrza i dymu, dzięki czemu śliwki są
podsuszane i podwędzane.
Renoma
„śliwki szydłowskiej” związana jest z długą tradycją wytwarzania. Historia
produkcji i suszenia oraz wędzenia śliwek w Szydłowie sięga co najmniej czasów
przed II wojną światową, co potwierdzają badania na terenie gminy Szydłów.
„Obwarzanek
krakowski” to wypiek kształtem przypominający pierścień ze spiralną fakturą
powierzchni oraz widoczną posypką, ma kolor od jasnozłocistego do
jasnobrązowego z wyraźnym połyskiem. Odznacza się wyjątkową strukturą i
konsystencją miękiszu uzyskiwaną dzięki obwarzaniu ciasta w gorącej wodzie o
temperaturze co najmniej 90 °C, przed przystąpieniem do pieczenia.
Renoma
„obwarzanka krakowskiego” wypracowana została przez lokalnych piekarzy, którzy
od przeszło 600 lat oferują ten wyśmienity i wyjątkowy wyrób mieszkańcom
Krakowa i turystom odwiedzającym to miasto. W początkach swojej tradycji
„obwarzanek krakowski” mógł być wypiekany tylko w okresie Wielkiego Postu przez
piekarzy specjalnie wyznaczonych w tym celu przez cech piekarzy krakowskich.
Obecnie o renomie „obwarzanka krakowskiego” świadczy jego rola w akcjach
promocyjnych miasta. Produkt ten jest często wykorzystywany w reklamach jako
symbol bezpośrednio kojarzący się z Krakowem i Małopolską.
Obecnie już
22 polskie produkty zostały wpisane do unijnych rejestrów.