Kampania „ABC Dobrego Magazynowania” zrealizowana! Wszystkie działania w ramach kampanii edukacyjnej „ABC Dobrego Magazynowania”, realizowanej przez Polską Federację Producentów Żywności pod patronatem Głównego Inspektora Sanitarnego, zostały przeprowadzone z powodzeniem.
Ostatnim elementem kampanii była organizacja spotkań informacyjnych z największymi w Polsce sieciami handlowymi oraz przekazanie im specjalnie przygotowanych materiałów edukacyjnych.
Wiodącym w Polsce sieciom handlowym został
udostępniony film instruktażowy prezentujący 10 zasad dobrego magazynowania
oraz plakaty informacyjne w celu umieszczenia ich w magazynach sklepów
należących do danych sieci. Przekazywaniu materiałów towarzyszyły briefingi,
komunikujące cele i główne aspekty kampanii.
- Nasze
materiały edukacyjne spotkały się z dużym zainteresowaniem. Przedstawiciele
sieci handlowych wykorzystali je jako przydatne i pomocne narzędzie w ramach
swoich własnych procedur szkoleniowych – powiedział Andrzej Gantner, dyrektor
generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Związek Pracodawców. – Co więcej, uzgodniliśmy, że w przypadku
dużej rotacji w danym magazynie będziemy dostarczać kolejne egzemplarze
plakatów, gdyż pracownicy sieci często o nie pytają. Chcemy zapewnić, żeby
nasze rekomendacje były łatwo dla nich dostępne – dodał dyrektor Andrzej
Gantner.
W tzw. „I etapie kampanii”, specjalnie wyprodukowane
plakaty informacyjne, przedstawiające 10 zasad prawidłowego magazynowania
i ekspozycji napojów, soków i wód, trafiły do ponad 30 tys. wytypowanych małych
i średniej wielkości sklepów na terenie całej Polski.
- Cieszymy
się z realizacji tej kampanii edukacyjnej i jej efektów. Mamy nadzieję, że
zasady dobrego magazynowania napojów, soków i wód na trwale wpiszą się w
standardy działania punktów handlowych w Polsce zarówno tych mniejszych, jak i
wielkopowierzchniowych – powiedział Jan Bondar, Rzecznik Prasowy Głównego
Inspektoratu Sanitarnego.
Podstawą wszystkich działań edukacyjnych kampanii był
poradnik Dobrych Praktyk Magazynowania Napojów, Wód i Soków, opracowany przez
PFPŻ i zatwierdzony przez GIS. Kodyfikuje on 10 kluczowych zasad zalecanych
przez producentów, uwzględniając obowiązujące przepisy prawne i bezpieczne
standardy rynkowe. Zasady te to:
Sprawdzenie
jakości produktów i ich opakowania podczas dostawy,
Przechowywanie
produktów w chłodnym i suchym miejscu, unikanie przegrzania lub przemrożenia,
Unikanie
promieni słonecznych i zakaz długotrwałej ekspozycji napojów, wód i soków na
promienie UV,
Zachowanie
należytych odstępów od ścian i nie składowanie produktów na podłodze,
Składowanie
napojów, wód i soków z dala od innych produktów wydzielających intensywne
zapachy, np. proszków do prania lub karmy dla zwierząt
Rotacja
produktów wg reguły FEFO („first expire – first out”),
Przestrzeganie
terminów przydatności do spożycia i usuwanie z miejsca sprzedaży produktów
przeterminowanych,
Przestrzeganie
bezpiecznej wysokości składowania,
Zabezpieczenie
produktów przed kurzem, pyłem, insektami i gryzoniami,
Zakaz
wysyłki lub sprzedaży produktów uszkodzonych, o podejrzanej jakości,
przeterminowanych lub zwróconych w ramach reklamacji.