Reklama alkoholu: Czy reklama napojów alkoholowych w mediach społecznościowych jest legalna? Odpowiedź może Cię zaskoczyć
Siła oddziaływania social mediów na konsumentów stała się w wielu branżach kluczowa. Dlatego ich rolę dostrzegają także producenci i dystrybutorzy napojów alkoholowych. Z tego względu coraz więcej influencerów lub celebrytów na swoich profilach (np. na Instagramie) promuje takie napoje. Część z tych osób zdążyła się jednak spotkać z krytyką, a niektórzy nawet ze zdecydowanymi działaniami organów wymiaru sprawiedliwości.
W Polsce sprzedaż wyrobów alkoholowych jest działalnością regulowaną, co oznacza, że objęta jest szczególnymi przepisami ustawy z dnia 16 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2023 r. poz. 2151), które ze względu na dobro wyższej rangi (w tym przypadku w szczególności zdrowie obywateli i porządek publiczny) ograniczają swobodę działalności gospodarczej.
Dalsze omówienie tematu można znaleźć w opracowaniu "Reklama napojów alkoholowych w social mediach – czy jest legalna?", które dla czytelników "Food-Lex" przygotowała Iwona Kacprzak, radca prawny Eversheds Sutherland Poland.
W artykule:
- czy można reklamować napoje alkoholowe?
- zakaz reklamy lub promocji napojów alkoholowych a współpraca z influencerami
- kiedy reklama lub promocja maja charakter publiczny?
- stanowisko instytucji publicznych
- odpowiedzialność karna za złamanie zakazu reklamy.
Kwartalnik "Food-Lex" nr 1/2024:
https://www.food-lex.pl/kwartalnik-food-lex-15435