Ochrona oznaczeń geograficznych w handlu z państwami trzecimi

Oznaczenia geograficzne mają szczególne znaczenie z punktu widzenia sprzedaży oraz eksportu produktów. Konsumenci, dokonując zakupów, często decydują się na produkty spożywcze wyprodukowane w konkretnym kraju, np. francuskie lub włoskie sery bądź wino.

Autentyczność produktów często wynika z unikalnych warunków środowiskowych konkretnego regionu lub z wieloletnich tradycji wytwarzania, co szczególnie dotyczy artykułów spożywczych. W dobie masowej produkcji towarów konsumenci coraz bardziej cenią sobie produkty o wyjątkowych cechach, które są ściśle powiązane z miejscem ich pochodzenia. Oznaczenia geograficzne mają na celu zabezpieczenie zarówno konsumentów, jak również producentów przed nieuczciwymi praktykami, które mogą polegać na stosowaniu wprowadzających w błąd oznaczeń, sugerujących nieprawdziwe pochodzenie, typ lub jakość produktu.


 W dobie globalizacji oznaczenia geograficzne stanowią także istotne narzędzie walki z podróbkami, wspierając lokalnych producentów i promując dziedzictwo kulturowe regionów na arenie międzynarodowej, przyczyniając się do ich rozwoju gospodarczego, zapewniając jednocześnie przewagę konkurencyjną na światowych rynkach.

 

Zapraszamy do lektury artykułu Paulina Wozniak-Klimek - Kancelaria Schoenherr Halwa Okoń Chyb sp.k. oraz innych interesujących publikacji w ostatnim wydaniu kwartalnika Food-Lex.


W artykule:

  • oznaczenia geograficzne - regulacje prawne
  • wzmocniona umowa o partnerstwie i współpracy (EPCA) miedzy Unia Europejska a Kirgistanem
  • ochrona oznaczeń geograficznych polskich napojów spirytusowych w państwach trzecich
  • konsekwencje naruszenia chronionego oznaczenia geograficznego.

Kwartalnik "Food-Lex" nr 4/2024 >>


Rogalik