Jakość handlowa dań azjatyckich w 2022 r.

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych sprawdziła jakość handlową dań kuchni azjatyckiej w 63 lokalach gastronomicznych.

Cechy organoleptyczne
Oceną organoleptyczną objęto 19 partii. Z uwagi na brak kiełków deklarowanych w karcie
menu oraz obecność kawałków brokułu, który nie był deklarowany jako składnik dania zakwestionowano 1 partię (5,3%).


Badania laboratoryjne
Parametry fizykochemiczne sprawdzono w 46 partiach, z czego 9 zakwestionowano (19,6%). Wykryto obecność DNA niedeklarowanych surowców (głównie mięsa wieprzowego w daniach z zadeklarowaną wołowiną lub drobiem).


Oznakowanie
Oznakowanie zweryfikowano w przypadku 111 partii, z czego w 86 stwierdzono nieprawidłowości (77,5%). Dotyczyły one m.in.: 

  • Podmiany asortymentowej, np. wołowinę w daniu „wołowina 5 smaków”  zastąpiono mięsem wieprzowym, a wołowinę w daniu „makaron z mięsem wołowym” zastąpiono mięsem wieprzowym i drobiowym.
  • Stosowania nieprawidłowej nazwy dania, tj. podanie niepełnej nazwy bez opisu  umożliwiającego poznanie rzeczywistego charakteru dania (np. „kurczak chrupiący”), brak  informacji o wszystkich komponentach dania (np. surówce, ryżu) czy brak opisu wskazującego na pozbawienie kaczki kości.
  • Braku wykazu składników (w tym alergenów) lub podanie go w nieprawidłowy sposób (np. brak wyróżnienia alergenów, brak informacji o procentowej zawartości składników wymienionych w nazwie, brak wyszczególnienia wszystkich użytych składników, pominięcie komponentów składnika złożonego, niezachowanie malejącej kolejności użytych składników).
  • Podanie informacji, że danie jest bezglutenowe, podczas gdy w składzie użytych do jego produkcji sosów obecna była mąka pszenna.
  • Braku informacji o zastosowanych procesach obróbki (np. smażeniu, panierowaniu) lub podanie nieprawdziwej deklaracji w tym zakresie (w nazwie podano „kurczak pieczony”, podczas gdy był to filet z kurczaka panierowany i smażony w głębokim tłuszczu). 
  • W przypadku oferowania środków spożywczych do sprzedaży za pośrednictwem strony internetowej, nieudostępnianie konsumentom obowiązkowych informacji na temat żywności przed ostatecznym dokonaniem zakupu oraz w materiałach towarzyszących (w tym wykazu składników wraz z alergenami).
Źródło: IJHARS

Fotolia_202075610_S