KE przeznacza 132 mln euro na promowanie zrównoważonych i wysokiej jakości produktów rolno-spożywczych w UE i na całym świecie
Przyjęty przez Komisję program prac w zakresie polityki promocyjnej na 2025 r. ma na celu stworzenie nowych możliwości rynkowych dla unijnych rolników i szerzej rozumianego unijnego przemysłu spożywczego, a także pomóc im zabezpieczyć istniejącą działalność. Priorytety uwzględniają nadrzędne cele zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności, a także bezpieczeństwa żywnościowego, określone w wytycznych politycznych dla Komisji na lata 2024–2029.
Przyjęcie programu prac na 2025 r. oznacza również 10 lat unijnej polityki promocyjnej. W tym okresie Komisja Europejska współfinansowała łącznie ponad 600 kampanii opatrzonych wspólnym podpisem – „Enjoy, it's from Europe” – wspierających renomę unijnych produktów rolno-spożywczych w Unii i na całym świecie.
Kwoty dostępne na programy, które mają zostać wybrane w 2025 r., są podzielone między promocję w państwach trzecich i na rynku wewnętrznym UE, odpowiednio 63,4 mln EUR i 58,6 mln EUR.
W programie prac wskazano, które regiony i kraje uznane zostały za główne rynku docelowe promocji ze względu na ich wysoki potencjał wzrostu eksportu poza UE. Należą do nich Chiny, Japonia, Korea Południowa, Singapur i Ameryka Północna. Zjednoczone Królestwo pozostaje jednym z głównych rynków eksportowych dla unijnych produktów rolno-spożywczych, pochłaniając ponad 20 % unijnego eksportu produktów rolno-spożywczych.
Budżet przeznaczony na rynek wewnętrzny UE jest podzielony w następujący sposób:
- Kampanie ukierunkowane na rynek wewnętrzny będą obejmować działania informacyjne i promocyjne skoncentrowane na unijnych systemach jakości, w szczególności na oznaczeniach geograficznych (chroniona nazwa pochodzenia (ChNP), chronione oznaczenie geograficzne (ChOG) i gwarantowana tradycyjna specjalność (GTS)), z budżetem przeznaczonym na ten cel w wysokości 17,1 mln EUR. Obecnie chroni się ponad 3500 nazw produktów i napojów rolno-spożywczych, gwarantując konsumentom oryginalne produkty i chroniąc dziedzictwo kulturowe i kulinarne UE.
- Budżet w wysokości 28,8 mln euro przeznaczono na programy mające na celu zwiększenie świadomości i rozpoznawalności lub produktów uprawianych ekologicznie i w sposób zrównoważony, w tym o wyższych standardach dobrostanu zwierząt.
- 12,7 mln euro przeznaczono na stymulowanie spożycia świeżych owoców i warzyw w kontekście zrównoważonej diety.
Kolejne 10 mln EUR przeznaczono na działania w przypadku poważnych zakłóceń na rynku, utraty zaufania konsumentów lub innych problemów. Budżet ten jest realokowany na programy w państwach trzecich, jeżeli nie zostanie wykorzystany.
Ponadto program prac przewiduje również szereg inicjatyw, które będą realizowane bezpośrednio przez Komisję Europejską. Działania takie obejmują kampanie promocyjne i informacyjne w państwach trzecich, udział w maksymalnie pięciu dużych międzynarodowych targach rolno-spożywczych, organizację misji wysokiego szczebla z przedstawicielstwami biznesowymi w państwach trzecich oraz opracowanie podręczników wejścia na rynek dla eksporterów.
Kolejne kroki
22 stycznia 2025 r. Europejska Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych (REA) ogłosi dwa zaproszenia do składania wniosków – jedno dotyczące tak zwanych „prostych” programów, z udziałem co najmniej jednej organizacji z tego samego kraju UE; jeden dla programów „multi” z udziałem co najmniej dwóch organizacji z co najmniej dwóch państw członkowskich lub z jednej organizacji na szczeblu europejskim lub większej ich liczby. Szeroki zakres podmiotów gospodarczych, takich jak organizacje handlowe i producentów oraz grupy rolno-spożywcze odpowiedzialne za działania promocyjne, kwalifikuje się do ubiegania się o finansowanie i składania wniosków. Zaproszenia do składania wniosków będą otwarte przez okres trzech miesięcy. Mapa wszystkich kampanii promocyjnych i informacyjnych oraz „kontroler kwalifikowalności” są dostępne na nowym portalu „Enjoy, It's from Europe”.
Dzień informacyjny odbędzie się w Brukseli i online w dniach 29 i 30 stycznia 2025 r. Potencjalni beneficjenci są zapraszani do udziału w celu uzyskania informacji na temat możliwości finansowania i procesu składania wniosków. Będą mieli okazję usłyszeć od beneficjentów, którzy odnieśli sukces, a także nawiązać kontakty z potencjalnymi partnerami projektu.