Zgodnie z nowymi
wymaganiami, w systemie operuje się pojęciem RWS (Referencyjne Wartości
Spożycia) zamiast dotychczasowego określenia GDA (Wskazane Dzienne Spożycie).
Referencyjne Wartości Spożycia (RWS dawniej
określane GDA) to typowe ilości składników odżywczych, które powinny być
spożywane przez większość osób w ciągu doby.
Ponieważ występuje wiele różnic pomiędzy ludźmi, np. we wzroście, masie
ciała i poziomach aktywności, RWS nie stanowią wartości docelowych dla
poszczególnych osób, ale poziomy orientacyjne, według których można ocenić
udział poszczególnych składników odżywczych na porcję danego produktu.
% RWS wraz z innymi informacjami żywieniowymi
stanowią wytyczne pomagające konsumentom zrozumieć ile w przybliżeniu energii,
tłuszczów, tłuszczów nasyconych, cukrów i soli
mogą dostarczyć wraz z pożywieniem w ciągu doby w ramach prawidłowej
zbilansowanej diety.
% RWS mogą być podawane dobrowolnie przez
zainteresowane podmioty działające w branży spożywczej, zgodnie z
postanowieniami zawartymi w Rozporządzeniu nr 1169/2011.
% RWS oblicza się na ogół jako odniesienie do porcji
produktu.
Porcja produktu
- Obowiązkiem
producenta jest określenie wielkości porcji dla artykułu spożywczego lub
napoju.
- Wielkość porcji powinna
zawierać ilość produktu, co do której można słusznie się spodziewać, że
zostanie jednorazowo spożyta.
- W przypadku gdy jest to
uzasadnione z punktu widzenia przejrzystości informacji dostarczanej
konsumentowi, wielkość spożywanej ilości, bądź porcji powinna być opisana
nie w jednostkach metrycznych, lecz w postaci miar stosowanych w
gospodarstwie domowym, obok podanej informacji na temat masy/ilości
produktu: np. 2 herbatniki (60g).
- Artykuły spożywcze, w
tym napoje, które są pakowane w ilościach, które prawdopodobnie
zostaną spożyte jednorazowo, powinny zawierać na etykiecie informacje
dotyczące wartości odżywczej całej zawartości opakowania.
-
W przypadku gdy na etykiecie nie ma wystarczającej ilość miejsca,
aby podać pełne informacje o wartości odżywczej jednej porcji produktu, należy
odesłać konsumenta np. do strony internetowej lub linii informacyjnej dla
konsumentów, gdzie można uzyskać taką informację.
|