Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Polskie firmy spożywcze w Malezji, Indonezji i Wietnamie
Polskie firmy m.in. z branży górniczej, kosmetycznej i spożywczej rozpoczęły misję gospodarczą w Azji Południowo-Wschodniej. W najbliższych dniach w Malezji, Indonezji i Wietnamie spotkają się z przedstawicielami azjatyckiego biznesu. Wezmą także udział w targach i konferencjach.

"Podejmujemy intensywne działania w obszarze współpracy gospodarczej na nowych kierunkach. Azja Południowo-Wschodnia jest dla naszych przedsiębiorców terenem bardzo odległym. Do tej pory otwieraliśmy się przede wszystkim na Azję Środkową. Dużym skokiem dla naszych przedsiębiorców było wejście na rynek chiński. Mamy dobre kontakty z Japonią, aczkolwiek nie są to kontakty stricte handlowe, bardziej inwestycyjne" - powiedziała PAP wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik.


Jak dodała, w ostatnich latach szczególnie aktywnie w regionie Azji Południowo-Wschodniej są USA i Chiny. "Uważam, że Polska jest dobrym partnerem dla dywersyfikacji handlu w tych krajach. Będziemy chcieli zaprezentować tam całą gamę produktów mechanicznych, zarówno urządzeń, jak i specjalistycznego sprzętu. Zaprezentujemy tam też nasze produkty chemiczne i oczywiście żywność" - zaznaczyła.


Organizatorem misji jest Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Przewodniczy jej wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska. W misji biorą udział przedstawiciele polskiego biznesu m.in. z sektorów: spożywczego (mleczarski, drobiowy, handel kawą i alkoholami, piwowarski), górniczego oraz kosmetycznego.


Podczas misji odbędą się trzy konferencje "Made in Poland: cooperation opportunities for companies": w Hanoi (14 kwietnia), Dżakarcie (16 kwietnia) oraz Kuala Lumpur (22 kwietnia). Przedsiębiorcy będą nawiązywać relacje biznesowe z przedstawicielami azjatyckiego biznesu. Będą tam także polskie firmy, które już współpracują z tym regionem, np. mają certyfikaty eksportowe do Wietnamu, czy sprowadzają z Wietnamu kawę do Polski, a teraz chcą zdywersyfikować działalność i eksportować tam polskie alkohole. Na każdej z konferencji spodziewanych się około 60-80 lokalnych przedsiębiorców, izb handlowych i instytucji związanych z biznesem.


Dodatkowo polskie firmy wezmą udział w targach VietnamExpo w Hanoi oraz Food and Hotel Indonesia w Dżakarcie. W obu tych krajach podczas targów zorganizowano polskie stoiska narodowe.


W ramach misji odbędą się też szkolenia z miejscowymi ekspertami i przedstawicielami polskich placówek dyplomatycznych na temat warunków wejścia na lokalne rynki, spotkania z izbami przedsiębiorców czy wizyty studyjne, aby poznać specyfikę handlu produktami eksportowymi na danym rynku.


Obecnie roczna wartość polsko-indonezyjskiej wymiany handlowej wynosi zaledwie 850 mln dolarów, w tym nadwyżka Indonezji to ponad 300 mln dolarów. W ostatnich latach Indonezja importowała z Polski głównie produkty przemysłu chemicznego, maszyny czy produkty pochodzenia zwierzęcego, m.in. nabiał. Z kolei Polska sprowadzała maszyny, wyroby przemysłu chemicznego, wyroby przemysłu lekkiego i artykuły rolno-spożywcze.


W przypadku Malezji wymiana handlowa jest nieco większa - wyniosła w 2014 r. 1 mld 170 mln dolarów, z czego polski eksport to 189,5 mln dolarów, a import - 981 mln dolarów. Główne towary eksportowane z Polski do Malezji w 2014 roku to: wyroby z metali nieszlachetnych, urządzenia mechaniczne i elektryczne, przyrządy i aparaty optyczne, tworzywa sztuczne i wyroby z kauczuku, produkty pochodzenia zwierzęcego. Główne towary importowane do Polski z Malezji w 2014 roku o: urządzenia mechaniczne i elektryczne, tworzywa sztuczne, kauczuk naturalny i wyroby z kauczuku, tłuszcze i oleje roślinne oraz produkty przemysłu chemicznego.


Wartość wymiany towarowej Polski z Wietnamem na przestrzeni ostatnich kilku lat systematycznie wzrasta. W 2014 r. wyniosła 1 mld 470 mln dolarów, z czego polski eksport 173 mln dolarów, a import 1 mld 297 dolarów. Główne towary eksportowane do Wietnamu w 2014 r. to: produkty pochodzenia zwierzęcego, gotowe art. spożywcze, urządzenia mechaniczne i elektryczne, produkty chemiczne, wyroby nieszlachetne. Główne towary importowane z Wietnamu w ubiegłym roku to m.in. produkty pochodzenia roślinnego, obuwie, galanteria, materiały i wyroby włókiennicze.


(Źródło: PAP)

 


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij