Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Dyrektor Coca-Cola HBC: Nowe trendy konsumenckie to wyzwanie dla handlu i producentów
Wprowadzanie produktów markowych do sieci dyskontowych to trend, który od jakiegoś czasu rozwija się w wielu krajach, dobrym przykładem jest np. rynek dyskontów niemieckich. Ich doświadczenia potwierdzają zasadność takich zmian - zauważa w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska.

- Zmniejsza się lojalność polskiego klienta zarówno wobec detalistów, jak i producentów żywności. Jednocześnie rosną oczekiwania związane z obniżkami cen. Jak to wpływa na strategię Coca-Coli?


- Rzeczywiście obserwujemy trend zwiększającej się grupy tzw. Smart Shopperów, którzy z definicji szukają okazji cenowych. Oprócz tego wzrasta presja czasu, która dotyka większości konsumentów, w tym osoby dokonujące zakupów do domu - są to najczęściej matki, często pracujące. Aby sprostać ich potrzebom proponujemy naszym partnerom gotowe rozwiązania, np. pomysł na wieczorny obiad. Takie rozwiązania „tu i teraz" pozwalają wspólnie budować wartość kategorii.


- Presję cenową sklepy starają się zrekompensować poprzez zwiększenie atrakcyjności oferty, poszerzenie asortymentu. Czy producentom żywności uda się wygenerować dodatkową sprzedaż w wyniku poszerzenia oferty asortymentowej przez handel nowoczesny?


- Handel nowoczesny nie jest jedynym kanałem, który może wygenerować większą sprzedaż. Na rynku obserwujemy trend zwiększającej się liczby sklepów specjalistycznych. Sieci handlu nowoczesnego próbują efektywnie dopasować swoją ofertę handlową do zróżnicowanych potrzeb konsumentów. Jest to niezmiernie trudne, gdyż każde wprowadzenie oferty niszowej wiąże się z dodatkowymi kosztami operacyjnymi po stronie sieci. Te sieci, które zdecydują się w jak najlepszym stopniu sprostać wyzwaniu, mogą liczyć na długotrwałą lojalność nabywcy. Jednakże w krótkim czasie nie przełoży się ona w znaczący sposób na wzrost obrotów.


- Dyskonty zaczęły wprowadzać do swojej oferty produkty markowe. Czy to szansa dla dostawców dysponujących silnymi brandami?


- Wprowadzenie produktów markowych do sieci dyskontowych to trend, który od jakiegoś czasu rozwija się w wielu krajach - dobrym przykładem jest rynek dyskontów niemieckich. Ich doświadczenia potwierdzają zasadność takich zmian. Jak zawsze rzetelna analiza asortymentowa i dobra znajomość konsumentów to klucz w podejmowaniu decyzji. W przypadku przemyślanego poszerzenia asortymentu, produkty markowe pomagają sieciom zwiększyć wartość kategorii. Niejednokrotnie niewłaściwe decyzje powodują spadek sprzedaży produktów marek własnych, a w efekcie spadek sprzedaży całej kategorii.


- Jednak większość sieci nadal rozwija produkty pod markami własnymi...


- Proces optymalizacji asortymentu to szansa dla tych sieci handlowych, których decyzje podejmowane są w oparciu o potrzeby tzw. shopperów. Profile nabywców różnią się pomiędzy sieciami. W samej sieci występują również różnice na poziomie różnych lokalizacji - np. duże miasta, małe miasteczka. Zdecydowanie przemyślane decyzje to szansa zarówno dla sieci jaki i dostawców.


- W Polsce obserwujemy obecnie odejście od zakupów w hipermarkecie raz w tygodniu na rzecz zakupów bieżących, gdzie, oprócz jakości i świeżości asortymentu, istotną rolę odgrywa również bliskość do miejsca zakupów. Czy wpływa to nie tylko na handel, ale też na strategie producentów?


- Proces jest zauważany i znacząco wpływa na strategię producentów w wielu aspektach, w tym w zakresie oferowanych pojemości opakowań, czy mechanizmów promocyjnych. Jest to szczególnie duże wyzwanie dla sieci detalicznych działających jednocześnie w różnych formatach sklepów. Rozróżnienie ofert w zależności od formatu sklepu to duże wyzwanie dla procesów operacyjnych, jednakże te sieci które sobie z tym poradzą lepiej i odpowiedzą na potrzeby swoich nabywców z czasem zwiększą ich lojalność wobec siebie.

 

(Źródło: Portalspożywczy.pl)


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij