Wysokość opłat rejestracyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 27 sierpnia 2014 r.
w sprawie wysokości opłat rejestracyjnych

Na podstawie art. 210 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wysokość opłaty rejestracyjnej oblicza się według następującego wzoru:

gdzie:

O - oznacza wysokość opłaty rejestracyjnej,

B - oznacza wysokość bazowej stawki opłaty rejestracyjnej ustalonej dla danego rodzaju instalacji,

WR - oznacza maksymalną teoretyczną (możliwą teoretycznie do osiągnięcia) wielkość parametru charakteryzującego skalę działalności prowadzonej w danej instalacji,

WP - oznacza progową wielkość parametru charakteryzującego skalę działalności prowadzonej w instalacji danego rodzaju.

2.
Wysokość bazowych stawek opłaty rejestracyjnej ustalonych dla danego rodzaju instalacji B oraz progowe wielkości parametrów charakteryzujących skalę działalności prowadzonej w instalacji danego rodzaju WP, o których mowa w ust. 1, określa załącznik do rozporządzenia.
3.
Wielkość wskaźnika WR wyraża się w takich samych jednostkach jak wielkość wskaźnika WP.
4.
Jeżeli na terenie zakładu położona jest więcej niż jedna instalacja tego samego rodzaju, to wskaźnik WR określa się jako sumę maksymalnych teoretycznych wielkości parametrów charakteryzujących skalę działalności poszczególnych instalacji.
§  2.
1.
Jeżeli wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego lub wniosek o zmianę pozwolenia zintegrowanego w związku z dokonaniem istotnych zmian w instalacji objętej tym pozwoleniem obejmuje instalacje różnego rodzaju, zlokalizowane na terenie jednego zakładu, wysokość opłaty rejestracyjnej jest równa sumie opłat ustalonych dla poszczególnych rodzajów instalacji, obliczonych według wzoru, o którym mowa w § 1 ust. 1.
2.
Jeżeli wielkość wskaźnika WR jest mniejsza niż wielkość wskaźnika WP lub równa tej wielkości, to wysokość opłaty rejestracyjnej jest równa bazowej stawce opłaty.
3.
Jeżeli obliczona wysokość opłaty rejestracyjnej jest wyższa niż 12 000 zł, to opłatę wnosi się w wysokości 12 000 zł.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 5 września 2014 r. 2

ZAŁĄCZNIK

WYSOKOŚĆ BAZOWYCH STAWEK OPŁATY REJESTRACYJNEJ USTALONYCH DLA DANEGO RODZAJU INSTALACJI ORAZ PROGOWE WIELKOŚCI PARAMETRÓW CHARAKTERYZUJĄCYCH SKALĘ DZIAŁALNOŚCI PROWADZONEJ W INSTALACJI DANEGO RODZAJU

Lp. Rodzaje instalacji wymagające pozwolenia zintegrowanego Bazowa stawka opłaty rejestracyjnej (B) w zł Progowa wielkość parametru (WP)
1 Instalacje do wytwarzania energii i paliw:
1.1 do spalania paliw o nominalnej mocy1) nie mniejszej niż 50 MW 2000 nominalna moc1) 100 MW
1.2 do rafinacji ropy naftowej lub gazu 3600 dla ropy naftowej; 2000 dla gazu zdolność produkcyjna2) 2000 ton ropy naftowej na dobę; 100 000 m3 gazu na dobę
1.3 do produkcji koksu 4000 zdolność produkcyjna2) 500 ton koksu na dobę
1.4 do zgazowania lub upłynniania:
a) węgla 3600 zdolność przetwarzania3) 1000 ton surowca na dobę
b) paliw innych niż wymienione w lit. a o całkowitej nominalnej mocy1) nie mniejszej niż 20 MW 3600 nominalna moc1) 1000 MW
2 Instalacje do produkcji i obróbki metali:
2.1 do prażenia lub spiekania rud metali, w tym rudy siarczkowej 2000 zdolność przetwarzania3) 1000 ton rudy na dobę
2.2 do produkcji surówki żelaza lub stali surowej, pierwotny lub wtórny wytop, łącznie z ciągłym odlewaniem stali o zdolności produkcyjnej2) ponad 2,5 tony na godzinę 2000 zdolność produkcyjna2) 5 ton wytopu na godzinę
2.3 do obróbki stali lub stopów żelaza:
a) poprzez walcowanie na gorąco o zdolności produkcyjnej2) ponad 20 ton stali na godzinę 800 zdolność produkcyjna2) 40 ton stali surowej na godzinę
b) kuźnie z młotami o energii przekraczającej 50 KJ na młot, w których stosowana łączna moc cieplna przekracza 20 MW 800 energia 100 KJ na młot
c) do nakładania powłok metalicznych z wsadem przekraczającym 2 tony wyrobów stalowych na godzinę 800 wsad 4 tony wyrobów stalowych na godzinę
2.4 do odlewania stali lub stopów żelaza o zdolności produkcyjnej2) ponad 20 ton wytopu na dobę 1600 zdolność produkcyjna2) 40 ton wytopu na dobę
2.5 do produkcji metali nieżelaznych z rud metali, koncentratów lub surowców wtórnych w wyniku procesów metalurgicznych, chemicznych lub elektrolitycznych 2000 zdolność produkcyjna2) 40 ton metali na dobę
2.6 do topienia, łącznie ze stapianiem, metali nieżelaznych, w tym produktów z odzysku lub odlewania metali nieżelaznych o zdolności produkcyjnej2) przekraczającej 4 tony wytopu na dobę dla ołowiu i kadmu lub 20 ton wytopu na dobę dla pozostałych metali 1200 zdolność produkcyjna2) 10 ton wytopu na dobę dla ołowiu i kadmu;

40 ton wytopu na dobę dla pozostałych metali

2.7 do powierzchniowej obróbki metali lub materiałów z tworzyw sztucznych z wykorzystaniem procesów elektrolitycznych lub chemicznych, gdzie całkowita pojemność wanien procesowych przekracza 30 m3 1200 całkowita pojemność wanien procesowych 100 m3
3 Instalacje w przemyśle mineralnym:
3.1 do produkcji:
a) klinkieru cementowego w piecach obrotowych o zdolności produkcyjnej2) ponad 500 ton na dobę lub w innych piecach o zdolności produkcyjnej2) ponad 50 ton na dobę 1800 zdolność produkcyjna2) 1000 ton klinkieru na dobę
b) wapna w piecach o zdolności produkcyjnej2) ponad 50 ton na dobę 1200 100 ton wapna na dobę
c) tlenku magnezu w piecach o zdolności produkcyjnej2) ponad 50 ton na dobę 1200 100 ton tlenku magnezu na dobę
3.2 do wytwarzania produktów z azbestu lub produktów zawierających azbest 2000 zdolność przetwarzania3) 1 tona azbestu lub przetworzonego azbestu na dobę
3.3 do produkcji szkła, w tym włókna szklanego, o zdolności produkcyjnej2) ponad 20 ton wytopu na dobę 2400 zdolność produkcyjna2) 40 ton wytopu na dobę
3.4 do wytapiania substancji mineralnych, w tym produkcji włókien mineralnych, o zdolności produkcyjnej2) ponad 20 ton wytopu na dobę 2400 zdolność produkcyjna2) 40 ton wytopu na dobę
3.5 do produkcji wyrobów ceramicznych za pomocą wypalania, o zdolności produkcyjnej2) ponad 75 ton na dobę 1200 zdolność produkcyjna2) 150 ton wyrobów na dobę
4 Instalacje w przemyśle chemicznym do wytwarzania, przy zastosowaniu procesów chemicznych lub biologicznych:
4.1 organicznych substancji chemicznych:
a) węglowodorów 1200 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
b) pochodnych węglowodorów, zawierających tlen, takich jak: alkohole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry, sole kwasów karboksylowych, etery, nadtlenki, żywice epoksydowe 2400 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
c) pochodnych węglowodorów, zawierających azot, takich jak: aminy, amidy, nitrozwiązki lub azotany, nitryle, cyjaniany, izocyjanki 3200 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
d) pochodnych węglowodorów, zawierających fosfor 3200 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
e) pochodnych węglowodorów, zawierających siarkę 3200 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
f) pochodnych węglowodorów, zawierających fluorowce 3200 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
g) związków metaloorganicznych 3200 zdolność produkcyjna2) 500 ton produktów na dobę
h) tworzyw sztucznych, takich jak: polimery, syntetyczne włókna polimerowe i włókna oparte na celulozie 3200 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
i) kauczuków syntetycznych 2400 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
j) barwników i pigmentów 3200 zdolność produkcyjna2) 500 ton produktów na dobę
k) środków powierzchniowo czynnych 3200 zdolność produkcyjna2) 100 ton składnika aktywnego na dobę
l) innych niż wymienione w lit. a-k 2400 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
4.2 nieorganicznych substancji chemicznych:
a) gazów, takich jak: amoniak, chlor lub chlorowodór, fluor lub fluorowodór, tlenki węgla, związki siarki, tlenki azotu, wodór, chlorek karbonylu 3200 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
b) kwasów, takich jak: chromowy, fluorowodorowy, fosforowy, azotowy, solny, siarkowy, oleum, kwasy siarkawe 3600 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
c) zasad, takich jak: wodorotlenek amonu, wodorotlenek potasu, wodorotlenek sodu 2000 zdolność produkcyjna2) 500 ton produktów na dobę
d) soli, takich jak: chlorek amonu, chloran potasu, węglan potasu, węglan sodu, nadborany, azotan srebra 2000 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
e) niemetali, tlenków metali lub innych związków nieorganicznych: krzemu, węglika wapnia, węglika krzemu 2000 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
f) innych niż wymienione w lit. a-e 2000 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
4.3 nawozów prostych lub złożonych na bazie fosforu, azotu lub potasu 3200 zdolność produkcyjna2) 1000 ton produktów na dobę
4.4 środków ochrony roślin lub produktów biobójczych 3600 zdolność produkcyjna2) 10 ton składnika aktywnego na dobę
4.5 produktów leczniczych lub surowców farmaceutycznych 3600 zdolność produkcyjna2) 10 ton składnika aktywnego na dobę
4.6 materiałów wybuchowych 3600 zdolność produkcyjna2) 10 ton składnika aktywnego na dobę
5 Instalacje w gospodarce odpadami:
5.1 do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych o zdolności przetwarzania3) ponad 10 ton na dobę, z wykorzystaniem następujących działań:

a) obróbki biologicznej,

b) obróbki fizyczno-chemicznej,

c) sporządzania mieszanki lub mieszania przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w lit. a, b oraz d-k i lp. 5.2,

d) przepakowywania przed poddaniem któremukolwiek z procesów wymienionych w lit. a-c oraz e-k i lp. 5.2,

e) regeneracji lub odzyskiwania rozpuszczalników,

f) recyklingu lub regeneracji materiałów nieorganicznych innych niż metale i związki metali,

g) regeneracji kwasów lub zasad,

h) odzyskiwania składników stosowanych do usuwania zanieczyszczeń,

i) odzyskiwania składników z katalizatorów,

j) powtórnej rafinacji oleju lub innych sposobów ponownego wykorzystania oleju,

k) retencji powierzchniowej

4000 zdolność przetwarzania3) 2500 ton odpadów na dobę
5.2 do termicznego przekształcania odpadów:
a) innych niż niebezpieczne o zdolności przetwarzania3) ponad 3 tony na godzinę 4000 zdolność przetwarzania3) 200 ton odpadów na dobę
b) niebezpiecznych o zdolności przetwarzania3) ponad 10 ton na dobę 4000 zdolność przetwarzania3) 500 ton odpadów na dobę
5.3 dla odpadów innych niż niebezpieczne, z wyłączeniem działań realizowanych podczas oczyszczania ścieków komunalnych:
a) do unieszkodliwiania o zdolności przetwarzania3) ponad 50 ton na dobę z wykorzystaniem następujących działań:

- obróbki biologicznej, - obróbki fizyczno-chemicznej,

- obróbki wstępnej odpadów przeznaczonych do termicznego przekształcania,

- obróbki żużlu i popiołów,

- obróbki w strzępiarkach odpadów metalowych, w tym zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz pojazdów wycofanych z eksploatacji i ich części

4000 zdolność przetwarzania3) 200 ton odpadów na dobę
b) do odzysku lub kombinacji odzysku i unieszkodliwiania o zdolności przetwarzania3) ponad 75 ton na dobę z wykorzystaniem następujących działań:

- obróbki biologicznej,

- obróbki wstępnej odpadów przeznaczonych do termicznego przekształcania,

4000 zdolność przetwarzania3) 200 ton odpadów na dobę
- obróbki żużlu i popiołów,

- obróbki w strzępiarkach odpadów metalowych, w tym zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz pojazdów wycofanych z eksploatacji i ich części

c) do odzysku lub unieszkodliwiania z wykorzystaniem fermentacji beztlenowej o zdolności przetwarzania3) nie mniejszej niż 100 ton na dobę 4000 zdolność przetwarzania3) 200 ton odpadów na dobę
5.4 do składowania odpadów o zdolności przyjmowania4) ponad 10 ton odpadów na dobę lub o całkowitej pojemności ponad 25 000 ton, z wyjątkiem składowisk odpadów obojętnych lub obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych 1200 całkowita pojemność 125 000 ton odpadów
5.5 do magazynowania odpadów niebezpiecznych, w oczekiwaniu na działania ujęte w lp. 5.1, lp. 5.2 lit. b, lp. 5.4 i lp. 5.6, o całkowitej pojemności ponad 50 ton, z wyłączeniem wstępnego magazynowania odpadów przez ich wytwórcę w miejscu ich wytworzenia 1200 całkowita pojemność 500 ton odpadów
5.6 do podziemnego składowania odpadów niebezpiecznych o całkowitej pojemności ponad 50 ton 1200 całkowita pojemność 500 ton odpadów
6 Instalacje w innych rodzajach działalności:
6.1 do produkcji:
a) masy włóknistej z drewna lub innych materiałów włóknistych 2400 zdolność produkcyjna2) 500 ton produktów na dobę
b) papieru lub tektury o zdolności produkcyjnej2) ponad 20 ton na dobę 2400 zdolność produkcyjna2) 400 ton produktów na dobę
c) płyt drewnopochodnych: płyt o wiórach zorientowanych (OSB), płyt wiórowych lub płyt pilśniowych o zdolności produkcyjnej2) ponad 600 m3 na dobę 2400 zdolność produkcyjna2) 400 m3 na dobę
6.2 do obróbki wstępnej lub barwienia włókien lub materiałów włókienniczych o zdolności produkcyjnej2) ponad 10 ton wyrobów gotowych na dobę 2400 zdolność produkcyjna2) 50 ton wyrobów gotowych na dobę
6.3 do garbowania skór o zdolności produkcyjnej2) ponad 12 ton produktu końcowego na dobę 3200 zdolność produkcyjna2) 30 ton wyrobów gotowych na dobę
6.4 do uboju zwierząt o zdolności produkcyjnej2) ponad 50 ton tusz na dobę 1600 zdolność produkcyjna2) 80 ton tusz na dobę
6.5 do obróbki i przetwórstwa, poza wyłącznym pakowaniem, produktów spożywczych lub paszy z przetworzonych lub nieprzetworzonych:
a) surowców pochodzenia zwierzęcego innych niż wyłącznie mleko o zdolności produkcyjnej2) ponad 75 ton wyrobów gotowych na dobę 2000 zdolność produkcyjna2) 100 ton wyrobów gotowych na dobę
b) surowców pochodzenia roślinnego o zdolności produkcyjnej2) ponad 300 ton wyrobów gotowych na dobę lub 600 ton wyrobów gotowych na dobę, przy założeniu, że instalacja jest eksploatowana nie dłużej niż przez 90 kolejnych dni w danym roku 2400 zdolność produkcyjna2) 100 ton wyrobów gotowych na dobę
c) surowców pochodzenia zwierzęcego i roślinnego o dobowej zdolności produkcyjnej2) wyrobów gotowych ponad:

- 75 ton, jeżeli A wynosi nie mniej niż 10, lub

- [300 - (22,5 x A)], jeżeli A jest mniejsze niż 10,

gdzie "A" oznacza zawartość materiału pochodzenia zwierzęcego, w procentach wagowych, w wyrobie gotowym

2400 zdolność produkcyjna2) 100 ton wyrobów gotowych na dobę
6.6 do obróbki i przetwórstwa mleka o zdolności przyjmowania4), obliczonej jako wartość średnia w stosunku do produkcji rocznej, ponad 200 ton mleka na dobę 2800 zdolność przyjmowania4) 500 ton mleka na dobę
6.7 do unieszkodliwiania lub odzysku padłych lub ubitych zwierząt lub produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego o zdolności produkcyjnej2) ponad 10 ton na dobę 3200 zdolność produkcyjna2) 20 ton produktów na dobę
6.8 do chowu lub hodowli drobiu lub świń o więcej niż:
a) 40 000 stanowisk dla drobiu 1200 liczba stanowisk 50 000
b) 2000 stanowisk dla świń o wadze ponad 30 kg 1200 liczba stanowisk 2500
c) 750 stanowisk dla macior 1200 liczba stanowisk 1000
6.9 do powierzchniowej obróbki substancji, przedmiotów lub produktów z wykorzystaniem rozpuszczalników organicznych5) o zużyciu rozpuszczalnika ponad 150 kg na godzinę lub ponad 200 ton rocznie 1600 zużycie rozpuszczalnika 300 ton rocznie
6.10 do produkcji węgla pierwiastkowego lub elektro-grafitu poprzez spopielenie lub grafityzację 4000 zdolność produkcyjna2) 10 ton produktów na dobę
6.11 do wychwytywania strumieni dwutlenku węgla z instalacji objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego na użytek podziemnego składowania dwutlenku węgla 1200 zdolność wychwytywania 1 mln Mg CO2 na rok
6.12 do konserwacji drewna i produktów z drewna środkami chemicznymi innymi niż przeznaczonymi wyłącznie do stosowania w przypadku sinizny o zdolności produkcyjnej2) ponad 75 m3 na dobę 2400 zdolność produkcyjna2) 400 m3 na dobę
6.13 do oczyszczania ścieków, z wyjątkiem oczyszczalni ścieków komunalnych, pochodzących z instalacji wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego 1200 przepustowość 10 000 m3 na dobę
___________________

Objaśnienia:

1) Ilość energii wprowadzonej w postaci paliwa w jednostce czasu przy nominalnym obciążeniu instalacji.

2) Największa ilość określonego wyrobu lub określonych wyrobów, która może być wytworzona w jednostce czasu w normalnych warunkach pracy instalacji.

3) Największa ilość określonego surowca lub określonych surowców (odpadu lub odpadów), która może być przetworzona w jednostce czasu w normalnych warunkach pracy instalacji.

4) Największa ilość określonych surowców, która może być przyjęta w jednostce czasu w normalnych warunkach pracy instalacji.

5) Lotne związki organiczne mające w temperaturze 293,15 K prężność par nie mniejszą niż 0,01 kPa, względnie posiadające analogiczną lotność w szczególnych warunkach użytkowania, które są stosowane oddzielnie lub w połączeniu z innymi substancjami i które nie podlegają przemianie chemicznej, w celu rozpuszczania surowców, produktów, materiałów odpadowych lub zanieczyszczeń, lub LZO, które są stosowane jako czynnik rozpuszczający, czynnik dyspergujący, regulator lepkości, regulator napięcia powierzchniowego, plastyfikator lub konserwant.

1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2002 r. w sprawie wysokości opłat rejestracyjnych (Dz. U. Nr 190, poz. 1591), które na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1101) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024